Karel Konečný píše:
... Myslel jsem si totiž, že bych mohl někoho jaksi rozzlobit ...
Na našem
svobodném DF? ...
To je zhola nemožné!
Doby, kdy jsme se zde na tomto DF utkávali, názorově střetávali s katolíky a "hádali až do krve", dávno pominuly.
Dnes sem přispívá pár skalních přispěvatelů, které neodlákaly vulgární a přisprostlé debaty na sociálních sítích, jež se vyznačují despektem k oponentovi a tím, že se diskutující překřikují, aniž by se poslouchali. Jsou však čestné výjimky, týkající se třeba odborněji zaměřených profilů. Ale tam mi zase vadí, že se do toho míchají privátní záležitosti doplněné fotkami a selfíčky z dovolené ap.
Karel Konečný píše:
... Staré příběhy v knihách jako Bible vypovídají o tom jak autoři těch příběhů se dívali na spravedlnost, tedy lidské pochopení spravedlnosti, kde na místo člověka dosadili Boha, aby to bylo jaksi objektivní. To není primitivní sledování děje příběhu, ale abstrahování pojetí spravedlnosti. Spravedlností se lidé stále zabývají, takže je toto téma stále aktuální ...
Ale Husův inkviziční proces v Kostnici nebyl zdaleka jen o pojetí spravedlnosti.
Víme, že šlo především o to, umlčet člověka, který
se s nezměrnou odvahou - pro nás obtížně představitelnou -
vzepřel totalitní moci. Taková totalitní moc si pro tyto případy vytvoří zcela účelové paragrafy zákonů, které ji mají ochránit před těmito kritiky a kverulanty. To platilo ve středověké církvi stejně jako třeba za bolševika. Jako vedlejší produkt těchto procesů se má navodit zdání, že vše probíhá dle práva.
Vím, že se neustále opakuji, ale v Husově případě si prostě nemohu pomoci. Sorry!Karel Konečný píše:
... pojmy reformace a devastace vypadají jaksi divně, ale ono pak tomu docházelo.
... jako, že během reformací (české+evropské) docházelo k devastacím?
Ano, během dlouhých období těchto převratných a nadčasových událostí docházelo k různým excesům, protože za vším vždy stojí člověk se svými chybami a hříchy. Co se však dělo v katolické církvi v době před reformacemi, ale i po nich? Byla to
destrukce, abych to nazval poněkud "jinak", a soustavné pošlapávání křesťanský ideálů, které jako milníky svým následovníkům vytyčil samotný Ježíš.