saloranta píše:
Proč vůbec ještě trváte na té blbosti. Předložil jsem dost argumentů proti vozům bezrejdu teď je aby jste vy předložily argumenty pro, nebo uznaly fakt že rejd zcela nepochybně měly.
Tak
za prvé, nejsem žena a ani nevím, že by do téhle diskuze ženy přispívaly. Tak bych prosil, abyste psal gramaticky správně. Ty "y" na konci sloves mne mírně iritují

. Děkuji za pochopení.
Za druhé. Nepředložil jste nic relevantního, kromě svých úvah a domněnek. Netvrdím, že nejsou logické. Jenže tady nejde o žádné logické úvahy, ale o snahu nějak popsat vývoj středověkého vozu. Tj. předmět, který se nedochoval a nelze na něj ukázat a říci: "Tak tady ho máte a tak to prostě bylo. Jste trubky, že jste si ho nenašli sami."
Zde je třeba vycházet z obrazových a písemných pramenů. Uznávám, že obrazové prameny jsou často bez patřičných detailů a někdy zkomolené. Jenže jsou díla, na kterých je naprostá většina detailů (stavby, oděvy, nástroje, zbraně atd.) zachycena správně a ověřitelně. V tom případě se lze oprávněně domnívat, že i detaily vozů zde budou nakresleny správně. Tedy vyhodnocení velkého množství obrazových pramenů z určitého období smysl má. Pro jednoznačný názor to sice nestačí, ale nějak se začít musí

.
S písemnými prameny to bude horší. I kdyby někde byl uveden přesný popis vozu a dokázali jsme text přeložit, tak mu stejně stěží poruzumíme. A určitě nebudou závěry jednoznačné.
Na výkresovou dokumentaci vozů ze 14. či 15. století můžeme pochopitelně zapomenout. Neuměle nakreslené (deskriptivní geometrie byla ještě v plenkách) a špatně pochopitelné technologie můžeme vidět v odborných vojenských spisech (Kriegsbuchy), které jsou ovšem velmi často poznamenány fantazií autorů.
Za třetí. Vyzývat někoho, aby "předložil argumenty" k obhajobě technologie staré 600 let, o které se obecně nic moc neví, mi přijde trošku nefér. Nikdo asi nebude mít doma v šuplíku kompletně zpracovanou studii, která je neprůstřelná a nelze ji zpochybnit. Zvláště, když jediným protiargumentem je jakási logická úvaha.
Ve středověku lidé uvažovali jinak a s dnešní "logikou" prostě neuspějete. Uvedl bych tady více příkladů, ale evidentně to nebude mít smysl.
Za čtvrté. Pokud je něco naším koníčkem, tak by nám to mělo přinášet minimálně dobrý pocit a ne jen rozmrzelost, hádky a naštvání. S tím, že se všechno nepodaří objasnit a pochopit, se počítá. Prostě se nějaká problematika nechá otevřená. Je to lepší, než se dobrat k nějakému výsledku a ten si do krve obhajovat a po čase si sypat popel na hlavu a všelijak mlžit, když se objeví nové informace a všechno je jinak.
Za páté. Každý má možnost vyhledat si dobové prameny v různých databázích na internetu, rovněž i dostupné studie na stejné či příbuzné téma. Také je možné pustit se do výroby repliky a na ní si ověřit správnost svých domněnek. Ale nesmí se to dělat pouze za účelem potvrzení jedné jediné, tvrdě prezentované myšlenky. To by pak byl faktický přínos nulový, protože přání bývá "otcem myšlenky". Pokud pak dojde ke zveřejnění výsledků bádání a experimentů, tak je to jen dobře, ale pokud to člověk dělá pouze pro sebe a blízký okruh známých, tak je to jeho věc. Každý o publicitu nestojí

.
Za šesté. Pokud se mne osobně týče, tak mám informací o středověkých vozech dostatek. Rejd či nerejd mne netrápí, protože se zabývám trochu jinou problematikou. Kdyby však někdo tohle téma seriózně zpracoval, tak bych se rád seznámil s výsledky jeho práce. Tím slovem "seriózně" myslím úplně něco jiného, než je vyřvávání v internetových diskuzích ve smyslu, že "já jsem něco vymyslel a vy mi to musíte odsouhlasit a pochválit mne ... nebo vás nebudu mít rád"

.