Předchozí příspěvek bych ještě doplnil o informace, které se týkají možného vzhledu tábora u Klučova a počtu jeho obyvatel.
Jak je zřejmé z většiny vojenských řádů z 15. stol. určoval se počet vojáků v armádě a typy jejich zbraní ve vztahu k jednomu bojovému vozu. Ovšem bez rozlišení, zda šlo o vůz krajní či placní. Braniborský markrabí Albrecht Achilles uvádí v řádu z r. 1477 na 1000 vozů 10 000 mužů, tj. 10 mužů na jeden vůz. Zdá se to málo, ale dále se dočteme, že z celkového počtu bylo pouze 400 vozů krajních se zesílenými bočnicemi. Je klidně možné, že by starší historici rozpočítali veškerou pěchotu na těchto 400 vozů do první linie a došli by k číslu 25 mužů na 1 krajní vůz. V jiném Albrechtově řádu z r. 1462 se dočteme, že bojová osádka krajního vozu je 5 mužů a placního ve druhé linii 2 muži.
Další oporu najdeme v obrázku burgundského tábora ze 70. let 15. stol.
http://strelciceskybrod.wz.cz/Vozovy_tabor.jpg
Tábor má okrouhlý tvar, stejně jako u Klučova. Je zde vidět vnější hradba z masivních krajních vozů, před kterými je příkop a vnitřní linie z vozů placních. A také spousta detailů, které skutečně najdeme ve vojenských řádech. Vidíme tu i mršinu koně ohlodávanou psem, ženy a děti, dokonce i muže konajícího potřebu. Obraz je velmi realistický a není tedy důvod ani pochybovat o vzhledu krajních vozů, které jsou jednoúčelovými prefabrikáty pohyblivé hradby a nikoliv klasickými fasuňky. Vozy jsou k sobě sraženy čely a ne hřebenovitě. Lehká děla jsou přímo ve vozech, těžší pak v nevelkých mezerách mezi nimi. Vše je zde velmi logické a účelové a já tento obraz považuji za věrohodný.
Zcela jistě však existovaly další způsoby, jak se vozová hradba stavěla i jiné typy krajních vozů. Václav Vlček ve svém řádu z konce 15. stol. uvažuje válečné vozy "s fasuňky", takže je pravděpodobé, že typický český krajní vůz si zachoval obvyklou podobu víceúčelového povozu zesíleného k voj. použití.
Vezmeme-li v úvahu prakticky stejný počet vozů klučovské vnější linie (376) a krajních vozů z řádu A. Achilla (400) nabízí se srovnání s tímto, o něco mladším řádem. Je to však zavádějící, neboť voj. předpisy a řády byly lokálně velmi odlišné.
Bohužel lze z délky obvodu tábora odvodit pouze počet krajních vozů, ale nikoliv celkový počet vozů ve vojsku a je tudíž prakticky nemožné určit početní stav tábořících ozbrojenců. Snad jich bylo kolem 10 000, ale taky jich mohlo být podstatně více.