Jan píše:
=Opat žádal o ozbrojenou pomoc - no proč by ne, má se nechat jen tak zabít?...
Vyčítal jsem mu to snad? ...
To nebyla výtka, to bylo pouhé konstatování historického faktu v prezentovaných souvislostech.
Jan píše:
=Poddaní měli na klášter spadeno - dá se to vyložit v souvislosti s realiemi cisterciáckého mnišství. Každý klášter měl jako svou součást "fratres conversi" neboli konvrše či obláty, prapůvodním posláním těchto byla práce na klášterních pozemcích, aby se mniši mohli věnovat cele modlitbě ...
Zkrátka museli na ně makat, aby se oni mohli věnovat té své kontemplaci. O. K.
V nedávné době se však tomu říkalo příživnictví a jedna biblická parafráze zní: "kdo nepracuje, ať nejí ..."
Jan píše:
= Ovšem to nic nemění na tom, že klášterníci, pokud by je husiti nechali na pokoji, nepředstavovali pro "revoluci" nebezpečenství...
No, tak to se obávám, že tohle je přesně jedna z mnoha otázek, na niž by měla dát odpověď ona mnou výše zmiňovaná dizertačka.
Tedy pokud by tu dizertační práci ten dotyčný obhájil, že.
Jan píše:
= Je dost dobře možné, že některé kláštery nežily tak jak měly, ale nelze to zevšeobecnit úplně na všechny. A právě z tebou uvedeného odkazu se zdá, že
husiti zevšeobecnili co se dalo...
Jo, dejme tomu!
Je třeba si však uvědomit, že současná, nejen česká historiografie zařadila husitské hnutí mezi "
revoluci před revolucemi". A jak to ve všech revolucích, aniž bych to chtěl nějak bagatelizovat, chodí? No, přece když se kácí les, lítají třísky, není liž pravda ...