Již několikrát jsme v tomto tématu probírali to, z čeho byl Hus neprávem obviňován.
...
Hus byl mj. zatčen i pro naprosto absurdní obvinění, že chtěl z Kostnice uprchnout ...
JM píše:
Richental psal tuto kroniku někdy kolem r. 1435 z poznámek, které si po dobu trvání Kostnického koncilu pořizoval.
Mj. taky z tohoto důvodu je plná chyb a nepřesností a to vč. těch chronologických ... Obsahuje např. i výmysl o Husově pokusu o útěk z vězení. V souvislosti s událostmi v Kostnici se pak tento výmysl jeví jako zcela účelový (prostě se moc dobře hodil), ale o tom si povíme později ...
... tedy do toho!
Začněme právě tímto "zajímavým" – a z našeho pohledu nehorázným –
výmyslem, který se v této kronice nemohl neobjevit.
Ulrich R. o Husově "útěku" ve 109. kapitole píše:
"
V neděli Laetare (10. března 1415 – pozn. JM)
sloužil Jan Hus ... mši v domě (vdovy) ... Načež mu to jeden kostnický vikář zakázal. Když se to Hus dozvěděl a když se doslechl i o jiných řečech, co se o něm šířily ...
...
římský král (Zikmund – pozn. JM)
mu udělil glejt. Tomu glejtu však málo důvěřoval, tak zalezl do jakéhosi vozu, vzal si s sebou, co potřeboval k jídlu a pití, a přikryl se slámou. S tím vozem měli jet sluhové odpoledne vozit dříví. ..."
Nakonec to na Husa dle této kapitoly Richentalovy kroniky prozradili Jindřich z Chlumu a Voksa z Valdštejna.
a ve 150. kapitole znovu:
"
Když se to Hus dověděl (o zákazu účasti na "jeho" bohoslužbách – pozn. JM)
a doslechl se i o dalších zlých odviněních, které mu připisovali, tak se v postní neděli, ... Oculi (3. březen 1415), po své mši náhle rozhodl, vzal si chléb a láhev vína a schoval se v Lacembokově (Jindřicha z Chlumu – pozn. JM)
voze, s nímž měli sluhové jet odpoledne na venkov koupit seno a krmivo ...
Když se všichni chystali vyrazit (hledat Husa po uzavření městských bran – pozn. JM)
, tak ho našli v tom voze ..."
Co k tomu dodat? Zkrátka scéna, dokonce 2x popsaná, málem jak z akčního filmu.
Jak už jsem naznačil v předchozím příspěvku, tato absurdní pomluva se rychlostí blesku rozšířila po celém městě Kostnici a byla účelově zneužita k Husovu zatčení. A tady je další potíž, totiž v oné chronologii, protože Oldřich to má celé nějak časově pomotané! Jak již bylo uvedeno, psal svoji kroniku až cca 20 let po těchto událostech. A 3. březen 1415 (neděle Oculi) ani neděle Laetare (10. 3.) nebyly dny Husova zatčení. Hus byl totiž zatčen 28. listopadu 1414, a to je sakra rozdíl!
A dále! Pokud by Hus chtěl opravdu uprchnout (hypoteticky), tak jeho průvodce Jindřich z Chlumu by byl tím posledním člověkem, který by ho šel "prásknout". A Voksa? Ten v době Husova skutečného zatčení ještě v Kostnici ani nebyl!
Také si laskavě povšimněte "drobných" rozdílů v kronikářově interpretaci stejné (údajné) události.
JM píše:
Kronika Oldřicha z Richentalu nabízí jedinečnou příležitost porovnat její svědectví s relací Petra z Mladoňovic. Komparace těchto dvou dobových dokumentů by pak mohla doložit míru subjektivity Mladoňovicovy reportáže, která je v souvislosti s jeho textem často zdůrazňována. Ale jinak pomluva o Husově útěku se v Kostnici opravdu rozšířila a předcházela bezprostředně Husovu zatčení, jak nám dokládá další Husův průvodce a písař Petr z Mladoňovic ve své relaci. Husovo zatčení a co mu předcházelo v Mladoňovicově interpretaci najdete
tady.
pokračování ...