Dáša Nová píše:
... Toto jsou skrytá slova, která řekl Ježíš Živoucí (Živý) a napsal je Didymos Judas Thomas a pravil:
15. Ježíš řekl: Když uvidíte toho, který se nenarodil z ženy, padněte na tvář a vzývejte ho! Takový je vaším Otcem. (Kdo je živ ze záře Živoucího.)
49. Ježíš řekl: Blažení osamělí (monachos) a vyvolení, neboť vy naleznete království. Pocházíte z něj a opět se tam navrátíte. (Osamělí-duch svobodný, neovládaný zákonem hmotného.)
75. Ježíš řekl: Mnozí stojí přede dveřmi, ale jen ti, co jsou samotní (oproštění), vstoupí do svatební komnaty. (Samotní-nezatížení hmotou, osvobození duchové.)
V závorkách za evangeliemi je vždy poznámka autora knihy Josefa Staňka.
No, pojďme se podívat na nejposlednější překlad těchto logií z Tomášova evangelia a na přece jenom "poněkud" odbornější výkladový komentář, než který nám předkládá pan Staněk svými poznámkami.
logion 15
Když uvidíte toho, jenž není zrozen z ženy, pokloňte se obličejem až k zemi a tak mu vzdejte poctu. To je váš otec.
Toto logion uvedla Dáša mj. i v souvislosti s tím, že oslovení pontifiků "Svatý Otče" je jaksi nevhodné.
Ježíš byl zrozen z ženy a ten, který zrozen z ženy není, je už jedině Bůh. Tomášovo evangelium prezentuje Ježíše jako Spasitele ztotožněného s Bohem, ale ne jako Boha. A v tom je poněkud rozpor s teologickým výkladem Tojjediného Boha.
V pojetí koptské církve (Koptů) je výrok "
jenž není zrozen z ženy" o vnitřní božské podstatě člověk a pouze pro ty, kteří o této podstatě vědí a uvědomují si ji, je Bůh Otcem.
Zbylé dva "citované" výroky, totiž 49 a 75 se již k otci přímo nevztahují, přesto – když už byly zmíněny – si je dovolím taky doplnit komentářem.
logion 49
Blahoslavení, kdo jsou samojediní a vyvolení, protože najdete království. Z něho jste a opět tam vejdete.
Jedná se o zřetelně gnostický výrok, v němž království (boží) v naznačené souvislosti je třeba chápat spíše jako odpočinutí ve smyslu bezprostředního sblížení s Bohem.
logion 75
Jsou mnozí, kteří stojí přede dveřmi, ale jen jednotliví vejdou do svatební místnosti.
Lze přijmout tezi o podobnosti s Lukášovým evangeliem:
Snažte se vejít úzkými dveřmi, neboť mnozí, pravím vám, se budou snažit vejít, ale nebudou schopni.
(
L 13, 24).
Zajímavý je výklad sousloví "svatební místnost":
1) mohla by to být narážka na Matoušovo evangelium a jeho podobenství o hostině:
Služebníci vyšli na cesty a shromáždili všechny, které nalezli, zlé i dobré; a svatební síň se naplnila stolovníky. ... Neboť mnozí jsou pozváni, ale málokdo bude vybrán.
(
Mt 22, 10.14),
nebo podobenství o družičkách:
Ale zatímco šly kupovat, přišel ženich, a které byly připraveny, vešly s ním na svatbu; a dveře byly zavřeny. (
Mt 25, 10)
a nebo
2) může vycházet z výroku rabího Jákoba: "
Tento svět je předpokoj světa budoucího. Připrav se v předpokoji, abys mohl být vpuštěn do hodovního sálu!" ...