V r. 1451 se v Čechách vedle Mikuláše Kusánského, o němž jsem se krátce zmínil
tady, objevil i Jan Kapistrán.
JM v tématu o kompaktátech, kde se taky píše o
Kapistránovi, píše:
... Tolerantní Jan Rokycana pak těsně před Kapistránovým odjezdem do Rakous učinil ještě jeden pokus, když šestašedesátiletému vitálnímu františkánovi zcela nezávazně a blahosklonně nabídl setkání, na němž by si třeba i beze svědků a v tichu některého klášterního skriptoria vyměnili svoje názory. I to Kapistrán odmítl ...
... a tak mu Jan Rokycana napsal dopis datovaný 12. listopadu LP 1451, v němž se mj. píše:
"
Vyslanci svatého koncilu prohlásili, že onen soudce, který byl jmenován a vyjádřen v chebských dohodách (
Chebský soudce – pozn. autor příspěvku)
byl, jest a bude rozhodčím ve všech věcech, které svatá boží církev má věřit a konat, a že svatý koncil má v úmyslu ve všem postupovat podle něho s pomocí Ducha svatého. Kdyby se prohlášení koncilu neshodovalo se zmíněným soudcem, Čechové a Moravani nejsou vůbec povinni se mu podrobit. A Ty, můj mníšku, ses nedávno odvážil napsat vznešenému správci panu Jiřímu (z Poděbrad – pozn. autor příspěvku)
, že prý kompaktáta nikdy nebyla přijata ani panem Eugenem (papežem Evženem IV. – pozn. autor příspěvku)
ani panem Juliánem (Cesarinim – pozn. autor příspěvku)
, ani koncilem basilejským. A dodals: 'Máte-li o tom nějaký doklad, ukažte jej, neboť dokud jej neuvidím ve věrohodném opise, neuvěřím. Vím, že jej nemůžete ukázat.' Jsi mnich, zbožnost provozuješ, ale zbožnost Ti chybí. Měl bys se vzpamatovat. Křesťanská zbožnost zajisté požaduje, abys beze lži plnil slovo zákona."
Lze se divit Rokycanovu despektu a sarkasmu? Ale vůbec ne! Kapistrán svým výrokem dokladuje svoji naivitu a hloupost, když se domnívá, že Češi nemají relevantní, notářsky ověřený dokument s textem kompaktát, jež se stala nedílnou součástí zemské zákona. Buď se do Čech dostavil naprosto neinformovaný, nebo – a to je více pravdě podobné – to prohlásil záměrně a pak to bylo ještě horší, neboť se jednalo o účelovou lež.
A takoví Kapistránové a jim podobní měli pochopitelně obavy z učené disputace s čelnými představiteli českého utrakvizmu.
Pozn.: text dopisu převzat z knihy Amedeo Molnára Slovem obnovená (str. 99), vydal Kalich, Praha 1977; zvýraznění autor příspěvku