Ještě jednou bych se chtěl krátce vrátit k tomu, z čeho byl vlastně Hus v Kostnici obviňován, nebo chcete-li obžalován. No, nebylo toho zrovna málo!
Tak zaprvé trvala stále jeho kauza nedostavení se k soudu papežovu do Říma. Na základě této kauzy, která v době Husova příjezdu do Kostnice pořád ještě nebyla ukončena, byl Hus brzy zatčen a byla na něho uvalena vazba.
Součástí obžaloby bylo i jeho
odvolání od soudu papežova k soudu Kristovu.
A v neposlední řadě pak již tady na fóru zmiňované obvinění z remanence, které bylo jedním z nejzávažnějších. A tady „ohne sranda“, tady šlo opravdu o život!
Husovi bylo neustále předhazováno, že o remanenci kázal v Betlémské kapli, což bylo naprosto křivé obvinění, jinými slovy čirá lež. Jedním z 45 oficiálně odsouzených Viklefových článků zní:
Substantia panis materialis et similiter substantia vini materialis remanet in sacramento alteris (Substance materiálního chleba a podobně substance materiálního vína
zůstávají ve svátosti oltářní). Hus se musel mj. i k tomuto fundamentálnímu článku s jasně remanenčním stanoviskem vyjádřit písemně. Jak odpověděl? „
To jsem nikdy nedržel a nedržím, protože se řídím učením svatých a církve“, čteme v Husově písemné odpovědi. Jedná se snad o pochybovačné zapření sebe sama, nebo dokonce důkaz toho, že Hus o eucharistii smýšlel dle oficiálního dogmatu? Není to jedno ani druhé!
Hus říká pravdu, že inkriminovanému článku nikdy neučil. Byla mu sympatická pouze
konsubstanciační nauka v té podobě, jak ji písemně zveřejnil jeho učitel Stanislav ze Znojma r. 1403 ve spise
De corpore Christi (O těle Kristově). Podle této Stanislavovy verze konsubstanciační nauky však v konsekrované hostii materiální chléb nezůstává v celé své postatě, ale pouze ve stavu jakéhosi útlumu (
sopite) a na pozadí. Nechci tady unavovat podrobnostmi této složité a zároveň subtilní problematiky, kterou autor tohoto příspěvku podrobně uvádí
zde.
Chci "jen" naznačit, že Hus ve své odpovědi na první článek a také, když zapřísahal své soudce, aby nevěřili, že učil tomu, že v konsekrované hostii není reálná Kristova přítomnost, mluvil čistou pravdu. Nenašel se však bohužel nikdo ze svědků, který by mu to potvrdil, a na obhájce ani
ex offo – jak už tady bylo také několikrát napsáno – obviněný z kacířství na inkvizičním procesu dle kanonického práva nemá prostě nárok.