Sabin píše:
Jan píše:
Jen doufám, že s těma řeckokatolíkama ti to už došlo.
Nějak se mi to nezdá, protože když jsem mluvim s Řeky (pevninskými i ostrovními) a nebo se slovenskými grekokatolíky, tak mi říkali něco jiného. Takže jak jsem koupil, tak jsem prodal. Budu se na to muset ještě podívat, pozeptat se a proštudovat.
Pak je tu ale ještě jedna dost zásadní otázka. Proč by husité rozjížděli "námluvy" o spojení Čech s Byzancií, kdyby spadali pod Vatík? To by jsme si přeci moc od římanů nepomohli a ve výsledku by to pro nás bylo prašť jako bouchni.
Při vší úctě, obávám se, že pleteš jabka a hrušky. "Námluvy s Byzancí" jsou záležitostí mezi husity a pravoslavnými. Pravoslavnými - ne řeckokatolíky. Byzanc už v té době byla autokefální církví - lokální církví pravoslavnou. V 16. století (konkrétně roku 1595, víc jak sto let po jednání husitů s Cařihradem) část pravoslavných na území dnešní Ukrajiny vstoupila do unie s Římem, čili uznala autoritu papeže. Říká se tomu Brest-Litevská unie a někteří pravoslavní to dodnes nemůžou vydejchat. Těmto pravoslavným, kteří přijali unii se začalo říkat
"katolíci byzantsko-slovanského ritu" a v 18. století pro ně Marie Terezie zavedla zjednodušující a značně nepřesný název řeckokatolíci a ten přetrval dodnes a je pro ně nejužívanějším označením.
Mezi řeckokatolíky, jimž se také říká "uniaté" a pravoslavnými panovalo poměrně donedávna otevřené nepřátelství. Důkazem budiž sv. Josafat Kuncevič (jeho životopis
http://www.acizek.nfo.sk/teolog/saints/ ... atkunc.htm ) který byl hodně tolerantní, ale nakonec ho pravoslavní umlátili, pro jistotu mu ještě prostřelili hlavu a hodili ho do řeky. A řeckokatolíci nezůstávali nic moc dlužní - viz pravoslavný světec Alexij Kubaljuk (životopis viz:
http://www.orthodoxia.cz/svati/alexej-kabaljuk.htm ), toho sice nezabili, ale znepříjemnili mu život jak jen mohli.
Dnes už k sobě naštěstí obě církve našly cestu a vedou dialog. Ten je možný také díky tomu, že jsou tam tyto body:
-
naprosto stejná liturgie (s tím rozdílem, že pravoslavní vzpomínají v mementu místního patriarchu a řeckokatolíci papeže)
-
minimum věroučných rozdílů (k jejich součtu by postačily prsty jedné ruky)
P. S. Nevýhoda je, že pravoslavného a řekokatolíka na první pohled nerozeznáš a žel někteří méně aktivní věřící ani pořádně neví, zda jsou řeckokatolíci nebo pravoslavní. Jo a řeckokatolíci nemaj s Řeckem nic společného. Dotaz, proč se tedy tak jmenují, směřuj prosím na Marii Terezii.