Právě je 21.11.2024 - 22:01

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 325 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4, 5 ... 22  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Názory na husitství po listopadu '89
PříspěvekNapsal: 15.04.2008 - 07:04 
Offline
kazatel
kazatel
Uživatelský avatar

Registrován: 29.01.2004 - 14:47
Příspěvky: 996
Bydliště: Český Krumlov
Miniaturní část z rozhovoru s intelektuálem Zdeňkem Mahlerem, Lidové noviny dne 21.3.2008:

Otázka: "Záleží na úhlu pohledu. Existuje také názor, že ti boží bojovníci byli jen banda lupičů a žhářů."
Odpověď: "Když je někdo ochoten proléval krev za ideál pravdy, když poukážeme na to, že se církev vzdálila evangelickému ideálu a mocensky se zajistila v privilegiích, tak tento přístup považuji za obrovské mravní gesto. A podle mě se také dostali Češi i co do osobní odpovědnosti vůči věčnosti do čela Evropy. Někdy narazím na názor, že husitství nás izolovalo od Evropy, ale ono to bylo přesně obráceně – Evropa nás izolovala. Tady bylo hnízdo bludů, semeniště hadů. Dali nás do karantény, která byla tak důsledná, že se sem nedovážela ani sůl..."

Toto je jen malý střípek z 6-ti stránkového rozhovoru, který doporučuji všem přečíst. Zmínky o neuvěřitelné autoritě Masaryka nebo vyvrácení obvinění z našeho dějiného selhání nebo vtipná vzpomínka na natáčení Amadea, to opravdu stojí za chvilku čtení.

Pan Mahler je neuvěřitelná postava s neuvěřitelnými znalostmi, kterého si naprosto vážím. Co to k tomu dodat? Snad jenom:“Pane Mahlere chcete se stát prezidentem? Jestli ano, tak máte můj hlas!"
:wink:

_________________
Peklo je tam, kde rozum není možný.
Kde není světlo poznání, tam vládne temnota!


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Zd. Mahler
PříspěvekNapsal: 15.04.2008 - 07:43 
Offline
desátník
desátník
Uživatelský avatar

Registrován: 27.07.2006 - 16:48
Příspěvky: 798
Sabin píše:
...Zdeňkem Mahlerem, Lidové noviny dne 21.3.2008:..střípek z 6-ti stránkového rozhovoru, který doporučuji všem přečíst.
Taky´s ale zrovna mohl hodit linkem, aby čtenářům stačilo jen kliknutí a nemuseli hledat ve vyhledávačích... :lol:
Rozhovor se Zd. Mahlerem v Lidových novinách

_________________
"Poprávu užasli a budou žasnout králové a knížata celého křesťanstva nad tím, že vám byla vlita tak veliká moudrost." sarkasticky odvětil Zikmund Lucemburský, 1419
Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 03.04.2009 - 18:00 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
Ano, již několikrát jsme se na tomto fóru dotkli této problematiky. Jenom namátkou uvedu pár odkazů:
viewtopic.php?p=4074#p4074
viewtopic.php?p=6149#p6149
viewtopic.php?p=6595#p6595
viewtopic.php?p=7721#p7721
atd. ...

Má vůbec nějaký význam se k tomu ještě vracet? Domnívám se, že má, neboť se jedná o tak závažný fenomén především v souvislosti s husitstvím (podobně i v souvislosti s pobělohorským vývojem), a proto jsem si dovolil založit rovnou samostané téma, které si nepochybně tato problematika zaslouží. :!:
Každý v něm může naprosto svobodně(!) vyjádřit svůj vlastní názor, třeba jak se s tím vypořádal on sám, nebo jak na to pohlíží někdo jiný, co někde zaslechl, četl nebo viděl v TV ap.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Naposledy upravil Jiří Motyčka dne 11.12.2010 - 14:21, celkově upraveno 9

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Úvod - bolševik a husitství
PříspěvekNapsal: 06.04.2009 - 08:37 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
Nejprve se pojďme podívat, jakým způsobem husitství prezentoval minulý režim.

Mnozí z nás víme, jak si minulý režim z husitství uměle vytvořil prototyp jakési socialistické revoluce neomylně směřující ke komunizmu. Marxistická historiografie analyzujíc husitskou revoluci prizmatem dialektického materializmu s třídním přístupem – zjednodušeně řečeno – účelově vytvářela revoluční tezi, že husitům se málem podařilo vyvrátit feudální řád ze základů. Nedotáhli to však ke zdárnému konci jenom proto, že jim v tom u Lipan zabránila reakční, zrádná a ve své podstatě kontrarevoluční panská jednota.

Také Husovo reformní úsilí i názory Petra Chelčického byly vykládány zcela v duchu komunistické ideologie, u erudovaných marxistických historiků se to dělo latentně a velice sofistikovaně. Je třeba poctivě přiznat, že u některých z nich to bylo z důvodů, aby jejich publikace mohly být vůbec vydávány, u jiných to však bylo z přesvědčení nebo z "přesvědčení". Obojí bylo špatně. Přesto s odstupem půl století se kontury těchto skrytých záměrů objevují velice zřetelně a vidíme, jak tyto metody byly více či méně využívány, přesněji řečeno, zneužívány ve prospěch režimu.
Aby se však toto mohlo podařit, bylo mj. nutné z husitství s chirurgickou přesností vyoperovat jeho religiozitu, jinými slovy étos i duchovní rozměr české reformace a husitská exegeze (výklad Bible) i teologie musely být nahrazeny komunistickou ideologií s jejími nám tak povědomě znějícími frázemi a klišé. Když si tohle uvědomíme, pak lépe pochopíme komunistické akcenty na první spotřební komunu v dějinách a na husitskou ultralevici, nad jejímž zánikem prolila marxistická historiografie nejednu, nechci tvrdit rovnou krokodýlí, slzu.

Ještě mi dovolte, abych se ve výše naznačených souvislostech velice krátce pozastavil u persóny prof. Zdeňka Nejedlého, erudovaného historika, hudebního vědce, kritika i politika. Např. jeho obsáhlé dílo Dějiny předhusitského a husitského zpěvu dle mého názoru nebylo dodnes překonáno. Po únoru 1948 se však cele oddal službě zločinnému režimu, který už měl nakročeno k politickým monstrprocesům 50. let. Nesuďme však dílo tohoto historika pouze přísnou optikou těchto tragických událostí, zvláště ne my, kteří jsme tu dobu nezažili na vlastní kůži.
Co však nelze Nejedlému nevytknout, je nepopiratelná skutečnost spočívající v tom, že prokázal byť v dobré víře medvědí službu (např. soubornými vydáními s patřičným komentářem) svému kolegovi, historikovi a spisovateli, který po listopadu '89 začal být vnímán také jako velice kontroverzní postava mj. díky známým animozitám jeho katolických kritiků. Ano, mám na mysli Aloise Jiráska. K tomuto spisovateli historického realizmu navrženému na Nobelovu cenu se tady již nechci podrobněji vyjadřovat, protože to nejpodstatnější je uvedeno v tomto tématu.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Naposledy upravil Jiří Motyčka dne 28.06.2009 - 23:22, celkově upraveno 5

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 06.04.2009 - 17:36 
Offline
křižák

Registrován: 08.02.2009 - 17:13
Příspěvky: 627
Bydliště: jihovýchodní Morava
Pohled na husitství po roce 1989? No, konečně přestala glorifikace masových vrahů. Ještě že tak.

_________________
Ut omnes unum sint.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: ???
PříspěvekNapsal: 06.04.2009 - 17:52 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
Jan píše:
... No, konečně přestala glorifikace masových vrahů. Ještě že tak.
:roll: Myslíš? ... :wink:
No, k tomu taky vzápětí dojdu (viz hned následující příspěvek). Všechno pěkně po pořádku.

Spíš bych ale očekával nějakou obsáhlejší repliku aspoň pro ostatní čtenáře a přispěvatele, neboť já stejně tuším, co bys asi tak napsal ... :wink:

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Naposledy upravil Jiří Motyčka dne 18.07.2009 - 11:25, celkově upraveno 9

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: po listopadu ...
PříspěvekNapsal: 08.04.2009 - 15:44 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
Proč jsem ve svém otvíracím příspěvku nazval vývoj v polistopadových názorech na husitství a pobělohorské období fenoménem? No, patrně proto, že se jedná dle mého názoru o ne zcela normální jev, i když v české kotlině je možné se dočkat téměř čehokoli. Posuďte sami.
Po tzv. sametové "revoluci", familiérně nazývané také "plyšák", se tady objevila spousta všelijakých znalců husitství, kteří najednou vycítili potřebu se k tomuto fenoménu pozdního středověku vyjádřit a pro mnohé z nich i docela typickým způsobem, např. když se našli i tací, kteří ve svatém zápalu husitského negativizmu – jistě nedopatřením – pozměnili město Husova inkvizičního procesu Kostnici za Basilej.
Tyto názory snažící se postavit optiku minulého režimu na hlavu, začaly po plyšáku velice pragmaticky a účelově využívat nejen "obrozující se katolicismus" (Šmahel), ale oprášily i některé, opět tendenčně vybrané a mnohdy i z kontextu vytržené Pekařovy závěry týkající se husitské epochy. Na tom by nebylo nic až tak pozoruhodného a špatného, kdyby se nezačali ohánět Pekařem i ti nově se zrodivší "odborníci" na husitství, kteří z jeho obsáhlého díla nepřečetli ani řádku, pouze někde zaslechli jako vzdálenou ozvěnu, že tento katolík a erudovaný historik Gollovy školy měl na husitství také negativní názory.
Všichni tito "postplyšákoví" negativisti husitství byli za minulého režimu velice málo slyšet, pokud vůbec, a když už nějakého autora citovali, byl to spíše Josef Macek, při veškeré úctě. Kde se u nich najednou vzala tato proměna, toto prozření a vehemence s jakou hledali na husitství kdekterý negativní moment? Mám pro to jediné vysvětlení. Tato polistopadová doba najednou vyžadovala paradoxně více odvahy od těch, kteří nepřestali akcentovat význam husitské epochy v rámci našich dějin, než od těch, kteří husitství začali mnohdy ahistorickými a primitivními argumenty odsuzovat. Oč méně se od těchto kritiků husitství požadovalo ohledů a znalostí, o to více šly jejich příkré odsudky takříkajíc s dobou a byly proto jaksi "modernější" a jak já často opakuji, byly více "IN".
Ještě dnes se musím shovívavě usmívat, když si vzpomenu, jaké názory se objevily na různých internetových chatech, v novinách, rozhlase i televizi v souvislosti s anketou "Největší Čech". Teď však nemám na mysli různé katolicky orientované historiky, nebo rovnou katolíky, ale především ony výše zmíněné "všeználky", kteří popadli svoji neopakovatelnou příležitost za pačesy. Těmto názorům pochopitelně nikdo neupírá právo na život, avšak tím, že v drtivé většině zcela opomíjejí význam reformace české a jejího odkazu v kontextu nejen evropských dějin, ztrácejí na věrohodnosti. A co víc! Zatímco druhé reformaci bylo její odpadnutí od Říma dávno moderním dějepisectvím odpuštěno a byla vzata "na milost", té první, české reformaci neodpustili dokonce ani mnozí Češi bez ohledu na svoji profesi - historik, nehistorik.

Se svým neomylným citem právě pro ty negativní aspekty, které minulý režim nezdůrazňoval, případně tendenčně zkresloval, nebo rovnou zamlčoval, začali vytahovat na světlo světa husitské obrazoborectví, útoky proti klášterům, excesy táborské levice, vraha Žižku s jeho lapkovskou minulostí, zahraniční husitské výpravy, husitský "antikatolicizmus" a v neposlední řadě i nové a "překvapivé" souvislosti nejen Husova procesu ale i jeho tragického protagonisty ap.
Naopak zcela upozadili geopolitické a nábožensky nenávistné aspekty protihusitských, často brutálních akcí a jejich tragické dopady na území Čech a Moravy, vyvolávající neméně nenávistné protiakce i to, jak naprosto rozdílné byly pohnutky i argumenty, s nimiž započaly svůj boj obě znesvářené strany. Někdy jsem s překvapením zjišťoval, co všechno o husitství ještě nevím a co všechno se ještě musím dozvědět a "doučit" od těchto postmoderních vykladačů dějin husitské revoluce, kteří se po plyšáku objevili jak houby po dešti.

Tato velká množina polistopadových, ve své podstatě často extrémních názorů se vyznačuje tím, že se snaží mj. negovat vše, co minulý režim na husitství shledal pozitivního. Vždyť obrátit znaménko je přece tak snadné! Nejsem si však zcela jist, zda tento opačný extrém je tou nejsprávnější metodou pro tápavé hledání velice obtížné cesty k vyváženému pohledu na tak kontroverzní a složité období našich dějin, jakým husitská epocha bezesporu byla – stále je a jak lze i bez pomoci křišťálové koule předvídat, nadále i bude ...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Naposledy upravil Jiří Motyčka dne 05.10.2010 - 16:12, celkově upraveno 4

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: sledovanost témat na našem fóru
PříspěvekNapsal: 14.04.2009 - 09:46 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
Myslím, že toto je spíše poznámka než příspěvek, ale do tohoto tématu se svým způsobem vlastně taky hodí.

Je příznačné, jak velkou sledovanost na tomto diskusním fóru mají právě tato témata:
Kapitola "Husitství"
Světla a stíny husitství
Skutky protivné strany
Císař Zikmund Lucemburský
Husitství = velký podvod na českém národě !!!
Lipany–tragedie nebo záchrana národa?


Kapitola "Jan Žižka"
Žižka byl 'vrah' a ještě taky ...

Kapitola "Husitské vojenství"
Lipany
ap. ...

Jsem přesvědčen, ze to je docela reprezentativní vzorek toho, co (především) lidi zajímá na husitství, nechci říci rovnou po listopadu '89, a že tato sledovanost není jen pouhou náhodou.
I o tom jsem vlastně psal v předchozím mém příspěvku ...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Naposledy upravil Jiří Motyčka dne 08.09.2012 - 23:11, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: názor Jana Zahradila ...
PříspěvekNapsal: 18.04.2009 - 09:58 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
... Toto mj. pronesl europoslanec Jan Zahradil vloni při příležitosti 387. výročí popravy 27 představitelů stavovského odboje na Staroměstském náměstí v Praze, cituji:

"... I přes časové rozmezí skoro 4 století můžeme rozpoznat mnoho aktuálních souvislostí. Chci se dotknout alespoň tří z nich:
...
Druhý problém související se smyslem dnešního tragického výročí českých dějin se týká jejich výkladu, který v české historiografii po roce 1989 není bohužel nikterak řídkým jevem. Mnohdy jde o jakýsi komunizmus naruby. A tak se jak v učebnicích dějepisu tak i v médiích sice mnohdy nedočteme, že po Bílé hoře došlo ke zničení státní a náboženské samostatnosti českého státu, ale místo toho se leckdy dozvíme, že země prožívala úžasný barokní rozkvět a Bílou horou se vlastně nic závažného nestalo, spíše naopak. Pokud proti tomu někdo něco namítá, je rázem obviněn z jiráskovsko-nejedlovského vidění.
Plně se zde odráží sice pochopitelná, ale neomluvitelná myšlenková nesamostatnost a duševní plytkost značné části české postkomunistické inteligence, její schopnost vždy se přizpůsobit převažující většině, horlivá snaha být právě teď údajně 'moderní' a to i pokud jde o výklad českých dějin. ...
" (konec citátu)
Přestože v tomto projevu Zahradil mluví o pobělohorském období, mnou zvýrazněná část citace platí takřka do puntíku i o husitství.
Když tyto postoje zastává laik a neprofesionál, je to celkem pochopitelné a rozumím tomu. Když však podobným přístupem k výkladu našich dějin disponují i někteří vysokoškolští učitelé přednášející historii na našich univerzitách, je to neomluvitelné a to nejenom s ohledem na potenciální napáchané škody v myslích jejich posluchačů současných i budoucích. Možná i na to Jan Zahradil narážel, když se zmiňoval o "české postkomunistické inteligenci" ...

P.S. Ačkoliv se spoustou názorů pana europoslance nesouhlasím, tady musím učinit čestnou výjimku!

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Gott vs. husitství
PříspěvekNapsal: 06.08.2009 - 07:51 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
Když jsem si v poslední době pročítal a sledoval, co se děje kolem Karla Gotta v souvislosti s jeho životním jubileem, napadlo mě srovnání, které trochu (možná víc) pokulhává, za což se našemu populárnímu tenorovi dopředu upřímně omlouvám.

Jeví se mi totiž, že s Karlem je to v české kotlině podobně jako s husitstvím. Proč?
No, za minulého režimu byl Gott oblíben, husitství taky. Po listopadu '89 (a teď zase) se na Karla začaly vytahovat různé informace o jeho vztahu k bolševickému establishementu. Na husitství taky. Ti, kteří se chtěli po plyšáku zpěváka zastat, byli právě oněmi, za bolševika zalezlými a neodvažujícími se ho kritizovat, dehonestováni. Polistopadoví zastánci husitství obdobně taky.
Podstatný rozdíl tu však bohužel přece jenom je. Karla Gotta stále většina národa uznává a obdivuje na něm to, co dokázal. Husitství NE ...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Naposledy upravil Jiří Motyčka dne 24.09.2009 - 09:34, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 06.08.2009 - 23:36 
Offline
křižák

Registrován: 08.02.2009 - 17:13
Příspěvky: 627
Bydliště: jihovýchodní Morava
Pokud vím, tak Karel Gott nevraždil a nedevastoval, to bude asi ten "malý a nepatrný" rozdíl.

_________________
Ut omnes unum sint.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: rozdíl
PříspěvekNapsal: 07.08.2009 - 00:13 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
Jan píše:
Pokud vím, tak Karel Gott nevraždil a nedevastoval, to bude asi ten "malý a nepatrný" rozdíl.
:shock: :roll: Tak si to tak neber! :lol:
Ale vážně. Přečti znovu a hlavně pozorně můj příspěvek, než začneš "emocionálně" replikovat.


Neporovnával jsem Karlíka s husitstvím, víme, ale můj příspěvek byl o postoji k husitství, názoru na něj před a poté, o obhajobě po. "To bude asi ten 'malý a nepatrný' rozdíl."
Navíc jsem v úvodu příspěvku uvedl, že to srovnání pokulhává. Kdybych chtěl porovnávat Gotta s husitstvím a jeho excesy, nebylo by to srovnání pokulhávající ale absurdní. :P

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Úvod - bolševik a husitství
PříspěvekNapsal: 25.09.2009 - 00:52 
Offline
velitel vozu
velitel vozu

Registrován: 31.08.2009 - 13:47
Příspěvky: 324
Bydliště: Petrovice
Jiří Motyčka píše:
Ještě mi dovolte, abych se ve výše naznačených souvislostech velice krátce pozastavil u persóny prof. Zdeňka Nejedlého, erudovaného historika, hudebního vědce, kritika i politika. Např. jeho obsáhlé dílo Dějiny předhusitského a husitského zpěvu dle mého názoru nebylo dodnes překonáno.

Bohužel si řadu písňových melodií domýšlel.

_________________
De omnibus est dubitandum.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: prohry husitů
PříspěvekNapsal: 10.10.2009 - 10:04 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
… kdesi kdosi píše:
Slavná to byla doba, kdy proti nám stála celá katolická Evropa. Kdy zástupy křižáků táhly do Čech a našli potupnou smrt od protivníka, kde bojovali po boku mužů i ženy a děti. Samozvaná spasitelka Francie Johanka z Arku dokonce zaslala husitům dopis, kde hrozila vpádem do Čech. Vnější nepřítel husity však nedokázal vystrašit ani zastavit, dokázala to až vnitřní rozhádanost husitského hnutí.
... tito lidé, kteří bojovali za svou víru, si zaslouží respekt a uznání. Prohráli, a tak tu katoličtí černoprdelníci i nadále hrabou, vládnou a když je třeba, tak převléknou kabáty a vládnou dál.
Ano, (ale) i takové vlastenecké názory se v současnosti objevují.

Dovolím si pouze stručný komentář.
Dnes už víme, že husiti nic neprohráli, a to dokonce ani u Lipan. A reformace česká nastoupila svoji dvě století trvající vítěznou cestu. A že tu dneska "katoličtí černoprdelníci" cosi dělají, či nedávno dělali, tak tyto konsekvence nelze vyvozovat z toho, že husiti "něco" prohráli.
Obávám se však, že do těchto historických souvislostí současnou katolickou církev již nelze vůbec zatahovat, maximálně tak některé její rigidní a neměnné postoje a názory vztahující se k husitství a jeho protagonistům. :idea: :|

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Naposledy upravil Jiří Motyčka dne 09.02.2010 - 20:57, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 10.10.2009 - 10:44 
Offline
velitel vozu
velitel vozu

Registrován: 31.08.2009 - 13:47
Příspěvky: 324
Bydliště: Petrovice
Co je platné, že husiti nic neprohráli, když jejich potomci pak na Bílé hoře prohráli všechno.

_________________
De omnibus est dubitandum.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 325 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4, 5 ... 22  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 42 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

Husité - Ktož jsú boží bojovníci | © 1998-2020 M. Gelbič & J. Motyčka
TOPlist Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group Český překlad – phpBB.cz