Víme, že římská církev si přivlastnila monopol na výklad Písma. Přesto nebo spíše právě proto bychom neměli egoisticky upírat husitským teologům ten "jejich" výklad, na nějž měli totiž stejné právo jako ti katoličtí, neboť husitští exegeti (vykladači Bible) nebyli o nic horšími, či méně erudovanými než ti katoličtí, jak se to v plné šíři ukázalo při Chebských jednáních a poté i na koncilu v Basileji.
Nejprve se podívejme na biblické akcenty husitských ideologů.
"
Ale on jim odpověděl: ‚Každá rostlina, kterou nezasadil můj nebeský Otec, bude vykořeněna.'" (
Mt 15, 13)
Toto
jedno z nejzákladních zdůvodnění s odkazem na text Písma Nového zákona má přesah i do Starého zákona. Měl-li bych parafrázovat husitské zdůvodnění, bylo ve své podstatě velice jednoduché. Ježíš žádnou řeholi nezaložil, proto je třeba toto bejlí "
vykořenit" na základě výše uvedené biblické citace.
Ve finále Velikonočního příběhu takto Ježíš praví ke zbylým Jedenácti, když jim přikazuje: "
Jděte ke všem národům a získávejte mi učedníky, křtěte je ve jméno Otce i Syna i Ducha svatého a učte je, aby zachovávali všecko, co jsem vám přikázal." (
Mt 28, 19 - 20)
A u evangelisty Marka čteme: "
A řekl jim: 'Jděte do celého světa a kažte evangelium všemu stvoření ..." (
Mk 16, 15)
V těchto citacích, v nichž Mistr pověřuje své učedníky (zprostředkovaně i další generace duchovních), aby se vydali do světa, mezi diasporu 12 pokolení vyvoleného lidu, se nikde nepíše o tom, aby se před lidmi uzavřeli mezi kamenné zdi budov, ale naopak aby z nich vyšli ven, kázali, učili a křtili ve jménu Trojjediného Boha.
...........................***Dle husitských teologů a exegetů byly od vnějšího světa uzavřené a izolované konventy v příkrém rozporu s tímto Kristovým imperativem, protože se v průběhu dlouhých staletí změnily v "tajemná" místa, kde se daří Antikristu, kde je upřímná služba věřícím jaksi upozaděna a kde se jenom parazituje na práci jiných, což není v souladu s tím, co čteme rovněž u evangelisty Matouše: "
Neberte od nikoho zlato, stříbro ani měďáky do opasků; ..." (
Mt 10, 9). Zvláště podezřelými se v uvedených souvislostech jevily kontemplativní řehole. K tomu viz také ještě
tady ...
Tyto ničím užitečné "peleše lotrovské" je třeba vymýtit jako všechno, co nemá opodstatnění v Bibli. Je zajímavé, že v tomto punktu se shodly všechny věčně rozhádané husitské strany. Lišily se pouze v názoru na hloubku tohoto chirurgického řezu, jinými slovy na intenzitu tohoto ozdravně likvidačního procesu.
Je třeba si zároveň uvědomit, že husité posuzovali kláštery v té podobě, kterou zažili ve své době a s jejichž činností se setkávali při každodennosti pozdního středověku první čtvrtiny 15. století (viz uvedená citace Šmahela v zakládacím příspěvku tohoto tématu). Je pochopitelné, že to co bylo před tím, je moc nezajímalo, pokud vůbec.