V Písmu Starého zákona, v Páté knize
Mojžíšově – Deuteronomiu čteme "
... Život za život, oko za oko, zub za zub, ruka za ruku, noha za nohu." (
Dt 19, 21). Je to velice známý starozákonní princip dodnes citovaný i těmi, kteří nemají elementární povědomost o jeho původu.
Podle tohoto "vyššího" principu jednal i Mojžíš, když se rozhněval na provinivší se Midjánce a Moábce a pak krutě trestal jako prodloužená ruka Hospodinova.
Mojžíš se totiž strašně rozběsnil, když lascivní Moábky lákaly a zvaly vyvolený lid "
k obětním hodům svého božstva" (
Nu 25, 2). Jaképak že to bylo božstvo a jaképak to byly hody? No, přece pověstný Baal a ty slavnosti měly sexuální, až orgiastický charakter. To se Hospodin, kterého poznáváme tentokrát jako
Boha žárlivého, rozzlobil svatým hněvem, protože se jednalo o paktování se s midjánskými skupinami spolčenými s Moábci a o flagrantní a hromadné porušení především prvního přikázání. Bylo třeba proto rázně zakročit. Můžeme se donekonečna přít o adekvátnosti této odvety.
Hospodin však nepřikazuje zabíjet ženy a děti, když říká Mojžíšovi: "
Vykonáš za syna Izraele pomstu na Midjáncích a pak budeš připojen ke svému lidu." (
Nu 31, 2) To, že Mojžíš ve své mstě šel dál za Boží imperativ, je věc v těchto souvislostech marginální, i když mnozí právě tohle zdůrazňují.
Také husité často aplikovali zásadu "
oko za oko, zub za zub", zvláště, když usoudili, že se jednalo o provinění proti
prvním třem přikázáním dle Druhé knihy Mojžíšovy - Exodu (Ex 20, 2–5) resp. Páté knihy Mojžíšovy - Deuteronomia: "
'Já jsem Hospodin, tvůj Bůh; já jsem tě vyvedl z egyptské země, z domu otroctví. Nebudeš mít jiného boha mimo mne. Nezobrazíš si Boha zpodobením ničeho, co je nahoře na nebi, dole na zemi nebo ve vodách pod zemí. Nebudeš se ničemu takovému klanět ani tomu sloužit. Já Hospodin, tvůj Bůh, jsem Bůh žárlivě milující ...'" (
Dt 5, 6–9) a proti
šestému přikázání.
V těchto případech byli puritánští husité neoblomní a rovněž starozákonně nesmiřitelní, i když - až na excesivní výjimky - ušetřili žen i dětí.
Jedním z mnoha příkladů, kdy se husité ve svém počínání řídili zásadou "
oko za oko, zub za zub", jsou mj. i
tyto události ap. ...