Po prolistování všech mých husitských knih a po prohlédnutí všech husitských filmů, jsem s hrůzou zjistil kolik málo dobových obrazů je barevně!
Takže jsem pouze objevil v Jenském kodexu z přelomu 15.a 16.století, obraz Janíčka Zmilelého z Písku. Jedná se o vyobrazení boje husitů s křižáky. V něm je vyobrazen tmavěhnědočervený kalich s hostií na červeném poli (viz. kniha Památky národní minulosti, autoři jsou J.Kočí a V.Vondruška, Praha 1989, strana 97, kniha Husitská kronika, Vavřinec z Březové, Praha 1979, strana 28, obal knihy Husitské Čechy, autor F.Šmahel, Praha 2001, obal knihy Husitské vojenství J.Durdík, Praha 1952.
Dále jsem našel v Göttingenském rukopise z 60-tých let 15.století obraz Jana Žižky jedoucího v čele vojska. Možná si jej pamatujete ze staré komunistické modré dvacetikoruny. Na obraze je opět tmavohnědý až černý kalich na červeném poli (viz. Husitská kronika, autor Vavřinec z Březové, Praha 1979, strana 195, pozadí úvodních titulků filmu Jan Žižka. Je ale zajímavé, že v černobílém provedení tohoto obrazu se prapor změní natolik (viz. kniha Husitská revoluce, autor F.Šmahel, Praha 1996, obrazová příloha č.105), že si můžete myslet, že kombinace praporu je černý kalich s hostií na červeném poli. Možná, že tohle byla příčina vzniku myšlenky o této kombinaci.
To je vše z mé docela bohaté husitské knihovny! Bohužel.
Pokud jde o prapory ve filmech, tak ve filmu Jan Žižka má jezdec na praporu žlutý kalich na červeném poli a na voze je prapor s červeným kalichem na černém poli. Odborným poradcem tohoto filmu i filmu Proti všem byl dr.Josef Macek, autor několika odborných husitských knih. Dále ve filmu Proti všem mají v Táboře na rynku prapory a to červený kalich na bílém poli, žlutý na červeném a červený na černém. Jezdci v poli i před Prahou mají opět žlutý na červeném. Tato kombinace je i na srubu na Vítkově i mezi pěšáky. Na voze na Špitálském poli je červený na černém. Ve filmu Jan Roháč z Dubé jsou pouze dvě kombinace a to červený kalich na černém poli a červený na bílém. Tu první mají jezdci i je na vozech polních vojsk. Tu druhou třímá v rukou lid (zřejmě Pražané) zdravící Jana Rokycanu po Lipanech a také jsou v kostele při Zikmundovo korunovaci. Myslím si ale, že z těchto filmů si nemůžeme vzít inspiraci, že třeba určitou kombinaci mělo jezdectvo, vozy, Táboři nebo Pražané. Kompars asi vždycky vzal ten který byl zrovna po ruce. Tak a to je vše.
Pokud ale jde o mě, nezatracoval bych variantu červený na černém. Jestli červená barva znamená krev, tak je to zcela logické, vždyť je to kalich ze kterého se podává krev Páně. No a černý podklad může znamenat cokoliv, od rodné úrodné černozemě až po zkaženost okolního světa a nebo zcela neromanticky to, že v 15.století byla mezi chudinou asi nejrozšířenější černá látka. Opravdu nevím. Hlavní je ale to, že se z žádných dobových knih písemně nedozvíte přesné kombinace husitských praporů nebo jakékoliv jejich rozdělení mezi druhy vojáků či vojsk. Jediné co jsem se zcela přesvědčivě dozvěděl, bylo to, že husité nikdy nepoužívali na své prapory symbol stojící husy nebo husy pijící z kalicha. Toto byla pouze posměšná katolická propaganda. Dokonce jsem i viděl vyobrazení šípem potrefené husy pijící z kalicha.
Pokud jde o rozměry praporů, je těžké něco odhadnout z dobových obrazů, kde je kolikrát perspektiva velice nepřesná někde i dokonce skoro zmateně obrácená, ale můj odhad by se přibližoval velikostem praporu ve zmiňovaných filmech tzn. asi 1x1m s “fáborkem“ v horní části o délce cca 1,5m.
Ještě jedna věc mě překvapila a to je to, v kolika málo vyobrazeních je v kalich umístěna hostie. Kde jsem hostii našel, tam jsem se o ní zmínil.
Toť vše. Více ze mě již bratři nevymáčknete.
|