Kolssteyn píše:
…Václav Koranda byl jako zbraň v ruce opilého...
Hm, hm, velice kuriózní přirovnání...
Kolssteyn píše:
…Aby duchovní nabádal lid k výměně poutnických holí za meče, to spíše odpovídá jeho malému filosoficko-theologickému rozhledu…
Ne. To je "pouze" o útočném militantním radikalizmu, který podle tebe „
dnes nazýváme terorizmem“. Ale radikální levičáci snad nejsou teroristy ani dnes.
Prostě text Písma si vyložil tak, že kozlové zběsilí se z vinice Páně budou lépe vyhánět se zbraní v ruce než s poutnickou holí.
Nelze však také zamlčet, že stál v čele několika obrazoboreckých skupin na různých místech.
Možná malý filozofický rozhled mohl mít ve smyslu, že určitě nestudoval Aristotela, jehož filozofie se stala fundamentem vrcholné scholastiky. Z nedostatečných teologických znalostí bych ho však neobviňoval vzhledem k tomu, že např. v červnu 1423 se zúčastnil právě vedle Mikuláše z Pelhřimova a Prokopa Holého hádání husitských kněží na Konopišti, jehož se za pražany mj. zúčastnil např. i
Petr Payne. Korandovo jméno vedle jména Prokopa Holého je také uvedeno na husitských manifestech vydávaných při příležitosti velkých rejs do Říše. Moderní historiografie ho tedy považuje za editora těchto manifestů...
Kolssteyn píše:
…O pocitu jeho domnělé neomylnosti vypovídá i popírání symbolické přeměny Kristovy vody na krev, které prosazoval…
... správně řečeno popírání proměny neboli
transsubstanciace (přepodstatnění) vína na Krev Páně po
konsekraci.
Tady se obávám, že jsi zaměnil
Korandu s jiným blouznivcem, totiž Petrem
Kánišem. Domnívám se, že Koranda
remanenci nezastával, dokonce byl zastáncem jiného extrému, který odmítala většina pražských mistrů a který spočíval v podávání krve Kristovy v podobě vína i nemluvňatům...