K tomu Hus v Knížkách proti knězi kuchmistrovi mj. píše: "Pak když dieš, že sem se odvolal ku papeži, to přiznávám, že najprvé k Alexandrovi (V. - pozn. JM) odvolal sem se, jenž za penieze (byl uplacen - pozn. JM) byl jest vydal bulu, přikazuje v ní, aby slovo Božie k lidu nebylo kázáno nikde jinde, jedině u far a v klášteřích, a v žádných kaplách, ač by byly od arcibiskupóv i od papežuov zvláště stvrzeny. * A že to přikázanie jest kacierské, Pánu Bohu protivné, jenž die: 'Jděte po všem světě a kažte evangelium každému stvoření' (Mk 16, 15 - pozn. JM) – a sám Spasitel, uče nás skutkem, kázal jest v domiech, po uliciech, po vsech, po městech, po hradiech, na púšti i na vodě, jakož evengelium svědčí, a přikázal sluhám svým, aby šli volat k věčné večeři i mezi rozcestie, i mezi ploty –, protož já, chtě raději Boha poslúchati než papeže, odvolalal sem se k němu a poslal jsem jemu psaní, aby se lépe informoval a bludu proti Písmu svatému neustavoval." **
*) Bula papeže Alexandra V. z 20. 12. 1409 vyzývá pražského arcibiskupa, aby zakázal kázání, která by se konala mimo katedrální, kolegiátní, farní, filiální a klášterní kostely, tzn. v soukromých místech. Je evidentní, ze ač přímo nejmenována, byla tato bula namířena zejména proti kázání v Betlémské kapli. **) Hus podal proti papežské bule odvolání.
V této pasáži Hus dokládá, že s odkazem na konkrétní biblický verš může kázat v podstatě kdekoli (to se mu hodilo, když musel odejít z Prahy a na venkově pak kázal "mezi ploty", pod lipami, na návrších a na polních cestách, ...) tím spíše v Betlémské kapli, ktará byla za účelem svobodného kázání slova Božího v mateřském jazyce založena a postavena.
_________________ Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12) Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)
|