Karel Konečný píše:
Tady je další pohled na historické události bez emocí:
https://zpravy.aktualne.cz/domaci/rozho ... f6b220ee8/ Děkuji za odkaz, Karle!Já názory doc. Čornejové na pobělohorské období velice dobře znám, bohužel musím konstatovat, že s většinou z nich nesouhlasím, pouhé výjimky potvrzují pravidlo. Dovolím si můj komentář, aby zde nezůstal pouze onen odkaz s tím, že toto DF bere názory Čornejové za bernou minci. A nyní k věci!
Citace:
Jistě že ne, nikdy nelze k historickým událostem přistupovat tak, že je jedna strana velmi dobrá a druhá velmi špatná.
souhlasím
Citace:
A nebylo to tak? Známý pojem "doba temna", kterým se občas nazývá období po bitvě na Bílé hoře, je také pouze mýtus?
Pochopitelně že je. Vždy jsou tendence vytrhávat z kontextu dějin tu či onu dobu. To se děje všude po světě, u nás jsme na to ale specialisté. Označení "doba temna" pochází z názvu románu Aloise Jiráska Temno ...
Je třeba si uvědomit, že děj románu
Temno je zasazen do doby vlády Karla VI. (1685-1740), takže se nevztahuje na bezprostředně pobělohorskou dobu. Přesto vláda Karla VI. nebyla pro české země věru procházkou růžovou zahradou.
Znovu si dovolím přirovnání. Doba po Bílé hoře byla vládou totalitní moci, pro níž se vžilo označení
habsburský austrokatolicizmus. Vlnu pobělohorského evangelického exilu lze srovnat s exilovými vlnami po únoru '48 a srpnu '68. Období po Bílé hoře srovnávám s 50. léty minulého st. a období vlády Karla VI. s normalizací. Podobnosti to totiž nejsou vůbec náhodné.
Citace:
To období ovšem nebylo tak temné, jak se můžeme domnívat. Teď se zjišťuje, že Bílá hora český vývoj nijak dramaticky nepřerušila.
To je sice velice obecné konstatování, přesto s ním nemohu souhlasit.
Citace:
To nikoliv, k odlivu inteligence došlo, emigrace po Bílé hoře byla masivní. Díky rozvoji nového katolického školství ovšem vyrostla nová vrstva inteligence, i když pouze katolicky orientovaná, která měla co říci a dosahovala výsledků, které lze srovnat s okolní Evropou.
souhlasím
Citace:
Protestantskou šlechtu tak v roli vlastenců nahradili katoličtí kněží?
Ano, ostatně to zdůrazňoval i sám Jirásek ve svém románu Skály. Tam jsou jako noví nositelé českého národa bráni katoličtí kněží.
Souhlasím.
Dovolil bych si však uvést ještě markantnější příklad z Jiráska a tím je obsáhlá kronika
U nás, i když se odehrává ve zcela jiné době než
Skály.
Citace:
Co by se podle vás stalo, kdyby se českým stavům podařilo bitvu vyhrát?
Obávám se že kdyby se tady upevnila vláda kalvínsky orientovaného Fridricha Falckého, tak by to mělo pro český národ daleko horší dopad. Fridrich Falcký byl mladý člověk, který do toho svého dobrodružství šel zřejmě s dobrými úmysly, neměl ale prakticky ničí podporu. Nezískal si u nás žádnou oblibu. Hypoteticky tak hrozila také budoucí nesvornost nekatolických konfesí a současně i ostrá nevraživost vůči katolíkům, což by mohlo zemi rozvrátit.
Pokud by byl zařazen český národ do evropské protestantské linie, tak je možné, že by na tom byl hůř, než tomu bylo v rámci mnohonárodnostní habsburské monarchie, kde měl každý národ svým způsobem právo na - moderně řečeno - sebeurčení.
Musela by zde převládnout jedna z protestantských konfesí, je ale otázka jaká. Situace u nás nebyla vůbec jednoznačná. Měli jsme zde utrakvismus, který se ještě štěpil na novoutrakvismus a staroutrakvismus. Německy mluvící obyvatelstvo se hlásilo k luterství. Byli zde i vyznavači kalvínského směru, ke kterým se přidala potom i ta do té doby ojediněle stojící jednota bratrská. Ta škála vyznání tady byla obrovská, a pokud by zvítězilo jedno z nich, samozřejmě by začalo potlačovat i ty ostatní. Jde ale pouze o můj názor v rámci virtuálních dějin.
Tady mě na doc. Čornejové velice mrzí to, jak se zcela neprofesionálně nechala vtáhnout do debaty o kontrafaktuaální historii ve stylu "
co by, kdyby ...". Při vší úctě k erudici paní docentky, to neví ani ani ona a moc dobře si to uvědomuje. Slůvko "
kdyby" by totiž měl mít profesionální historik zakázané a na otázku s tímto slůvkem by se měl zdráhat odpovídat.
BTW. I moje maličkost by dokázala vychrlit spoustu dojmů na téma co by se stalo, kdyby na Bílé hoře zvítězilo stavovské vojsko. Bohužel by byly diametrálně odlišné od toho, co nám zde předestřela Čornejová.
A její jakási "omluva" v poslední citované větě na podstatě věci nic nemění!
Citace:
Rekatolizace probíhala v celé Evropě.
To je velice zavádějící konstatování!
Např. ve Slezsku a v Uhrách, které
byly nedílnou součástí habsburské monarchie(!), byly protestantské konfese povoleny. Troufám si zároveň tvrdit, že Čechy a Morava to s násilnou rekatolizací odnesly nejvíce, protože byly součástí Habsburkovy msty za tu "ohavnou rebelii".