Kata-he-kasa píše:
... Pekař sice neměl důvod si něco vymýšlet, nicméně mám takový neodbytný pocit, že vykreslil Žižku a tábority v nejtemnějších barvách kvůli sporu s Masarykem. A že se mu k tomu hodilo kdeco ...
... tak to je spekulace, z níž cítím, že je v ní spíš přání, které je otcem myšlenky.
A z jednoho "zbraslavského" příkladu nelze hned generalizovat - viz také moje následující replika.
Kata-he-kasa píše:
... Ano, Pekař byl erudovaný historik a žák Gollovy školy, ale to byl Nejedlý taky. A co ten dokázal nadělat za paseku, dobře víme ...
Nelze však tyto dva srovnávat jenom proto, že oba chodili na přednášky ke Gollovi. To by bylo velice zavádějící.
Potenciální tendenčnost Pekařova, kterého bolševik přímo nesnášel, mohla vycházet z toho, že byl
katolíkem. Ale i s tímhle - jak Pekaře znám - bych operoval velice opatrně.
Kdežto Nejedlý byl zcela jiná kategorie! Když se přidal na stranu bolševikovu, byl jak utržený ze řetězu. Bohužel nejvíce to odnesl chudák Jirásek, který
díky Nejedlému je hanoben dodnes, aniž by se mohl bránit. A to je podlé, protože Nejedlý jako slouha režimu ideologicky zneužil Jiráskova monumentálního díla. Bohužel současní antijiráskovci, kteří Jiráska už stejně nečtou, tyto souvislosti neznají nebo nechtějí vnímat. Ano, Nejedlý husitství i Jiráskovi prokázal medvědí službu. Ale to jsem poněkud odbočil od Jakoubka, sorry!
Kata-he-kasa píše:
... Takže zbývá otázka, kde tenhle Jakoubkův výrok Pekař vyštrachal.
Tak to věru nevím, nejsem takový znalec Jakoubkova díla, abych přesně určil, kde to "
Pekař vyštrachal".
(Třeba někdo jiný, až "půjde kolem" a podívá se do tohoto vlákna, to určí.)
Ale jedno je jisté. Jakoubek ze Stříbra byl mezi reformisty svým způsobem svéráz (viz také můj předchozí příspěvek). Takže nelze vyloučit, že Pekař z něj akcentoval to, "co se mu hodilo". Ale z nějakého systémového resp. koncepčního záměru bych ho nepodezříval. Historikovi, který je věřící, se může lehce přihodit, že jeho postoje a analýzy mohou být poznamenány, byť třeba jen
podvědomě, jeho konfesí. Ale to se může stát jak katolíkovi, tak i protestantovi, který musí zase čelit pokušení, aby husitství nekriticky neadoroval.