Rubáš z Hrádku píše:
... Co je majoritní část české společnosti a z čeho tak soudíš??? ...
Ano, nemáme žádné sociologické studie a analýzy vycházející ze sčítání lidu, kde by každý označil konfesní příslušnost: "katolík"/"husita" (křížek = katolík, kalíšek = husita jako schématické značky pro negramotné
).
Ale vycházím z logické úvahy, že kdyby katolíci tvořili majoritu české společnosti (na Moravě byla situace poněkud jiná, ale i tam byli husiti), asi by se taková země nenazývala kacířskou, nebylo by třeba proti ní vyhlašovat kříž a husitská minorita by žila někde v ústraní, pronásledována a živoříc jako sekta v ilegalitě.
A husitské vojsko nebylo přece tvořeno jenom těmi společenskými skupinami, které jsi tak pečlivě vyjmenoval. Husitský voják vč. "záložníků", kteří mobilizovali v případě ohrožení země zvenčí, nebyl jen
plnoprávný "občan", jak ty jim říkáš. V době posledních křížových výprav byli husiti schopni zmobilizovat 20.000 až 25.000 vojáků (táboři, sirotci, pražané, Jakoubkův svaz) a to byla na tehdejší poměry a tak malou zemi obrovská armáda reprezentující vzorek společnosti, majoritně husitské. A nezkoumejme, prosím, poměry jenom kolem r. 1420, tímto rokem revoluce zdaleka nekončí, jak už jsem se snažil vysvětlit v předchozích příspěvcích.
Rubáš z Hrádku píše:
... Kolik z královských měst se postavilo na stranu husitství 1420? ...
Nejsem si jist, zda je to v souvislostech, o nichž se tady bavíme, ta úplně nejsprávnější otázka ...
Dovolím si nabídnout jinou: "V kolika českých, moravských městech, ale i v městech vedlejších zemí Koruny byly do Lipan husitské posádky?"
A to nepočítám např. ješte Horní Uhry. Dalo by se říci, že husitská revoluce svým vlivem zasáhla takřka celý středoevropský prostor.