Nebyl by to Ondřej, aby v souvislosti se svými nenávistnými postoji vůči husitům nepoužíval přirovnání z Bible, a tak si pár zajímavých příkladů ukažme ...
1) Ve starozákonní
knize Přísloví, ve 26. kapitole čteme: "
Jako se pes vrací ke svému zvratku, tak hlupák opakuje svou pošetilost." (
Př 26, 11)
Ondřej z Řezna s odkazem na tento verš píše:
"
Táhl na Moravu (král Zikmund po ostudném debaklu u Haber a Německého Brodu v lednu 1422 – pozn. JM)
, kde se velmi mnozí vrátili ke kacířství jako psi ke zvratkům …"
Tohoto přirovnání užívá Ondřej z Řezna velice často, zřejmě se mu zdálo velice přiléhavé svojí nechutnou ošklivostí, s jakou nahlížel i na husity.
2) Apoštol
Petr ve své 2. epištole mj píše: "
Přihodilo se jim to, co říká pravdivé přísloví: ‚Pes se vrátil k vlastnímu vývratku‘ a umytá svině se zase válí v bahništi." (
2Pt 2, 22) (
vývratek = zvratek, viz výše)
Tohoto biblické přirovnání takřka doslova Ondřej opsal, když např. šťavnatě a podle něj výstižně popisuje odklon
kněze Jindřicha Ratgeba od svého odvolání k návratu zase ke "kacířství“.
3) V biblické
knize Soudců čteme mj. i tento verš: "
Odešel a pochytal tři sta lišek. Potom vzal pochodně, otočil vždy dvě lišky ocasy k sobě a mezi ně připevnil pochodeň." (
Sd 15, 4) Tím, kdo pochytal ono stádo lišek, byl Samson, jenž z nich udělal mobilní hořící pochodně, které pak vypustil mezi nepřítele.
Ondřejovi tento verš posloužil k tomu, aby k němu přirovnal husity, kteří se ve svých směrech a frakcích (pražané, táboři, sirotci, …) nemohou shodnout, takže jsou jako ty lišky sice svázané ocasy, ale se samostatnými hlavami. Trochu krkolomný příměr, ale asi jiný vhodnější nenašel.
4) Tento závěr pašijového příběhu z
evangelisty Jana se občas používal jako metafora pro jednotu církve: "
Když vojáci Ježíše ukřižovali, vzali jeho šaty a rozdělili je na čtyři díly, každému vojákovi díl; zbýval ještě spodní šat. Ten šat byl beze švů, odshora vcelku utkaný." (
J 19, 23)
V listu papeže Martina V. z 13. dubna 1421, který Ondřej z Řezna do své kroniky taky opsal, se mj píše:
"
Hlavně dbáme, aby kvůli pomatenosti ničemníků a kacířů, kteří roztahují osidla své zlovolnosti a lstivosti a vábí je do propasti, neroztrhalo a nestrhlo (stádo Páně, tj. církev – pozn. JM)
si Boží šat beze švů, jenž představuje jednotu věřících …"
Na církev oné doby měli husiti IMHO daleko lepší metaforu pochopitelně taky z Bible – viz
tady ...
zvýraznění: autor příspěvku