Je načase, abych se konečně vyjádřil k tomuto tématu a snažil se též odpovědět na problematiku týkající se práčat v husitském vojsku. Záměrně jsem však tento příspěvek s širšími souvislostmi nevložil do kapitoly "Husitské vojenství".
I v úvodu tohoto příspěvku je třeba akcentovat již několikrát zmiňovanou husitskou zbožnost danou vztahem k Písmu svatému. Proto neudivuje, že postoj husitů, zejména táboritů k dětem vycházel z Kristova výroku, kterým Ježíš reagoval na k němu přinášené děti, kterých se měl dotknout, a učedníci to chtěli zakázat. Ježíš jim řekl: "
Nechte děti přicházet ke mně, nebraňte jim, neboť takovým patří království Boží." (
Mk 10, 14)
V počátcích přijímání podobojí se rozhořel takřka antagonistický spor o to, zda již děti mohou být účastny přijímání. Děti se začaly zúčastňovat se svými rodiči poutí na hory i husitských bohoslužeb, kde většinou přijímaly i z kalicha. K této problematice podrobněji viz
tady. Nakonec i dospělí bojovníci byli dítkami (božími) svého hejtmana Žižky a po jeho smrti sirotky.
Bohužel tvrdá realita válečné doby způsobila, že dítě i teenaeager byli postupně vtaženi do válečné vřavy. Tak tomu bylo např. v r. 1420, kdy se děti podílely na budování opevnění obležené Prahy a výrostci se již zapojovali aktivněji ("
zřejmě jako tzv. práčata" - Čornej) do bojových operací. Žižka pasující se do role rytířského ochránce vdov, sirotků (i ostatních dětí) popustil uzdu své nesmiřitelnosti v prosinci 1420, kdy u Říčan bylo upáleno 11 zajatých kněží. Exekuci svěřil dozajista svému veliteli oddaným práčatům(!). Podrobnosti o tom jsou uvedeny
ZDE. (K práčatům viz také
toto téma ...)
Můžeme se těmto excesům divit, když děti se běžně stávaly oběťmi běsnění válečné fúrie, jak o tom svědčí zvířecí řádění Zikmundových Kumánů z období 1420-22, kterého nebyly ušetřeny ani děti za mlčenlivého souhlasu "nejkřesťanštějšího" panovníka, který byl jistě přesvědčen, že kacířský plevel je třeba zničit s Boží pomocí v samém jeho zárodku? Dalším hrůzným příkladem bylo upálení husitského faráře Václava z Arnoštovic spolu se 4 dětmi. Tato 4 jehňátka nalezla společnou smrt v plamenech i se svým pastýřem. Tohoto ničím neomluvitelného činu se dopustili rakouští křižáci, etc. Tyto události se staly oprávněnými argumenty v husitské agitaci proti katolickým intervenčním armádám. A můžeme se pak pozastavovat nad krutostí husitské odplaty? Ponechávám bez komentáře...