Po více jak roce a půl se vracíme do tohoto neprávem opomíjeného, byť hodně navštěvovaného a čteného tématu ...
Pasáž o lživých prorocích a o tom, podle čeho je lze poznat, kterou nalezneme v 7. kapitole evangelia podle Matouše, byla velice frekventovaná u husitských kazatelů, a to nejenom po výbuchu revoluce, nýbrž i v předrevolučních časech. Tehdy možná dokonce ještě více ... "Střezte se lživých proroků, kteří k vám přicházejí v rouchu ovčím, ale uvnitř jsou draví vlci. Po jejich ovoci je poznáte. …" (Mt 7, 15-16) Živě si dovedu představit kázání na tuto perikopu u vášnivého kazatele od Panny Marie Sněžné Jana Želivského nebo třeba Václava Korandy st.
Kdo byli vlastně ti lživí proroci? Ve starozákonních dobách to mohli být nepraví proroci Hospodinovi, kteří za slovo Hospodinovo vydávali něco, co jím objektivně být nemohlo. Nebo to byli kněží rozmanitých polyteistických náboženství. V Ježíšově době a v raném křesťanství to mohli být např. představitelé "konkurenčních" židovských proudů např. zelóti nebo sikáriové, kteří však svůj postoj (vyvolat povstání proti římské nadvládě) nijak netajili, takže to byli vlastně "vlci" bez oné ovčí kamufláže. Jejich postoje šly přímo proti kristovskému pacifizmu. Avšak pravými "vlky v rouše beránčím" byli nepochybně představitelé sofistikovaných heretických proudů i uvnitř křesťanských sborů, např. gnostici, představitelé arianizmu, doketizmu ajv. A v dnešní době? Jsou to třeba hlasatelé jednoduchých řešení, např. uprchlické krize. To je hodně aktuální! Také ne každý, kdo se dovolává křesťanství a jeho hodnot nebo se dokonce dovolává křesťanského Boha, mluví skutečně jeho jménem. Ano, takových proroků se opravdu střezme! Pozor na ně! A jak je poznáme? No, mnohdy to je docela obtížné. Lze je poznat podle jejich skutků, avšak zejména podle toho, co všechno zlého působení těchto navenek "slušných" lidí může způsobit nebo dokonce už způsobilo. Pozor na důsledky jejich jednání!
Ale koho asi tak mohli mít na mysli husitští kazatelé, když kázali o falešných prorocích přicházejících jako vlci hltaví a navíc kamuflovaní beránčím rouchem? A podle čeho tyto nebezpečné pokrytce bylo lze poznat, když byli tak umně maskovaní? Falešnými proroky byli obecně všichni ti, kteří oděni do krasomluvy, šířili od počátku 15. věku ohavné a lživé pomluvy o Českém království, jako o kacířské zemi a o reformátorech této země. Dále pak ti představitelé katolické církve, kteří ostře vystupovali proti přijímání podobojí se zdánlivě pregnantním a pokrytecky starostlivým zdůvodněním (aby se posvěcené víno nevylilo při dopravě k umírajícímu). Pravili též, že co jednou "neomylná" církev zavedla (podobojí), může ta samá církev i zrušit. "Vlci v rouše beránčím" byli ti představitelé kléru, kteří v přepychových ornátech hlásali, že neadekvátní majetky spojené s mnohoobročnictvím nutně potřebují k vykonávaní své služby či úřadu a snažili se to nějak komplikovaně biblicky zdůvodnit. Vlky byli také ti, kteří odmítali svobodné hlásání slova božího pod rouškou teze, že jen ortodoxní katolický kněz může vést liturgii a kazatelskou činnost, navíc v latině, otočen čelem k oltáři a zády k auditoriu. Falešnými proroky byli i vyhlašovatelé křížových výprav, které byly svolávány pod "beránčí" rouškou svaté války a pod korouhvemi s křížem proti českým kacířům ajv.
"Po jejich ovoci je poznáte." Co je tím míněno? Jejich ovocem mohou být zjevné skutky (kruciáty), ale také to, co jejich verbální nebo písemné projevy mohou způsobit, jaké mohou mít důsledky, zda pozitivní nebo v případě lžiproroků negativní, s fatálními másledky. Jejich ovoce je pak veskrze nekvalitní, trpké nebo shnilé. A podle toho je poznáte, bohužel nemusí to být hned. A od toho tady byli husitští kazatelé, aby prostřednictvím Písma na tyto falešné proroky a jejich, třeba ještě nezralé ovoce, poukazovali a tak je odhalovali tím, že jim strhávali "roucho beránčí".
_________________ Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12) Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)
|