Právě je 22.11.2024 - 01:20

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 325 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 22  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Soukup
PříspěvekNapsal: 11.03.2015 - 07:09 
Offline
velitel vozu
velitel vozu
Uživatelský avatar

Registrován: 31.05.2010 - 11:42
Příspěvky: 454
Jiří Motyčka píše:
Napo_Leon píše:
... Že ne všechny jeho vyřčené názory jsou na odborné úrovni je sice pravda, ale autor přece není odborník a pouze prezentuje svůj vlastní pohled na problematiku. A na to má plné právo.
Dokonce svaté právo, které mu snad nikdo neupírá.

Ano, a přesto je jeho názor považován za typicky tendenční. Opačný názor není respektován, nýbrž naopak mu je ihned přidána nálepka tendenčnosti a neodbornosti. A to dokonce nikoli v komentářích pod článkem, kde by se k němu mohl autor článku vyjádřit, ale na vzdálené doméně, kde může být podroben kritice bez možnosti obhajoby. Jestliže je web a jeho forum odborné, o čemž jsem pevně přesvědčen, pak rozhodně není férové. Slušností by bylo Pana Soukupa "pozvat" k nám, nikoli čekat, kdy a zda-li se sám zaregistruje.

S článkem sice nesouhlasím, ale k tomuto nemůžu mlčet, jelikož jako autor, a to nejen zde píšící, mám s tímto přístupem podobné zkušenosti a nepovažuju to za korektní.

_________________
Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Soukup
PříspěvekNapsal: 11.03.2015 - 17:21 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
Napo_Leon píše:
... Ano, a přesto je jeho názor považován za typicky tendenční ...
Stejně jako pan Soukup i já mám právo na názor. :wink:

Napo_Leon píše:
... Opačný názor není respektován ...
:shock: :roll: Z čeho tak soudíš? ... :?
To, že s nějakým/něčím názorem kategoricky nesouhlasím a že se ho snažím vyvrátit, přece automaticky neznamená, že ho nerespektuju. :wink:

Napo_Leon píše:
... přidána nálepka tendenčnosti a neodbornosti. A to dokonce nikoli v komentářích pod článkem, kde by se k němu mohl autor článku vyjádřit ...
Že se jedná o článek katolicky tendenční, tak za tím si musím stát. O neodbornosti nebyla řeč! Každý jde sám za sebe a se svou kůží na trh.
Chtěl jsem napsat svůj komentář tam u nich. :!: Proč jsem tak neučinil, jsem snad dostatečně vysvětlil v tomto příspěvku.

Napo_Leon píše:
... Slušností by bylo Pana Soukupa "pozvat" k nám ...
Toho nebylo vůbec třeba, neboť pan Soukup se tady na fóru řádně zaregistroval sám od sebe a já ho jak se sluší a patří, přivítal v SZ. Naposledy tady byl 5. března 2015 v 12:37. :P

Napo_Leon píše:
... mám s tímto přístupem podobné zkušenosti a nepovažuju to za korektní.
To je tvůj názor, s nimž si dovolím nesouhlasit zase já (viz výše).

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Jiří Weigl
PříspěvekNapsal: 14.07.2015 - 14:57 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
Jiří Weigl z Institutu Václava Klause v zamyšlení nad Husem (při příležitosti 600. jubilea) a husitstvím:
http://www.institutvk.cz/ostatni-texty/jiri-weigl-k-cemu-vsemu-potrebujeme-husovskou-tradici

Zdá se mi to docela vyvážená a pozoruhodná úvaha. :thumbup:

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Daniel Veselý
PříspěvekNapsal: 13.08.2015 - 16:44 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
V této "recenzi" o Husově filmu D. Veselý mj. píše:
Citace:
... Češi milují své mučedníky (v čemž se trochu podobají některým z „těch nenáviděných muslimů“), například Jana Palacha, který ale v mých očích podstoupil zbytečnou smrt; v níž cítím pasivní odevzdanost, či přímo nihilismus činu. Skutečně potřebujeme tyto mučedníky, abychom se jako malý a nevýrazný národ křečovitě zcelili a „něco“ znamenali? ...
Když pominu, že tenhle člověk vlastně uráží památku Jana Palacha, tak s citovaným zároveň nemohu souhlasit paušálně.
To, co se nám tady snaží Veselý naznačit, přesně zapadá do obrazu "malého a nevýrazného" národa. Jestli se tak pan Veselý cítí, pak je to jeho věc a neměl by to podsouvat druhým jako objevnou tezi. Např. já se necítím být příslušníkem takového národa, a to bez ohledu na jeho mučedníky, kterých si – na rozdíl od Veselého – hluboce vážím.
Zmínka o podobnosti Čechů s muslimy snad nepotřebuje komentář. :crazy:

Citace:
... Jan Hus ... v mých očích byl spíše nápaditým Wiklefovým epigonem, nežli pronikavou originální osobností přesahující horstva české kotliny - na rozdíl třeba od Jana Amose Komenského. Troufám si dokonce tvrdit, že „náš vyhnanec“ Komenský je bezesporu stejně jako Jan Wiklef osobností světového formátu ...
Ano, Komenský je nepochybně světovou osobností.
Kdyby však Veselý měl nějakou elementární povědomost o Husově díle, tak by o Husovi nemohl napsat, že byl "epigonem Viklefovým". Tímto nonsensem se pan Veselý nechtěně demaskoval a navíc není vůbec originální. A kdyby věděl o tom, že Husovy spisy byly v r. 2007 zařazeny do registru "Paměti světa" UNESCO, tak by patrně i on začlenil Husa mezi světové osobnosti, kam bezesporu patří.

Citace:
... Z hlediska dnešní doby, mi, ač se to někomu nemusí líbit, pak Hus přijde jako tendenční náboženský fanatik brojící proti sveřepě zaťaté vrchnosti, vezmeme-li do úvahy, jakou podřadnou roli přisuzoval kupříkladu ženám, o skutečných kacířích (hnutí Bratři a sestry svobodného ducha apod.) nemluvě. Ano, řada čtenářů se jistě ošije znechucením – vždyť je to tak ahistorické! ...
Jediné, v čem má Veselý pravdu, je, že to co nám tady předkládá, je ahistorické. :D
A znechucením se neošiju, protože o Husovi (potažmo o husitství) jsem již slyšel i četl ledasco, takže mě už takřka nic překvapit nemůže.

K Veselého textu viz také sem ...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: T. Feřtek
PříspěvekNapsal: 21.08.2015 - 21:59 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
Také jistý Tomáš Feřtek pocítil v náhlém hnutí mysli potřebu přirovnat husitské Čechy k IS:
http://www.respekt.cz/externi-hlasy/podobali-se-husite-islamskemu-statu ...

Nic nového pod českým sluncem, přestože se Feřtek domnívá, jak je originální:
"Přemýšlím o tom od Husova červencového výročí, kdy jsem si říkal, jestli tu zřetelnou podobnost mezi některými charakteristikami agresivní fáze husitského hnutí a Islámského státu nepojmenuje někdo povolaný. Alespoň pokud vím, nestalo se tak."

Bohužel stalo a Feřtek nepřišel s ničím novým, jak se mylně domnívá:
http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?p=17872#p17872 (Vondruška)
http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?p=17955#p17955 (Steigerwald)
Jsou tyto 2 exempláře produkty "povolaných"? Bohužel jsou. První z nich je totiž historik, "grafoman", který se pustil do husitské epopeje s tímto východiskem a druhý se považuje za novináře.

Zbytek "objevného" Feřtekova textu ponechávám bez komentáře, abych nenosil sovy do Atén. :D

upozornil: Ježek

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ... na internetu
PříspěvekNapsal: 06.09.2015 - 13:03 
Offline
desátník
desátník

Registrován: 11.09.2011 - 11:58
Příspěvky: 529
Rozhovor s Vlastimilem Vondruškou o Mistru Janu Husovi a husitství:
http://www.novinky.cz/zena/styl/378504- ... ujeme.html
Samozřejmě, že je možné polemizovat, myslím, že zvláště o posledním odstavci kde se vyjadřuje k nynější situaci v Evropě a kdy si mnoho lidí "vytahuje trika" různými nehoráznostmi a řešení činí je západní země.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Vondruška
PříspěvekNapsal: 06.09.2015 - 13:47 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
Karel Konečný píše:
Rozhovor s Vlastimilem Vondruškou o Mistru Janu Husovi a husitství:
http://www.novinky.cz/zena/styl/378504- ... ujeme.html
Samozřejmě, že je možné polemizovat ...
... ano je, dokonce s mnohým, ale je to stále dokola.
Je s podivem, že když se začne o husitství mluvit v širších souvislostech, tak neuslyšíte - bohužel Vondrušku nevyjímaje! - nic o reformaci české, která tu evropskou předběhla o celé jedno století, tzn. nic o Chebském soudci, Basilejských kompaktátech (přijímání podobojí i z kalicha!), vládě Jiřího z Poděbrad, Jednotě bratrské a Kutnohorském náboženském míru. Nic z toho by nebylo bez husitské revoluce. :!: Vím, vím, opakuju se neustále "jako kolovrátek", sorry, ale i profesionální historici jsou dokladem toho, že je toho neustále třeba. :evil:

Když jsem měl na jaře přednášku na téma "Milníky husitství", tak jsem mj. o výše uvedených zásadních milnících pochopitelně mluvil v širších souvislostech. Po skončení přednášky mi jeden vysokoškolsky vzdělaný posluchač, praktikující evangelík, položil naprosto logickou otázku: "A stálo to vůbec za to?" (Dobrá otázka!) Měl na mysli pochopitelně cenu, která byla za to všechno získané zaplacena léty dlouhých válek a bojů, potoky prolité krve a zmařených životů, mnohdy nespravedlivě.
Odpověděl jsem mu jednoznačně: "Ano, stálo to za to!" A pak jsem to rozvedl. Česká reformace byla tak nadčasovým dílem, že ho nebylo možné prosadit pokojnou cestou. To se naivně domníval pouze jihočeský myslitel a písmák, pacifista Chelčický. Prostě na to ještě nebylo vhodné klima. Přesto husiti neustále nabízeli jednání, která byla až do domažlické blamáže s despektem odmítána. Pak přišla Basilej a Kutná hora (1485). Ano, stálo to za to, znovu opakuji. Zisk totiž nebyl vůbec hubený, ba právě naopak. Husiti rázně zabouchli dveře za středověkem a směle vykročili do novověku. A to nelze koupit za pár drobných ... :idea:

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 29.02.2016 - 23:18 
Offline
cepník
cepník

Registrován: 16.05.2007 - 06:27
Příspěvky: 102
Zajímavý názor katolického historika Petráčka: http://christnet.cz/clanky/5226/doba_ci ... turace.url

_________________
https://www.e-stredovek.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: To stojí za to okomentovat!
PříspěvekNapsal: 02.03.2016 - 00:33 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
Ježek píše:
Zajímavý názor katolického historika Petráčka: http://christnet.cz/clanky/5226/doba_ci ... turace.url
Ano, souhlasím! Zajímavý názor.
S názory katolického historika Tomáše Petráčka věru stojí za to polemizovat, na rozdíl např. od tendenčních názorů taky katolického historika Radomíra Malého a jemu podobných.

Citace:
... Kdyby nedošlo k oslabení společenského řádu a hodnot v důsledku velké morové epidemie v druhé polovině 14. století, která do českých zemí přišla sice opožděně, ale dosti intenzivně právě v době, kdy na trůn nastoupil slabý panovník, syn velké­ho císaře, Václav IV., mohly by se české dějiny ubírat jinými cestami. Ale to se již ocitáme mimo rámec historické vědy ...
Ano, slůvko "kdyby" by neměl používat seriózní historik. :!:

Citace:
... Husitství jsme označili za až příliš úspěšnou christianizaci ze dvou důvodů. Zaprvé by k husitství nemohlo dojít, kdyby místní církev nevytvořila síť škol, kdy­by její kázání a katecheze a vůbec všestranný náboženský, intelektuální a duchov­ní rozvoj nebyl tak úspěšný, že se evangelijní nároky staly normou, které církevní instituce a jejich služebníci nemohli dostát ...
Ano, za husitství může katolická církev, jak v tom pozitivním smyslu, tak především v tom negativním! - viz následující replika ...

Citace:
... Díky zbožným odkazům, testamentům a darům byly církevní instituce jednak příliš početné, jednak soustřeďovaly jednu třetinu pozemkového vlastnictví českých zemí, což snadno vyvolalo závist šlech­tických vrstev, které radikální husitství pochopily jako konceptuální nástroj, jak se zmocnit církevního majetku a příliš sebevědomou a mocnou církev si podřídit, tak jako tomu bylo v předchozích staletích v době před emancipačním zápasem církve ...
Ano, neadekvátní bohatství církve jistě mohlo vyvolávat závist světské feudality, ale takto závistivě to pochopitelně nevnímala většina skromně žijících reformních duchovních, hlásajících návrat k chudé, prvotní apoštolské církvi. Podrobně o tom, jak to vnímali oni, je toho tady plné DF.

Citace:
... Jistě nemohly tušit, že tím rozpoutají krvavou, přes dvě desetiletí trvající občanskou válku, která české země civilizačně a kulturně nesmírně poškodí ...
Nemohu souhlasit, a to hned z několika důvodů:
1) Zúžit husitské války na válku občanskou, je ahistorické zjednodušení.
2) Husitské války neskončily Lipany, pokračují druhou husitskou válkou
3) Husitské války vývoj v Českých zemích jistě poznamenaly i negativně. Ale o míře a zda vůbec, o tom se můžeme přít do alelujá.
BTW. Všechny uvedené důvody jsou tady na DF obsáhle diskutovány a každý vnímavý čtenář si je jistě nalezne sám ...

Citace:
... Ozývá-li se ve středověku volání po reformě církve – a slyšíme ho prakticky neustále –, myslí se tím reforma společnosti, církve a státu zároveň. Husitství je je­den z prvních momentů v evropských duchovních dějinách, kdy se objeví mesián­ský komplex vztažený na celý národ. Ideologové husitské revoluce vytvořili takový koncept národa, který je Bohem povolán díky tomu, že nejlépe pochopil evangelium, aby vedl ostatní národy a obecnou církev k reformě. Na jeho víře a jeho prosazová­ní reformy (pravdy Boží) záleží spása celé univerzální církve ...
Abych jenom neoponoval, tak s tímhle bych v zásadě souhlasil.

Citace:
... Důsledkem je bezo­hlednost vedení boje, neústupnost ve vyjednávání a neschopnost uzavřít kompromis dříve než po čtvrt století trvající devastující válce ...
Tak tady pan Petráček - a není v tomhle názoru zdaleka sám - zapomíná na to, že po celou zmiňovanou dobu husiti nabízeli jednání, která byla soustavně odmítána. Místo toho protistrana vyhlašovala kruciáty, proti nimž se husiti museli bránit. I obrana před intervenčními armádami byla součástí onoho "bezohledného vedení boje". Neméně bezohledným způsobem vedení boje se vyznačovaly i tyto kruciáty.
Právě katolický historik by měl zdůraznit, že kompromis dosažený v Basileji a přijatý jako Jihlavská kompaktáta, byl vlastně kompromisem výhodnějším pro římskou církev. Byl to však velký krok na cestě k reformaci ...

Citace:
... Spíše bychom měli mluvit o nezvládnuté christianizaci, která nabrala nežádoucí směr vývoje k militantní a nesnášenlivé sektě, jíž sa­mozřejmě nemůžeme upřít ani vojenskou zdatnost, ani jisté strhující charizma obě­tavosti a nezištnosti, které je podobným hnutím vlastní a které je zaplaceno vysokou mírou fanatičnosti a dlouhodobé neudržitelnosti ...
Dejme tomu.
Ale v případě utrakvistické církve nelze mluvit o sektě ani v náznaku. Jakápak to byla sekta, když se nechtěla vyčlenit z římskokatolické církve? Tuto otázku by měl Petráček zodpovědět především! Svým postojem se katolický historik bezděky řadí do jedné fronty se soudobými odpůrci Jednoty bratrské, z nichž mnozí ji nazývali sektou až do Rudolfova Majestátu z r. 1609. Co s tím má co do činění Jednota? Odpověď je nasnadě! Jednotu bratrskou zrodila reformace česká, která by bez husitské revoluce zmizela v propadlišti dějin. (Jsou tací, kteří by tomu jistě zatleskali.)

Citace:
... Následující desetiletí dějin země „dvojího lidu“ (...) bylo ve znamení trvajícího konfliktu o získání převahy v zemi. Od kutnohorského náboženského smíru roku 1485 však došlo díky elitám k unikát­nímu fenoménu: dohodě, že obě strany rezignují na mocenské a vojenské vyřešení náboženského rozdělení země a na snahu sjednotit zemi násilím. Díky tomu se české země v 16. století těšily náboženskému míru i vysoké míře tolerance, zatímco jinde v Evropě zuřily náboženské války ...
Ano ...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 02.03.2016 - 01:58 
Offline
cepník
cepník

Registrován: 16.05.2007 - 06:27
Příspěvky: 102
Katolický duchovní už z principu nemůže mít stejný názor - a za tím není žádná zlá vůle vůči nekatolíkům (a Petráček navíc má hodně dobré texty k širší než je tolerance v rámci jednoho náboženství).

Uvědomme si, co je ideální vývoj podle slušných katolíků - Husova kritika se přijme jako oprávněná, církev se reformuje (nebude potřeba dalšího Husa a nebude se prolévat krev). KC tak je schopna uznat svoje chyby, ale odmítne husitství (větší kompromis podle mne nikdy nebude). Pak ale vidíme, že její osvícená část vidí následky kutnohorského smíru (pro ně v podstatě z nezbytí, což se nezakrývá) jako inspirativní pro evropskou civilisaci.

S kdyby nesouhlasím Tak jako všechny možnosti museli promýšlet historické osobnosti, tak by je měly promýšlet i historici, kteří nad nimi bádají (otázka, co by se stalo, kdyby Hus odvolal nám může nabídnout nové pohledy na pražskou universitu, Prahu, českou společnost, šlechtu. Případů by bylo více). Historie by si neměla zakazovat žádnou otázku.

_________________
https://www.e-stredovek.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 02.03.2016 - 12:57 
Offline
desátník
desátník
Uživatelský avatar

Registrován: 06.02.2006 - 15:54
Příspěvky: 719
Bydliště: Hradec Králové
Jinými slovy náboženské (křesťanské) války, kterými si Evropa prošla v 16. století jsme si odbyli již ve století patnáctém. "Děsivé" zničení českých zemí nás uvrhlo na "dlouhou" dobu do takové zkázy, že až za krále Holce byla za groš ovce (zjednodušeně řečeno se země hospodářsky vzpamatovala za necelou generaci). "Tisíce" povražděných katolických duchovních se nám v erekčních knihách smrsknou na jednotlivce ročně a případné násilí na jeptiškách známe z obou stran (Sasové před bitvou Na Běhání).
(Nedá mi to nevzpomenout na film "Je třeba zabít Sekala", kde hlavní zloduch je bývalý interbrigadista ze Španělska. Ve shodě s dobovou propagandou popisuje znásilňování a vraždy jeptišek v klášteře. Po válce vítězní frankisté(!) provedli výzkumy a našli 1 (jeden) případ znásilněné jeptišky!)

_________________
trener


Naposledy upravil trener dne 02.03.2016 - 13:19, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 02.03.2016 - 13:03 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
Ježek píše:
Katolický duchovní už z principu nemůže mít stejný názor - a za tím není žádná zlá vůle vůči nekatolíkům (a Petráček navíc má hodně dobré texty k širší než je tolerance v rámci jednoho náboženství) ...
Souhlasím!
Ano, Petráčka bych rozhodně nepodezříval ze zlé vůle. Za jeho názory spíš vidím poctivý přístup k věci. Dovedu si představit, že bych si s ním promluvil na téma husitství. A velice rád.

Ježek píše:
... Uvědomme si, co je ideální vývoj podle slušných katolíků - Husova kritika se přijme jako oprávněná, církev se reformuje (nebude potřeba dalšího Husa a nebude se prolévat krev). KC tak je schopna uznat svoje chyby, ale odmítne husitství (větší kompromis podle mne nikdy nebude). Pak ale vidíme, že její osvícená část vidí následky kutnohorského smíru (pro ně v podstatě z nezbytí, což se nezakrývá) jako inspirativní pro evropskou civilisaci ...
Ano!
Sám Šmahel říká, že Kutnohorský náboženský mír byl kompromisem z nutnosti. Tentokrát však výhodný pro obě znesvářené strany, které už měly půtek "plný kecky i brejle". Svojí podstatou to však byl nadčasový dokument.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: týdeník TÉMA
PříspěvekNapsal: 15.04.2016 - 15:57 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
Čirou náhodou se mi dostalo do rukou číslo 11/2016 časopisu "TÉMA", protože mi ho koupil švagr, který moc dobře ví, že téma, jež nese název tohoto vlákna, mě velice zajímá.

V časopise Téma se jedná o článek redaktora Lukáše Kašpara o Janu Žižkovi a husitství (str. 8-16). Již titulní list tohoto časopisu hodně napoví o duchu, v jakém se bude nésti celý Kašparův článek. Na první stránce se totiž všichni dozvědí, že tento "zpravodajsko-společenský týdeník" má snad potřebu, či rovnou ambici vyjádřit se k naléhavému tématu s názvem "Proč historici srovnávají husity s Islámským státem" (podtitul "Apoštol krutosti Jan Žižka"). Nevím, které historiky, explicitně srovnávající husity s IS, má redakce na mysli, ale já si na žádného takového nemohu vzpomenout. Napadá mě snad jen katolický historik Radomír Malý(?), o jehož názorech se v tomto vláknu rovněž nejednou diskutovalo.

Autor onoho článku, redaktor Lukáš Kašpar se na několika místech textu - patrně z důvodů věrohodnosti a vyváženosti - dovolává profesorů Šmahela a Čorneje. Jsou to však IMHO účelové citace vytržené z kontextu. Z textu vyplývá, že Petr Čornej panu Kašparovi poskytl konzultaci týkající se vybraných otázek či okruhů. Bohužel prof. Čornej již nedostal příležitost článek autorizovat. :!: :evil: O důvodech se můžeme domýšlet, ale jsou docela odhadnutelné.

Nebudu se tady zabývat polemikou s páně Kašparovým ahistorickým a veskrze tendenčním textem, protože by to bylo nošením dříví do lesa. Mohu jen dodat, že jsem si článek přečetl před spaním, a to nebyl dobrý nápad. Nemohl jsem totiž pak usnout. :D

Redaktor Kašpar se IMHO poněkud alibisticky snaží vyvolat dojem, že se jedná o vyvážený text, když v závěru píše, že "husitství je jednoznačně pozoruhodné období. A jistěže na něm lze najít i z dálky šesti staletí řadu pozitiv. Duchovní odkaz, snahu o nápravu církve, originalitu vnímání náboženství, politiky i vojenské taktiky, spanilé jízdy ..." (str. 16). Ale neodpustí si hned v následující větě dovětek: "Na všechno se dá ovšem okamžitě najít nějaké ale." :roll:
Kašparových pozitiv je zoufale málo a jsou definována velice obecně. V nadčasovosti české reformace, Chebského soudce, kompaktát, potažmo Kutnohorského náboženského míru a v Jednotě bratrské pan Kašpar nenašel nic, co by stálo za to, aby čtenářům sdělil. Nebudeme ho podezřívat, že o tom neví.
Negativa husitství, kterých čtenář v článku nalezne nepřeberné množství, jsou naopak definována expresivně, barvitě a s patřičnou dávkou sarkazmu. Bohužel na negativa husitství se Kašpar "z dálky šesti staletí" podívat neumí. Jeho vnímání husitství se nijak neodlišuje od polistopadových mainstreamových stereotypů. Bohužel.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: vnímání husitství v zahraničí
PříspěvekNapsal: 17.05.2016 - 23:54 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
JM píše:
... U Poláků, kteří mají své slavné dějiny plné národní pospolitosti a vlasteneckého odhodlání i heroizmu, je to poněkud jiné. Jim právě konvenuje ono vzepjetí, s nímž se husiti dokázali postavit "proti všem" a zvítězit na poli válečném i na kolbišti idejí. To musí býti blízké i povědomé polským vlastencům, pro něž jsou současní Češi pouhými "Pepíky", jak je všeobecně známo. A není se jim ani co divit, že nás takto vnímají.
Viz video z YouTube níže ...
Tak vroucí je vztah mnohých Poláků k husitství. Tím zahanbují mnohé Čechy, kteří podlehli polistopadovému názorovému mainstreamu, jenž husitství zatracuje do pekel. Je to také dokladem toho, jak by Poláci, většinoví katolíci, naložili s husitstvím, kdyby bylo součástí jejich dějin. To je obrovský rozdíl mezi hrdým národem a Čechy, kteří mají z husitství mindrák, protože tato epocha je v příkrém rozporu s jejich pocity malosti
https://www.youtube.com/watch?v=FtSScRbwq-U

upozornil: Daniel

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 24.05.2016 - 13:56 
Offline
hejtman nad řádem
hejtman nad řádem
Uživatelský avatar

Registrován: 20.08.2009 - 21:45
Příspěvky: 1283
Bydliště: Plzeň - město Slunce
trener píše:

Díky polistopadovému bordelu jsme přišli i o poslední kalich - jak se píše na konci článku:
''Mimochodem, poslední dochovaný utrakvistický kalich pro společné přijímání se ztratil někdy po sametové revoluci, kdy byly rozkradeny sbírky litoměřického muzea – jeho vlastními zaměstnanci…''

_________________
Skláním se před všemi, kteří měli odvahu postavit se církvi ještě v dobách, kdy měla moc nad světem.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 325 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 22  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 23 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
Husité - Ktož jsú boží bojovníci | © 1998-2020 M. Gelbič & J. Motyčka
TOPlist Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group Český překlad – phpBB.cz