Právě je 21.11.2024 - 21:31

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 181 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: kázání na perikopu z 1K 13, 1-3 ...
PříspěvekNapsal: 14.07.2013 - 11:38 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
Dovoluji si zde předložit velice zajímavé kázání jistého evangelického faráře (s jeho laskavým svolením), které bylo proneseno v Jihlavě dne 7. července 2013 na perikopu z prvního listu apoštola Pavla do Korintu, z 13. kapitoly:
"Kdybych mluvil jazyky lidskými i andělskými, ale lásku bych neměl, jsem jenom dunící kov a zvučící zvon. Kdybych měl dar proroctví, rozuměl všem tajemstvím a obsáhl všecko poznání, ano, kdybych měl tak velikou víru, že bych hory přenášel, ale lásku bych neměl, nic nejsem. A kdybych rozdal všecko, co mám, ano, kdybych vydal sám sebe k upálení, ale lásku bych neměl, nic mi to neprospěje." (1K 13, 1-3)

úryvek z kázání týkající se mistra Jana Husa:
"... A apoštolova představová přípustka se dostává až k té poslední myslitelné krajnosti: a kdybych vydal tělo své k spálení a lásky bych neměl … jako kdyby předvídal častý jev v pozdějších dějinách křesťanství, kdy pronásledovaní kristovci doslova pohrdali pozemským bytím a dělali všechno pro to, aby skončili na mučidlech nebo v ohni. - Ale co když by takovému mučednictví chyběla láska (k Bohu, k týrajícím orgánům, k sobě samému, k lidské společnosti vůbec … Co když by se jednalo jen o sadismus obrácený proti vlastní osobě s tím, že půjde o nepřeslechnutelné svědectví lidské společnosti a o tak jasnou zásluhu, že Pán Bůh na ni misí odpovědět tou nejvyšší odměnou? - Zrovna tady se musíme ve svých úvahách zastavit a ptát se: Jak to vlastně bylo s případem mistr Jan Hus v našich českých dějinách? - Za našich studijních časů jsme světové dějiny křesťanství studovali z důkladně sepsané pětisetstránkové německé knihy Karla Heussiho Kompendium der Kirchengeschichte. Poslyšte, jak tento pán charakterizuje našeho reformátora: 'Nadšený, vůči Němcům nenávistí sršící Čech, nijak originální duch, ale mocichtivý, masy strhující agitátor.' – Tak tedy: agitátor, jednoduchou myšlenkou ovládaný člověk, který umí promluvit k davům, bývá vesměs člověk bez lásky; láska by tady jeho jednoduchý pohled na svět spíše komplikovala. Agitátor za svou ideou půjde, i kdyby měl zničit sám sebe nebo uvrhnout do zkázy svou vlastní zemi. – Německého historika v jeho úsudku omlouvá jen to, že neměl přístup k českým pramenům, a především k vlastním spisům Husovým. Karl Heussi mohl ovšem Husovo protiněmectví vysoudit z jeho účasti na vydání Dekretu Kutnohorského (1409), který při společných hlasováních na univerzitě měnil poměr hlasů v neprospěch cizinců (Němců); teprve teď měl český živel dostat šanci nebýt přehlasován při řešení otázky, jak odstranit dvojpapežství. Jinak je přece znám Husův výrok: 'Lepší Němec dobrý, než Čech zlý.' – Nikdy se nestyděl za to, že rozhodující podněty pro své myšlení přejal od 'englického doktora Johna Wiclefa'. Však on si jeho názory dobře přebral a držel jen to, co se dalo Písmem doložit. Avšak zatímco anglický reformátor zůstal nepostiženým teoretikem, který v poklidu své venkovské fary dokonal svoje pozemské dny (vykopání a spálení jeho kostí řadu let po jeho smrti bylo spíše úsměvné), Husova reformátorská odvaha, s níž se pokusil prorazit a svrhnout těžký příkrov finančních a mocenskopolitických propojení, jimiž se středověká církev na hony vzdálila trpícímu Kristu a prvotní církvi, má všechny znaky martyrů prvotní Kristovy komunity. Pojmenovat ziskuchtivost terénních služebníků církve a přejít útokem k finančním interesům vyšších duchovenských struktur a dotazovat se, kam se dějí povinné odvody do římského ústředí, to si vyžadovalo víru, přesahující pojmy běžného katechismu. - Není divu, že jak měl náš mistr mezi posluchači davy přátel, tak měl mnoho zavilých protivníků, kteří se zřejmě pod útokem betlémských kázání doslova cítili existenčně ohroženi; tito domácí také dodali církevně - soudní komisi hlavní obžalovací materiál o Husových bludech. - Německá historiografie ovšem od časů Karla Heussiho pokročila a našeho mistra hodnotí podstatně příznivěji, avšak řadí jej mezi Vorgänger der Reformation, mezi předchůdce reformace. Ve snaze vyhradit titul reformátora a opravné prvenství až svému Martinu Lutherovi. Mám za to, že tam, kde přijímáme úsudky Boží, je zcela zbytečné přít se o prvenství jednoho či druhého z nich. Místo Husovo v dějinách reformace je prostě jiné než místo Lutherovo; zatímco Hus byl z těch, kdo zvedli autoritu Písma nad koncily a papežství, postavil Luther princip milosti nad princip zásluh. Je ostatně znám výrok Lutherův. Když byl obeznámen s podstatou Husovy pře, poznamenal: 'Tak to já jsem tedy také husita.' ..." L.K.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 17.11.2013 - 18:05 
Offline
velitel vozu
velitel vozu
Uživatelský avatar

Registrován: 31.05.2010 - 11:42
Příspěvky: 454
http://youtu.be/OWzsKlj-JEs

Krátký, avšak v mnohém výjimečný dokument ČT o Janu Husovi z cyklu "72 jmen české historie", kde se mimo jiné zmiňuje i otázka, zdali byla husitská revoluce reformace před reformacemi. :wink:

_________________
Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: 1. epištola Korintským
PříspěvekNapsal: 11.12.2014 - 01:44 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
V první epištole do Korintu apoštol Pavel mj. píše:
"A kdybych rozdal všecko, co mám, ano, kdybych vydal sám sebe k upálení, ale lásku bych neměl, nic mi to neprospěje."
(1K 13, 3)

Mistru Janu Husovi nezůstalo nic, sám se vydal na smrt upálením, přesto to nebylo nadarmo, protože lásku měl. Lásku k lidem, ke svým přátelům (dokonce i ke svým nepřátelům), k svým žákům, posluchačům v Betlémě i k rodné zemi.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: "Petráčkův" Hus
PříspěvekNapsal: 31.07.2015 - 16:49 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
Theodor tady píše:
... Což takhle stať historika a theologa Tomáše Petráčka, Mistr Jan Hus - 600 let poté. Tři námitky.? ...
JM píše:
... S některými dalšími "tezemi" pana Petráčka lze souhlasit, a to dokonce bezvýhradně. Možná se k nim časem i vrátím, abych některé z nich akcentoval ...
..., a splnil tak svůj slib ...

Citace:
Ačkoliv sám Hus, a jeho první i druhý život, nepochybně patří mezi nejdůležitější kapitoly českých dějin a svým osudem a hnutím, které se k němu hlásilo, tvoří i jedinečnou kapitolu světových dějin jako "reformace před reformací", ani česká historická věda o něj nejeví větší zájem, odborníci věnující se Husovi by se dali spočítat na prstech jedné ruky.
:clap: :thumbup: To by se mohlo tesat zlatým písmem do leštěné žuly!
K tomu snad netřeba cokoli dodávat. Lze s tím jenom do puntíku souhlasit. :!:

Citace:
Církev si v síti škol a díky překladům Bible do češtiny a němčiny, již ve 14. století jich bylo dokonce několik, vychovala vrstvu vzdělaných a náročných laiků, kteří snadno mohli porovnat rozdíly mezi evangelijním ideálem a vždy zaostávající církevní praxí.
Ano.
A církev vědoma si této latentní hrozby dlouho překlady Bible do národních jazyků dokonce zakazovala.

Citace:
Vizitace z konce 14. století sice ukazují spoustu nedostatků, porušování celibátu, necitlivé jednání s věřícími, karierismus, život v luxusu či chamtivost, ale to jsou věci, které existenci církevního společenství provázely a provázejí po celé dějiny a církev se s nimi musí vypořádávat znovu a znovu.
Nikoli po celé dějiny, protože prvotní apoštolská církev, k níž tu stávající chtěl svými apely na chudobu, prostotu a zejména pokoru Hus navrátit, taková nebyla. Jak je možné, že se s tím musí církev vypořádávat znovu a znovu až do současnosti? Je to "jen" otázkou vůle, které se zoufale nedostává.

Citace:
Zatímco Hus dosáhl jen bakalářského titulu v teologii, na koncilu byly nejlepší teologické hlavy Evropy, lidé, kteří intelektuálně a teologicky Husa překonávali o řády.
K tomu viz diskuse s katolíkem Janem, která začíná tady ...

Citace:
Vůči svým odpůrcům byl stejně netolerantní a zaujatý, jako oni vůči němu.
Ano, i to je v podstatě pravda, i když já bych slůvko "netolerantní" nahradil výrazem "nesmiřitelný".
Naskýtá se však otázka, kdo z nich měl k této nesmiřitelnosti větší, zásadnější a věrohodnější důvody. (A odpověď na ni se přímo nabízí, že.)

Citace:
Husova velikost spočívá v jeho důrazu na život z Boha, z evangelia, na obnovu vlastního života i života celého společenství, církve i společnosti. Je radikální připomínkou toho, že ekonomické, sociální a politické úspěchy mají jen malou cenu, pokud neslouží tomu základnímu, tedy mravnímu, duchovnímu a lidskému rozvoji jedince a společnosti. Z hlediska evangelijního učení Kristova, nelze ospravedlnit jeho odsouzení a usmrcení jménem církve a Boha stejně jako u jiných kacířů a buřičů. Z hlediska historického, středověká společnost a církev fungovala nedokonale jako kterákoliv jiná společnost včetně naší, ho lze pochopit a vysvětlit.

Kdyby Hus byl odvolal své teze, čekal by ho izolovaný klášterní karcer někde daleko od české země. Přesto nelze nesklonit hlavu před odvahou muže, který za své ideály položil svůj život.
...
Možná není náhoda, že se zájem posunul k postávám jako Karel IV., protože po desetiletích destrukce a kritiky nyní potřebujeme mnohem více tvořivé, budující a sjednocující postavy s pozitivním programem. Ten musí stát na pravdivých a pevných základech skutečně lidských hodnot a k tomu má hodně co říci i Mistr Jan Hus.
Ano!

Citace:
Zároveň si ale myslím, že snaha Husa plně rehabilitovat a svatořečit by byla neautentickým, nepravdivým a marným pokusem o umělé smíření dramatického příběhu českých dějin.
Svatořečit ne, rehabilitovat ano.
K tomu viz diskuse v tomto tématu ...

Pozn.: V čem s panem Petráčkem naopak nesouhlasím - v něčem i kategoricky - viz tady (a následující příspěvky) v tématu "jakýsi jiný Hus ..."

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: zajímavé názory 2 katolíků ...
PříspěvekNapsal: 16.08.2015 - 11:51 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
augustin433 píše:
... mj. říká:
"Hus nebyl odsouzen ani za bludy v oblasti eucharistie (...). Hus také třeba nikdy nepopíral, že kněz v těžkém hříchu vysluhuje svátosti platně. Jen zdůrazňoval, že je to těžce nehodné. Nikdy nepopíral ani odpustky, ale vystupoval proti zrůdné odpustkové praxi, kterou i dnes musíme odsoudit."
S názory pana Pospíšila v odkazovaném rozhovoru lze v zásadě souhlasit a jsou dokladem, že i katolík se na postavu Jana Husa dokáže podívat bez (katolických) předsudků. :thumbup: Jestli to nebude dáno vzděláním ... :wink:

Pan Pospíšil v rozhovoru říká i toto:
"U nás o Husovi mluví kdekdo, ale v novinářské a politické obci o něm lidé zpravidla nevědí pořádně nic, natož že by četli jeho spisy. Vyjadřují pak jen ta klišé. Když chci lidem tyto ideologické chatrče bourat, tak mě vnímají jako nepřítele."
Pan profesor nemá ani potuchy o tom, jak moc mu rozumím!
Nejde však jen o "ideologické chatrče", nýbrž i o demagogické, ahistorické chatrče, barabizny plné nepochopení, trapných neznalostí a primitivní hlouposti.

Prof. Pospíšil avšak tvrdí i tohle přesto, že má jinak Husa rád:
"Kdyby vyhrál, tak o něm dnes nejspíš budeme mluvit jako o středověkém fanatikovi, který by nám nebyl sympatický. ..."
Tak s tímhle bych si dovolil naopak nesouhlasit. Když pominu, že se jedná o klasickou úvahu z oblasti kontrafaktuální historie, tak jsem přesvědčen, že Hus nebyl fanatik a s oboustranným násilím, které následovalo po jeho smrti, by IMHO nesouhlasil. Nebyl proti obrazům, nebyl proti instituci klášterů, pouze proti jejich znemravnělým obyvatelům, nenapadal učení o trojím lidu, jako jeho laický kolega Petr Chelčický. Ano byl pro sekularizaci církevního majetku i za použití světského meče, ale patrně by nesouhlasil s tím, aby byla doprovázena obětmi na lidských životech. Atd.

P.S.
augustin433 tady píše:
... Nestačí tedy hovořit o pravdě, je potřebné pravdivě žít. Člověk, který usiluje o takový poctivý a pravdivý život, má lepší poznání než prolhaný král. Byť by za ním stála celá zkorumpovaná mašinérie. „Vládce světa“ v době Husově uvalil na Čechy sankce za to, že tehdejší vládní a mediální moc nezpívala výhradně jeho písničku a navíc nechtěla přispívat na jeho války. Hus a před ním i Viklef zpochybnili autority tohoto světa a poukázali na věčný orientační bod lidského jednání. Bod, který se nachází ve středu každého člověka. Oč méně se člověk může spoléhat na autority „zvenčí“, o to více se může a musí spolehnout na svůj rozum a tohoto vnitřního pozorovatele a soudce. Omluvou pro naše jednání nám tak nikdy nemůže být pouhé plnění rozkazu, neb tak bychom ani o píď nepřevyšovali obyčejná hovada ...
:thumbup: :clap: Jj, tak nějak. :!:

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 20.08.2015 - 11:59 
Offline
střelec
střelec
Uživatelský avatar

Registrován: 18.07.2012 - 04:41
Příspěvky: 202
Bydliště: Strakonice
V tomhle článku se píše o Janu Husovi.
http://shoebat.com/2014/08/26/john-mcca ... t-babylon/

Bohužel je to anglicky. Přeloží to někdo? ...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 20.08.2015 - 20:03 
Offline
cepník
cepník

Registrován: 12.01.2015 - 10:22
Příspěvky: 142
Ohledně Husova fanatismu, jak ho hypoteticky zmiňuje Ctirad Pospíšil - nešlo by jako protiváhu k tomuto předpokladu jmenovat např. Kříšťana z Prachatic, který se v předrevolučním kvasu tuším mj. účastnil i svátku Ukazování ostatků ? (To je opravdu otázka, nikoli argument s otazníkem; nevím, jaká byla dynamika vztahu Hus x Křišťan z Prachatic...).
No a ještě jeden dotaz. Ctirad Pospíšil o Husovi říká: "Kdekomu vyhrožoval hranicí". Opravdu se to dá takhle generalizovat? Z čeho vychází?


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 22.08.2015 - 11:21 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
Milan píše:
Ohledně Husova fanatismu ... nešlo by jako protiváhu k tomuto předpokladu jmenovat např. Kříšťana z Prachatic, který se v předrevolučním kvasu tuším mj. účastnil i svátku Ukazování ostatků ? (To je opravdu otázka, nikoli argument s otazníkem; nevím, jaká byla dynamika vztahu Hus x Křišťan z Prachatic...) ...
Tomuhle nějak nerozumím, Milane, sorry. :?: :?
Mohl bys to nějak upřesnit, prosím ...

Milan píše:
... Ctirad Pospíšil o Husovi říká: "Kdekomu vyhrožoval hranicí". Opravdu se to dá takhle generalizovat? Z čeho vychází?
Opravdu se to takhle NEdá generalizovat. :!: Rozhodně nevyhrožoval "kdekomu" a co do počtu výhrůžek se to vůbec nedá srovnávat s tím, kolikrát bylo touto smrtí vyhrožováno Husovi.
K tomu viz také sem:
http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?p=9405#p9405
http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?p=9621#p9621 ...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 22.08.2015 - 19:54 
Offline
cepník
cepník

Registrován: 12.01.2015 - 10:22
Příspěvky: 142
No, bylo to ode mě krkolomné, nevím, jestli to dovysvětlení zlepší, ale pokusím se. Můj příspěvek vycházel z toho, že jestli prof. Pospíšil operuje hypoteticky s Husovým fanatismem, pak bych poukázal na Husovy blízké, jako byl právě Křišťan z Prachatic (nebo snad i Jesenic), kteří, přestože by po Husově upálení měli ve vyhrocující se situaci právo na fanatismus, se naopak stavěli umírněně. Proč by se Hus nemohl zachovat podobně jako oni? (Samozřejmě to už jsou virtuální dějiny na kvadrát). A pochybnosti jsem vyjádřil k tomu, že nevím, zda do vztahu mezi Husem a Křišťanem (Jesenicem) nevnikla nějaká rozmíška, když je označuji za souputníky a argumentuji jejich pozdějším postojem.

Ohledně vyhrožování hranicí kdekomu - tušil jsem, že to bude (kulantně řečeno) nadsazené...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: drobet alternativní historie
PříspěvekNapsal: 22.08.2015 - 23:27 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
Milan píše:
... Můj příspěvek vycházel z toho, že jestli prof. Pospíšil operuje hypoteticky s Husovým fanatismem, pak bych poukázal na Husovy blízké, jako byl právě Křišťan z Prachatic (nebo snad i Jesenic), kteří, přestože by po Husově upálení měli ve vyhrocující se situaci právo na fanatismus, se naopak stavěli umírněně ...
Souhlasím.

Milan píše:
... Proč by se Hus nemohl zachovat podobně jako oni? (Samozřejmě to už jsou virtuální dějiny na kvadrát) ...
Ano. Hus by patrně patřil k umírněným husitům, i když by možná ne úplně se vším souhlasil např. s Janem Rokycanou, typickým představitelem umírněného utrakvizmu.

Milan píše:
... A pochybnosti jsem vyjádřil k tomu, že nevím, zda do vztahu mezi Husem a Křišťanem (Jesenicem) nevnikla nějaká rozmíška, když je označuji za souputníky a argumentuji jejich pozdějším postojem ...
Nevím o žádné. Byli to věrní přátelé.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Uhlíř vs. Malý
PříspěvekNapsal: 29.08.2015 - 23:35 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
V závěru recenze na tento článek (vyšel v Te Deum) svérázného katolického historika Radomíra Malého Aleš Uhlíř mj. píše:
"… Článek Radomíra Malého Hus objektivně a bez příkras není vůbec objektivní, zato je plný účelového přikrašlování. Dnes by přece nemělo být až tak složité Husa pochopit. Obhájci kostnického procesu by mohli vzít do úvahy, že se v tomto směru od 15. století mnohé změnilo. Je velmi tristní, když se fabuluje srovnáním Husa, který si zvolil raději smrt, než by odvolal, co dříve hlásal, s japonskými sebevražednými piloty kamikadze nebo s muslimskými sebevražednými teroristy. Některé moderní pojmy tedy použít umí, mohl by tedy dospět i k svobodě svědomí a právu na odlišný názor. Prostě a jednoduše – na dnešní otázky nelze hledat odpovědi jen ve středověku …"

K časopisu Te Deum, kde kontroverzní a tendenční článek R. Malého v 2/2013 vyšel, Uhlíř poznamenává:
"… Dlužno však říct, že časopis Te Deum, který se hlásí ke katolickému tradicionalismu, nepožívá přízně představitelů katolické církve, spíše naopak, nemá církevní schválení a na farách a v kostelích se nesmí nabízet …"
Katolický historik publikuje v plátcích, které naprosto odpovídají obsahu jeho textů.

Na článek pana Malého (jehož názory se diametrálně odlišují od názorů katolíka prof. Ctirada Pospíšila) nebudu reagovat, neboť by to byl pro mě promarněný čas. Pokud by se však někdo jiný rozhodl na jeho článek jakkoli reagovat, toto DF je mu zcela k dispozici.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: odjezd do Kostnice
PříspěvekNapsal: 18.01.2016 - 15:15 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
Poslední badatelské závěry se přiklánějí spíše k tomu, že Jan Hus do Kostnice neodjížděl z hradu Krakovec, ale rovnou z Prahy.
K tomu viz tady ...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 04.02.2016 - 02:05 
Offline
práče
práče

Registrován: 18.12.2015 - 22:42
Příspěvky: 16
Jiří Motyčka píše:
V závěru recenze na tento článek (vyšel v Te Deum) svérázného katolického historika Radomíra Malého
...
Na článek pana Malého ... nebudu reagovat, neboť by to byl pro mě promarněný čas. ...
.. já tedy na ten článek zareaguji.. ale můj názor je stejný jako v té recenzi

Základním kamenem celé té úvahy je tohle:
Citace:
"Katolická nauka je totiž neomylná a nadčasová." ...
... a aby taková zůstala, tak autor musí ohnout veškerá fakta, aby tuto pravdu nezpochybňovala a neváhá k tomu zneužít i Palackého.

Husa se vůbec nesnaží pochopit, jen hledá jak ho pohanět a dokázat, že bylo správné ho zabít.
Citace:
"Hus jako vzdělaný teolog dobře věděl, jaká je pravá katolická nauka, proto lze těžko hovořit o „nezaviněně mylném“ svědomí."
Tohle píše o člověku, který hledá pravdu a pro ni se nakonec i nechá upálit. Pohledem z druhé strany ...Nač pořádat koncily, když vzdělaní teologové vědí co je správná nauka. Jestli tedy nakonec svolávání koncilů není kacířství?!

Citace:
"Husovu oběť na hranici nelze totiž zcela oddělit od jeho předchozího hříšného jednání, jehož se nikdy nezřekl a za něž nikdy neprosil o odpuštění, konkrétně od podněcování násilí proti duchovenstvu a servilnosti vůči nemravnému a zločinnému králi Václavovi."
Hodně odvážné tvrzení. Podněcování k násilí? zločinný král? servilnost? tady si to prostě vymyslel.

Citace:
"Přesvědčení, že zatvrzelý kacíř má být potrestán hranicí, bylo tak všeobecné, že ve středověku nenalézáme žádný hlas, jenž by tomu oponoval (s výjimkou samotných heretiků, kteří, když se octli před soudem a hrozila jim smrt, volali po zrušení tohoto trestu, pokud však měli moc, sami jej hojně uplatňovali). Sám Hus v době, kdy se těšil přízni Václava IV., smýšlel úplně stejně."
Jenže z té citované události na Žebráku vyplývá jen to, že takový trest byl v té době obvyklý, že Hus v té době smýšlel stejně si prostě vymyslel.

Citace:
"katolická církev odmítá Husovo upálení, ale nikdy nemůže akceptovat jeho teologické bludy, rovněž tak nemůže přijmout názor, že Hus byl světec a mravní velikán,"
No, autor článku to upálení až tak neodmítá, spíš zdůvodňuje a ospravedlňuje, ale jinak v tomhle má autor pravdu, tohle katolická církev skutečně přiznat nemůže, to by hodně bolelo. Naopak musí přesně v duchu tohohle článku Husovu mravní velikost podrývat a jeho názory označovat za bludy.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: kamenem úrazu
PříspěvekNapsal: 04.02.2016 - 12:36 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
MK_I píše:
... Základním kamenem celé té úvahy je tohle:
Citace:
"Katolická nauka je totiž neomylná a nadčasová." ...
... a aby taková zůstala, tak autor musí ohnout veškerá fakta, aby tuto pravdu nezpochybňovala a neváhá k tomu zneužít i Palackého.
Souhlasím. Já bych k tomu však ještě dodal:
"Základním kamenem úrazu celé té úvahy ..."

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Komenský o Husovi v Kšaftu
PříspěvekNapsal: 09.12.2016 - 13:05 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
Jedno z nejpůvabnějších a jedno z nejzásadnějších děl Jana Ámose Komenského je "Kšaft (závěť) umírající matky Jednoty bratrské". Zosobněním Jednoty je zde právě ona matka pořizující závěť. V ní, nemaje majetku hmotného, odkazuje obrovské duchovní vlastnictví svému národu a příštím generacím. Je psána ich formou z pohledu matky, která cítí, že nadchází její čas, takže musí vytvořit svoji závěť. Komenský napsal toto dílo v r. 1650, tzn. dva roky po Vestfálském míru, kdy definitivně zhasly veškeré naděje na návrat protestantských exulantů do Čech i na návrat předbělohorských poměrů.

V Kšaftu se Komenský na třech místech zmiňuje i o mistru Janu Husovi …
"Ke mně byl poslán přítel ženichův (Janovo evangelium 3, 39) mistr Jan Hus, jehož svědectví jsem přijala o to vděčněji, že je zpečetil svou krví."
Ženichem (církve) je zde pochopitelně míněn Ježíš Kristus.

"Zaprvé, milost k Boží pravdě čisté, kterou nám jako prvním před ostatními národy začal Pán odhalovat službou mistra Jana Husa a kterou Hus s pomocníkem svým i jinými mnohými Čechy zpečetil svou krví."
Pomocníkem je zde míněn Jeroným Pražský a jinými mnohými Čechy má autor na mysli Husovy následovníky, kteří svůj zápas za prosazení jeho odkazu zaplatili životem.

"Úhrnem, celou svou pozůstalost jako svůj popel po mém spálení, tobě, vlasti milá, odkazuji, aby sis z něho připravila louh k očistě svých dětí. Tak tomu učinil i se mnou v mých počátcích Pán, neboť mne a mé dítky vzbudil z popelu Husova."
Tyto poslední věty těsně před epilogem Kšaftu jsou metaforou, která mj. představuje vznik Jednoty z Husova odkazu.

Text Kšaftu do současné češtiny volně upravila: Milada Kaďůrková

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 181 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 21 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
Husité - Ktož jsú boží bojovníci | © 1998-2020 M. Gelbič & J. Motyčka
TOPlist Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group Český překlad – phpBB.cz