... Což takhle stať historika a theologa
Tomáše Petráčka,
Mistr Jan Hus - 600 let poté. Tři námitky.? ...
JM píše:
... S některými dalšími "tezemi" pana Petráčka lze souhlasit, a to dokonce bezvýhradně. Možná se k nim časem i vrátím, abych některé z nich akcentoval ...
..., a splnil tak svůj slib ...
Citace:
Ačkoliv sám Hus, a jeho první i druhý život, nepochybně patří mezi nejdůležitější kapitoly českých dějin a svým osudem a hnutím, které se k němu hlásilo, tvoří i jedinečnou kapitolu světových dějin jako "reformace před reformací", ani česká historická věda o něj nejeví větší zájem, odborníci věnující se Husovi by se dali spočítat na prstech jedné ruky.
To by se mohlo tesat zlatým písmem do leštěné žuly!
K tomu snad netřeba cokoli dodávat. Lze s tím jenom do puntíku souhlasit.
Citace:
Církev si v síti škol a díky překladům Bible do češtiny a němčiny, již ve 14. století jich bylo dokonce několik, vychovala vrstvu vzdělaných a náročných laiků, kteří snadno mohli porovnat rozdíly mezi evangelijním ideálem a vždy zaostávající církevní praxí.
Ano.
A církev vědoma si této latentní hrozby dlouho překlady Bible do národních jazyků dokonce zakazovala.
Citace:
Vizitace z konce 14. století sice ukazují spoustu nedostatků, porušování celibátu, necitlivé jednání s věřícími, karierismus, život v luxusu či chamtivost, ale to jsou věci, které existenci církevního společenství provázely a provázejí po celé dějiny a církev se s nimi musí vypořádávat znovu a znovu.
Nikoli po celé dějiny, protože prvotní apoštolská církev, k níž tu stávající chtěl svými apely na chudobu, prostotu a zejména pokoru Hus navrátit, taková nebyla. Jak je možné, že se s tím musí církev vypořádávat znovu a znovu až do současnosti? Je to "jen" otázkou vůle, které se zoufale nedostává.
Citace:
Zatímco Hus dosáhl jen bakalářského titulu v teologii, na koncilu byly nejlepší teologické hlavy Evropy, lidé, kteří intelektuálně a teologicky Husa překonávali o řády.
K tomu viz diskuse s katolíkem Janem, která začíná
tady ...
Citace:
Vůči svým odpůrcům byl stejně netolerantní a zaujatý, jako oni vůči němu.
Ano, i to je v podstatě pravda, i když já bych slůvko "
netolerantní" nahradil výrazem "nesmiřitelný".
Naskýtá se však otázka, kdo z nich měl k této nesmiřitelnosti větší, zásadnější a věrohodnější důvody. (A odpověď na ni se přímo nabízí, že.)
Citace:
Husova velikost spočívá v jeho důrazu na život z Boha, z evangelia, na obnovu vlastního života i života celého společenství, církve i společnosti. Je radikální připomínkou toho, že ekonomické, sociální a politické úspěchy mají jen malou cenu, pokud neslouží tomu základnímu, tedy mravnímu, duchovnímu a lidskému rozvoji jedince a společnosti. Z hlediska evangelijního učení Kristova, nelze ospravedlnit jeho odsouzení a usmrcení jménem církve a Boha stejně jako u jiných kacířů a buřičů. Z hlediska historického, středověká společnost a církev fungovala nedokonale jako kterákoliv jiná společnost včetně naší, ho lze pochopit a vysvětlit.
…
Kdyby Hus byl odvolal své teze, čekal by ho izolovaný klášterní karcer někde daleko od české země. Přesto nelze nesklonit hlavu před odvahou muže, který za své ideály položil svůj život.
...
Možná není náhoda, že se zájem posunul k postávám jako Karel IV., protože po desetiletích destrukce a kritiky nyní potřebujeme mnohem více tvořivé, budující a sjednocující postavy s pozitivním programem. Ten musí stát na pravdivých a pevných základech skutečně lidských hodnot a k tomu má hodně co říci i Mistr Jan Hus.
Ano!
Citace:
Zároveň si ale myslím, že snaha Husa plně rehabilitovat a svatořečit by byla neautentickým, nepravdivým a marným pokusem o umělé smíření dramatického příběhu českých dějin.
Svatořečit ne, rehabilitovat ano.
K tomu viz diskuse v
tomto tématu ...
Pozn.: V čem s panem Petráčkem naopak nesouhlasím - v něčem i kategoricky - viz
tady (a následující příspěvky) v tématu "
jakýsi jiný Hus ..."