Jiří Motyčka píše:
Pavel Tuček píše:
Tak bratr Kotrč nakonec dopadl podobně jako MJH před 6 stoletími ...
Tak to snad ne!
Tak to snad ANO - kromě upálení za živa,jakožto (tehdá) odpovídajícího trestu pro odouzence (bratr Kotrč narozdíl od MJH nebyl souzen ani církevním,ani civilním soudem),byl přece také laicizován,byla mu (již podruhé) v životě přerušena duchovní služba a navíc byla existenčně ohrožena i jeho rodina.
Jiří Motyčka píše:
Pavel Tuček píše:
... Svoboda slova politického přesvědčení podléhají v naší zemi stejné cenzuře jako tomu bylo v podstatě celé minulé století ...
Jak to?
Mohl kandidovat za KSČM? Mohl. Přáli si to prý jeho farníci. Možná měl bratr Kotrč tentokrát jejich přání oslyšet. A nebo kandidovat aspoň za jinou partaj. Ale nechci se pasovat do role generála po bitvě.
Existence svobody se projevuje v realitě tk,že pokud člověk dodržuje pravidla(ústava,zákony,služební řády,zažitou etiku),je úplně jedno,co si o jeho chování myslí Motyčka nebo Tuček-není za svoje chování perzekuován. Jak jste správně konstatoval, byla tato reakce nejen přemrštěná, ale jak to většinou bývá, byla také dobrou záminkou jak se zbavit nepohodlného kritika pořádků,zakladatele Jednoty duchovenstva,který je navíc právně erudován... IMHO tak to ostatně bylo i s Vámi zmiňovanou MH.
Jiří Motyčka píše:
.... Obávám se, že v případě bratra Kotrče nejde ani tak o módní antikomunismus - jak vy tomu říkáte -, ale především o to, že kandidoval za partaj, která se od zločinů komunismu zejména v 50. letech, kdy byli krutě pronásledování i duchovní napříč denominacemi, výrazně a jednoznačně nedistancovala. Ba jsou mezi nimi i tací (Semelová ajv.), kteří jsou klidně ochotni zločiny komunismu (justiční vražda M. Horákové, ...) omlouvat a trapně zdůvodňovat. A proto duchovní kterékoli konfese by si z jakéhosi morálního principu neměl s touto partají vůbec zadat.
Vidím,že částečný vliv módy je znát na každém z nás
. Na politické téma bych být Vámi založil raději celou novou diskusi, ale pomněte jen pár indícií
- komunismus # KSČ # 50.léta (byla i 60.) # KSČM # kandidátka chlumeckých komunálek (možná výrazně kvalitnější než účelové místní "nezávislé" mafie).
Obecně lze vypozorovat,že ve všech pol.stranách se zbytky demokratického řízení (KSČM,ČSSD),lze nalézt (h)různě profilované názorové proudy,které spolu soupeří o vliv na vnější profil strany. Ořezáním extrémů by se bohužel připravily o tu rozhodující porci hlasů ve volbách. Tyto strany ještě stále mají také nějaký ideologický podtext a způsoby,jak svojí ideologii stále zlepšovat (Vratimovský seminář,Masarykova akademie...)A pak jsou seskupení, které fungují především jako výtah k moci,penězovody pro spřátelené oligarchy a to buď skrytě (TOPka,ODSka...) či nepokrytě (ANO). Tyto mafie,které zvětší části kolonizovaly a privatizovaly instituce v našem státě,žádné ideologie zlepšovat nepotřebují - vyznávají pouze maximalizaci vlastního užitku. Jejich propagandu pak dennodenně pilují hordy tzv.pravicových novinářů a tv.redaktorů v médiích přímo či nepřímo placených stejnými oligarchy...
Jiří Motyčka píše:
A jedním dechem dodávám, že tento přísný trest je naprosto neadekvátní "provinění" bratra Kotrče. Je mi smutno z toho, co se v posledních letech odehrává v CČSH, údajné nositelky odkazu mistra Jana Husa. To totiž není jen "kauza" bratra Kotrče, ale i jiné, o nichž se taky zmiňujeme v tomto tématu ...
Co Vám mám povídat...já kvůli tomu odešel z ÚR
ad P.S. - děkuji a těším se
Jiří Motyčka píše:
Pavel Tuček píše:
Je tento výsledek důkazem úrovně demokratizace naší společnosti, která ctí ústavní práva svých spoluobčanů? Nevím...kdo by se (opět) rád nechal vyhodit z práce třeba kvůli svému politickému přesvědčení?!?
To by asi bylo na vééélmi dlouhou diskusi.
Můj názor (který si nehodlám patentovat) však je ten, že duchovní kterékoli církve by měl zůstat apolitický. To platí zejména o katolické církvi ale nejenom o ní.
Toto já osobně považuji za totalitární přístup a v pravdě nerespektující ani minulost,ani současnost.Samozřejmě,že princip státní církevní propagandy (absolutistická c.k.monarchie) je nepřijatelný - vždyť reakcí na to byla katolická moderna,vznik a prudký rozmach CČS.Přesto se v minulých prezidentských volbách většina našich duchovních (až na Chadimu a Kotrče)rozhodně postavila za feudála(a tento postoj jistě ovlivňoval i jejich kázání). Na druhou stranu nevím,jesli je Vám známo,že období první republiky bylo typické pro politicky aktivistické duchovní (nejen) CČS. Vždyť oni např. museli nějak reagovat např. na katolický klerofašismus. Uzavřu to provokativním prohlášením nevoliče KSČM a sice,že aktuální politická praxe této strany má ze všech parlamentních stran k principům zjevených Kristem ve formě evangelia a praxi prvotních křesťanů nejblíže