Název: Učení o eucharistii v díle M. Jana Husa
Autor: prof. PhDr. Stanislav Sousedík, CSc
Vydalo: Nakladatelství Vyšehrad, Praha 1998
Obal:Profesor Sousedík (* 1931), učitel dějin filozofie na Karlově univerzitě patří mezi naše největší znalce středověké filozofie s akcentem na období tzv. druhé scholastiky s tím, že se věnuje rovněž období scholastiky vrcholné.
Základem této Sousedíkovy publikace je kapitola o Husově vztahu k remanenční nauce. K tomu vydal Sousedík v r. 1977 ve francouzštině příspěvek "
Hus et la doctrine eucharistique ‚rémanentiste‘" (in: Divinitas, Pontificiae Academiae theologicae Romanae commentarii, 21, 1977, 383 – 407), který je obtížně dostupný a tím pádem i málo známý a to i mezi českou odbornou veřejností. Proto prof. Sousedík připravil k vydání tuto útlou publikaci v českém jazyce, která je vlastně rozšířeným textem výše uvedeného příspěvku. Rozšíření se týká i doplnění o novější literaturu.
Kniha sestává ze tří základních kapitol a předmluvy, v níž jsou na odborné úrovni vysvětlena témata, jimiž se bude publikace zaobírat.
I. kapitola
Stanislav ze Znojma - Husův univerzitní učitel – tato kapitola pojednává stručně o CV Stanislava ze Znojma, tj. zahrnuje jeho studia na pražské univerzitě, dosažení doktorátu z teologie, jeho názorové reformní i "katolické" zrání, postupný odklon od reformní skupiny, od přátelství k M. Janu Husovi a příklon ke konzervativcům pražské univerzity a Husovým nepřátelům.
II. kapitola
Učil Hus remanenci? – tady hledá Sousedík velice erudovaně odpověď na vyslovenou otázku vč. široce pojatého teoretického úvodu, přes vysvětlení konsubstanciační nauky Stanislava ze Znojma, až po konečné a velice podrobné zodpovězení nastolené otázky ve finální subkapitole.
Podkapitoly, které systematicky sledují tuto naznačenou Sousedíkovu výkladovou konstrukci, se nazývají:
A) Viklefova nauka o eucharistii,
B) Eucharistická nauka Stanislava ze Znojma a
C) Hus a remanenční nauka.
III. kapitola
Transsubstanciace jako filozofický problém – v této poslední kapitole autor přibližuje mystérium přepodstatnění chleba v konsekrované hostii v podstatu Kristova těla jako "filozofický problém". Čtenář se krok za krokem dozvídá, jak lze tuto subtilní teologickou látku uchopit filozofem a přiblížit ji tak prostřednictvím instrumentů filozofického pohledu na danou problematiku.
Závěrečné shrnutí vyzní možná pro někoho překvapivě, avšak naprosto srozumitelně. Čteme-li tuto kapitolu velice pozorně, tak postupně dojdeme k závěru, že je vlastně srozumitelně napsaná celá a že po vzoru středověkých scholastiků lze teologii skloubit s filozofií, aniž by to bylo na úkor kterékoli z obou disciplín.
Z výše uvedeného vyplývá, že se jedná o specificky úzce zaměřenou odbornou publikaci, která je určena spíše pro již více poučené čtenáře. A u této knížky to platí dvojnásob, neb to opravdu není oddychová četba k nedělní kávě v pošmourném svátečním odpoledni. Pokud by však někoho opravdu a vážně zajímalo, jak to bylo u Husa a jeho učitele Stanislava ze Znojma s učením o remanenci, jak se Hus hájil v Kostnici při obžalobě z tohoto "bludu", pak mu tuto knihu mohu jenom doporučit. Poslední, třetí kapitola je jakýsi bonus pro skutečné "fainšmekry".