Právě je 21.11.2024 - 17:34

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 14 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Úloha historie v současném světě
PříspěvekNapsal: 02.05.2015 - 11:40 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8821
Bydliště: Athény východních Čech
Myslím, že se na mne nebude náš přispěvatel Ježek zlobit, když poněkud poodhalím roušku jeho "anonymity":
http://denikreferendum.cz/clanek/19829-the-history-manifesto ... :thumbup: :wink:

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 02.05.2015 - 12:34 
Offline
cepník
cepník

Registrován: 16.05.2007 - 06:27
Příspěvky: 102
Jiří Motyčka píše:
Myslím, že se na mne nebude náš přispěvatel Ježek zlobit, když poněkud poodhalím roušku jeho "anonymity":
http://denikreferendum.cz/clanek/19829-the-history-manifesto ... :thumbup: :wink:
Spíš naopak.
Dycky, když chci na katedře něco dělat jinak (za pomocí IT technologií), tak mi řeknou, že se mám věnovat disertaci. Takže tím líp, že článek (kde se pléduje za IT technologie, popularisaci a zapojení historiků do veřejného života) který vyšel na levicovým (až moc) webu, bude mít čtenost řádově vyšší, než kdyby vyšel v nějakém odborném časopisu.

_________________
https://www.e-stredovek.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 16.05.2015 - 11:28 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8821
Bydliště: Athény východních Čech
Měl-li bych se stručně zamyslet nad tím, co se skrývá za obsahem názvu tohoto nově založeného tématu, tak musím nejprve konstatovat, že úloha historie je prostě nezastupitelná a že to věděli už staří Řekové a Římané.

Jak toho docílit? Tak třeba tím, že na středních školách bude místo povinné maturity z matematiky povinná maturita z dějepisu. :idea: Ne však v tom smyslu, že test z dějepisu bude sestaven pouze z otázek na letopočty, i když každý by měl vědět, co se událo např. 26. srpna 1278 nebo 6. července 1415 ap. Ti, kteří prosazují povinnou matematiku, to zdůvodňují tím, že tato disciplína rozvíjí logické myšlení tak potřebné pro mnoho jiných, zejména exaktních oborů, ale také např. pro studium práv atd. Toto zdůvodnění se stalo jakousi mantrou nekompromisních prosazovatelů povinné matematiky u maturity. Troufám si tvrdit, že výklad dějin a nacházení geopolitických souvislostí historických událostí vyžaduje také jistou míru logického uvažovaní. Nechci však uměle a lacině vytvářet protiargumenty.

Součástí identity každého národa je jeho historie. O té "české" historii to platí možná o to více, že náš národ, patřící do kmene slovanských národů, nezmizel v propadlišti dějin - což mu také reálně hrozilo -, nebo že si nemusíme tvrdě prosazovat a vybojovávat výuku mateřského jazyka ve školách, obklopených mořem neslovanského jazyka.
Každý člověk, který se chce nazývat kulturním, by měl mít nějakou základní povědomost o dějinách své země. A tady má nezastupitelnou roli škola a kvalitní kantoři dějepisu. Nelze pominout ani úlohu rodičů. Co však může rodič svému potomku předat, když o historii ví velice málo, pokud vůbec něco?

Nelze v této malé úvaze pominout ani význam historie jako vědní disciplíny. Zdá se mi, že po listopadu '89 se klade nepoměrně velký důraz na dějiny 20. století s dvěma světovými válkami a hrůzyplnými totalitami. Nic proti tomu! Nemělo by se však zapomínat ani na starší české dějiny a dějiny raného novověku. Komunistický výklad dějin by neměl být nahrazen "katolickým"! Co mám na mysli? Neměl by být uměle potlačován akcent na reformaci českou ("protestantský" výklad dějin) a nahrazen "novými" interpretacemi protireformace a neadekvátním důrazem na ni, maskovaným kunsthistorickým zdůrazňováním baroka. (K tomu viz také něco tady ...)

Jedním z mnoha výstupů historické bádání jsou vydání oborné literatury. Jsem přesvědčen, že tato literatura by měla být určena nejen profesionálním historikům, nýbrž i laické veřejnosti. Dovolím si vyslovit kacířskou myšlenku spočívající v tom, že to posledně jmenované určení odborné literatury je možná ještě důležitější. Taková literatura však musí být napsána čtivým způsobem, aby si ji mohl přečíst i ten, který se o daném tématu chce dozvědět něco více a podrobněji a nemá příslušné vzdělání. Odborná literatura se pak může stát smělým konkurentem beletristické literatury. Beletrii někteří autoři "tvoří" jako prefabrikáty, ač sami jsou profesionálními historiky. Nemá smysl však tento druh literatury šmahem zatracovat, protože většina lidí spíše sáhne po beletrii než po odborné literatuře a má tak šanci se aspoň tímto způsobem o historii něco dozvědět, popřípadě si doplnit vzdělání.

Někteří mí známí mi často kladou otázku, zda je vůbec možné v historii ještě něco nového vybádat? Pochopitelně já nejsem tím kompetentním, který by na tuto otázku měl dát uspokojivou odpověď. Přesto si dovolím malou úvahu i na toto téma. Absolventů vysokých škol, na nichž vystudovali obor historie nebo jemu příbuzný, neustále přibývá skoro geometrickou řadou. Aby se uplatnili na poli, kde roste málo hlávek salátu, avšak slimáčků je na něm hodně, tak své studium nekončí magisterským, ale vzdělání si doplňují doktorandským studiem. Dle mého názoru nastává doba inflace "velkých doktorátů" a to bohužel neplatí jen v oboru historie. Měla by se pomalu - či spíše rychleji - nastolit situace, kdy se toto studium zkvalitní a zpřísní natolik, aby ten, kdo získá titul Ph.D. měl faktický kvalifikační náskok, a to ne jenom "papírově". To by však mělo platit obecně, tj. i o studiích bakalářských a magisterských.
Když čteme odbornou literaturu našich předních historiků, jak se v ní občas dozvíme, že v nějakém konkrétním problému je třeba ještě mnoho usilovné a mravenčí práce, aby byl uspokojivě dořešen, nebo se v jeho řešení aspoň zásadně pokročilo. A to je jednou z vícero příležitostí pro novou, nastupující generaci historiků a talentovaných badatelů. Jsem tedy přesvědčen, že jsou stále témata i subtémata, která čekají na své řešitele.

Moderní technologie, zejména IT, otevírají další netušené možnosti v práci badatelů a v dnešním tak uspěchaném světě ji i usnadňují. Pořád tady však bude nezastupitelná úloha člověka jako subjektu, který dovede s těmito sofistikovanými instrumenty smysluplně nakládat a využívat je plnohodnotně pro svoji práci. Díky těmto technologiím se postupně budou měnit i výstupy badatelů i badatelských týmů. Jinak řečeno - papír bude nahrazen mnoha druhy elektronických výstupů v rozmanitých podobách. Současný člověk se lépe vyzná v těchto moderních technologiích než v historii vlastního národa. A elektronické produkty pro něj pak budou srozumitelnější i v poznávání nejen historie.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 17.05.2015 - 19:59 
Offline
cepník
cepník

Registrován: 16.05.2007 - 06:27
Příspěvky: 102
Ve většině věcí budu v podstatě souhlasit, tak začnu s tím, v čem nesouhlasím.

Pokud chceme, aby historie byla učitelkou života, měla by vysvětlovat mladým lidem svět, ve kterém žijeme. A to je dvacáté století, nacismus, komunismus. Takže jsem pro důraz na 20. století. Ale to je zase problém. U nás na gymplu jsme měli učitele, který byl v KSČ, v 89 přesvědčoval učitelský sbor, že "se stejně nic nezmění" a po převratu získal několik bytů, které pronajímá, takže jsme se dostali k roku 1948 a doušce, že uplně tak všechno špatný nebylo, protože se postavilo metro v Praze.

Nemyslím si, že by dnes vítězil katolický pohled. Pokud to lidem není jedno, tak ty názory jsou rovnocenné. Ale o tom jiná témata.

Výuka dějepisu zaspala dobu. K čemu je někomu memorování data 26. VIII. 1278, když napsat do gůglu pojem" bitva na moravském poli" dokáže každá Krnda. Dějiny by se měli učit úplně jinak. Příběhy, se kterými se dokáže člověk ztotožnit - příběh středoškoláka, který se připojil k partyzánům. A učit historii problémově - proč Hus šel do svého sporu natvrdo a až do úplného konce. Data a reálie v tomto případě se žák dozví "mimochodem" nebo si je zjistí, když ten příběh je chytlavý. Historie není úplně o logice, ale spíš o práci s informacemi.

Souhlas v tom, že i odborné studie by měly být psány čtivě. Není tomu tak a nebude tomu tak, protože i učitelé nevyprávějí zajímavě a jejich studenti nemají vzory - ví, že se nemusí snažit. V situaci, kdy historiků na konferencích není tolik, platí "nebudu Pepovi říkat, že se to jeho nedalo poslouchat, protože je kámoš". Ve vědeckém světě nefunguje volný trh, každý má svoje jisté (včetně úvazku) a nemá důvod se snažit. Kdo to chce dělat jinak, má smůlu.

Ve "velkých dějinách" se už skoro nic zjistit nedá - jiné pohledy můžou nabídnout jen jiné metody nebo světonázory. V dílčích problémech (za sebe dějiny šlechty, regionální, právní, ekonomické dějiny) je toho k probádání ještě strašně moc.

Využití počítačů může vědu posunout, samo o sobě ale není řešením všeho. V situaci, kdy u nás je vrcholem využití moderních technologií program Word, asi ano. Kdybych měl ale porovnávat moderní technologie za západě (nebo na Slovensku!) a u nás, tak bych byl vulgární, takže děkuji za pozornost.

_________________
https://www.e-stredovek.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 17.05.2015 - 23:39 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8821
Bydliště: Athény východních Čech
Ježek píše:
... Pokud chceme, aby historie byla učitelkou života, měla by vysvětlovat mladým lidem svět, ve kterém žijeme. A to je dvacáté století, nacismus, komunismus ...
Obávám se velmi, že většinu současných mladých lidí - v lehké nadsázce - nezajímá ani to, co bylo před měsícem. :D

Ježek píše:
... Takže jsem pro důraz na 20. století. Ale to je zase problém ...
Ano, je to problém. A velký!

Ježek píše:
... Nemyslím si, že by dnes vítězil katolický pohled ...
Psal jsem "katolický" v uvozovkách, protože on se tak pochopitelně oficiálně neprezentuje, neboť by se jaksi dopředu diskreditoval. :wink: Avšak z některých historiografických prací po listopadu '89 to kouká jak sláma z bot.

Ježek píše:
... Pokud to lidem není jedno, tak ty názory jsou rovnocenné ...
Které názory?
Pokud máme na mysli "katolický" a "protestantský", o nichž jsem se zmiňoval v předchozím mém příspěvku, tak se velmi obávám, že oba mají sklon sklouzávat k neobjektivní tendenčnosti. Řešením je nadkonfesní, nebo chcete-li "ekumenický" (když už) pohled na věc. Ale pro historika, který je věřícím určitého konkrétního vyznání, to může být věru nadlidský úkol. Přesto jsem pevně přesvědčen, že větší problém s tím mají historici katolické orientace než ti ostatní. Ale je to na dlouhé povídání ...

Ježek píše:
... Příběhy, se kterými se dokáže člověk ztotožnit - příběh středoškoláka, který se připojil k partyzánům ...
Tak tím si zrovna jist nejsem.
Ale dokážu si představit, že leckterý pubescent či teeneager by se spíše ztotožnil s příběhem adamity. :lol: A to jsme rázem v kterém že století? ... :wink:

Ježek píše:
... A učit historii problémově - proč Hus šel do svého sporu natvrdo a až do úplného konce. Data a reálie v tomto případě se žák dozví "mimochodem" nebo si je zjistí, když ten příběh je chytlavý ...
souhlas

Ježek píše:
Historie není úplně o logice, ale spíš o práci s informacemi.
Tady jsem měl na mysli spíše historickou analýzu.

Ježek píše:
Ve vědeckém světě nefunguje volný trh ...
Ano, ale měla by tam fungovat zdravá konkurence.
Za poslední čtvrtstoletí jsme se přesvědčili o tom, že "neviditelná ruka trhu" není samospasitelná - když nechci být vulgární. :D

Ježek píše:
... Kdybych měl ale porovnávat moderní technologie za západě (nebo na Slovensku!) a u nás ...
To snad neplatí absolutně!
Nebo jsi měl na mysli pouze historii? ...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 18.05.2015 - 08:53 
Offline
desátník
desátník

Registrován: 11.09.2011 - 11:58
Příspěvky: 529
Úlohou historie v současném světě by podle mne mělo být podávat objektivní obraz o historii, což se jí však nikdy nemůže podařit. Nikdy se totiž nemůžeme prožít nebo se vcítit znovu do historických událostí a tak je poznat.
Otázkou zůstává vztah historie k lidským masám. Má se snažit o prosazení jednoho správného názoru? Myslím, že stačí když dovede vzbudit zájem o historii u některých lidí, kteří pak se vlastním úsilím a bádáním dopídí po historických pravdách, které mohou být i naprosto odlišné od hlavního myšlenkového proudu ve společnosti. Tento hlavní myšlenkový proud bývá povrchní ovlivněný současným politickým režimem. Tedy zájem o historii bude spíše záležitostí užšího okruhu lidí a nebude věcí masovou.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 18.05.2015 - 09:21 
Offline
cepník
cepník

Registrován: 16.05.2007 - 06:27
Příspěvky: 102
Citace:
Za poslední čtvrtstoletí jsme se přesvědčili o tom, že "neviditelná ruka trhu" není samospasitelná - když nechci být vulgární. :D
Ne není, ale občas její závan v podobě konkurence, by nebyl na škodu.

Citace:
Ježek píše:
... Kdybych měl ale porovnávat moderní technologie za západě (nebo na Slovensku!) a u nás ...
To snad neplatí absolutně!
Nebo jsi měl na mysli pouze historii? ...
Naštěstí jen historii, potažmo společenské vědy.

_________________
https://www.e-stredovek.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 18.05.2015 - 10:58 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8821
Bydliště: Athény východních Čech
Karel Konečný píše:
Úlohou historie v současném světě by podle mne mělo být podávat objektivní obraz o historii, což se jí však nikdy nemůže podařit. Nikdy se totiž nemůžeme ... vcítit znovu do historických událostí a tak je poznat ...
Přesto se o to můžeme s větším či menším usilováním snažit a pokoušet. :wink:
Profesionální historici s úsilím maximálním.

Karel Konečný píše:
... Tento hlavní myšlenkový proud bývá povrchní ovlivněný současným politickým režimem. ...
Svatá pravda!
Kabinetní ukázkou hlavního myšlenkového proudu, který se částečně - mnohdy úplně - odchýlil od reálného posuzování historie, je vnímání husitství a jeho protagonistů po listopadu 1989. (Ale bohužel nejenom husitské epochy!) A toto zjištění je docela tristní.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 05.09.2015 - 19:45 
Offline
cepník
cepník

Registrován: 12.01.2015 - 10:22
Příspěvky: 142
Možná bych nebyl tak skeptický ohledně "velkých dějin" a nových zjištění - myslím, že třeba Martin Wihoda se "Zlatou bulou sicilskou" nebo Lutovský a Petráň se "Slavníkovci" docela zčeřili vody...Ale je to jen můj laický pohled.
Ohledně úlohy historie - určitě tam z logiky leccos bude, ale hlavně historie názorně ukazuje na souvislosti; hledání příčin, hledání a sčítání následků (krásně o této roli dějin psal Graham Swift v románu "Země vod"). A v neposlední řadě, člověk je tvor společenský - a chová se společnost logicky? Moc ne, i nedávná hospodářská krize ukázala, jak nedostatečné (a leckdy naprosto zavádějící) jsou ekonomické modely založené na matematice. Tím samozřejmě nechci snižovat důležitost matematiky, jen si myslím, že maturita z matematiky problém vzdělanosti (natož morálky, což je podle mě daleko bolavější trn v patě) neřeší.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 05.09.2015 - 23:05 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8821
Bydliště: Athény východních Čech
Milan píše:
... historie názorně ukazuje na souvislosti; hledání příčin, hledání a sčítání následků (krásně o této roli dějin psal Graham Swift v románu "Země vod"). A v neposlední řadě, člověk je tvor společenský - a chová se společnost logicky? Moc ne ...
souhlas

Milan píše:
... historie názorně ukazuje na souvislosti; hledání příčin, hledání a sčítání následků (krásně o této roli dějin psal Graham Swift v románu "Země vod"). A v neposlední řadě, člověk je tvor společenský - a chová se společnost logicky? Moc ne ...
ano, nechová

Milan píše:
... nedávná hospodářská krize ukázala, jak nedostatečné (a leckdy naprosto zavádějící) jsou ekonomické modely založené na matematice ...
Bingo. :!: :clap:
Podobně je tomu s dynamickými modely pro předpovědi počasí. Votočí se vítr a celá sofistikovaná matematika jde do háje ... slušně řečeno. :D

Milan píše:
... Tím samozřejmě nechci snižovat důležitost matematiky, jen si myslím, že maturita z matematiky problém vzdělanosti (natož morálky, což je podle mě daleko bolavější trn v patě) neřeší.
A proto již poněkolikáté nejen tady na DF zcela vážně říkám s veškerým respektem k matematice - místo povinné matematiky u maturit, dějepis. :idea:

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Záviš
PříspěvekNapsal: 22.11.2015 - 00:54 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8821
Bydliště: Athény východních Čech
Nevím, zda je toto vlákno nejvhodnější (ano, i admin a hejtman může mít tyto pochybnosti :D ), ale přesto si dovolím právě sem vložit tento příspěvek.

V nakladatelství EPIKA právě vychází 1. díl monografie o Závišovi z Falkenštejna "Vzestup Záviše z Falkenštejna", která je výsledkem několikaleté poctivé práce Hany Skřekové, mé kolegyně z diskusního fóra webu "Středověk" (http://www.e-stredovek.cz).
Přestože jsem tuto odbornou publikaci ještě nečel, tak ji mohu se zárukou doporučit, protože znám autorku a vím, s jakou péčí a láskou se tomuto tématu věnovala: http://epika.cz/?p=eshop&detail=113 ... :thumbup: :clap:

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 09.02.2022 - 21:28 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8821
Bydliště: Athény východních Čech
V tomto vláknu, jak jste si jistě ráčili všimnout, se zabýváme též současnou výukou "dějáku" ...
Ježek píše:
... Výuka dějepisu zaspala dobu ...
... to není expresivní výkřik do tmy, či plácnutím do vody, ale bohužel holá skutečnost.

Na toto téma se objevila zajímavá úvaha na netových novinách Seznam Zprávy od učitele Matyáše Borovského pod názvem "Předpotopní výuka moderních dějin. Čtyři věci se musí změnit". Já bych si dovolil akcentovat právě tu poslední, čtvrtou, i když i zbytek textu, který budu možná komentovat později, stojí za přečtení ...

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zivot-v-cesku-komentar-predpotopni-vyuka-modernich-dejin-ctyri-veci-se-musi-zmenit-187766
Příloha:
výuka dějáku.jpg
výuka dějáku.jpg [ 187.96 KiB | Zobrazeno 7379 krát ]

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 10.02.2022 - 20:36 
Offline
střelec
střelec
Uživatelský avatar

Registrován: 18.07.2012 - 04:41
Příspěvky: 202
Bydliště: Strakonice
O výuku dějepisu se tady přes třicet let "starají" reflex s respektem :?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Reflex a Respekt
PříspěvekNapsal: 11.02.2022 - 17:05 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8821
Bydliště: Athény východních Čech
... ti ať se klidně "starají", ti ničemu neublíží ani nepomohou.
Oni se nestarali především ministři školství, učitelé a bohužel ani rodiče. A to je větší průšvih.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 14 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 60 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

Husité - Ktož jsú boží bojovníci | © 1998-2020 M. Gelbič & J. Motyčka
TOPlist Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group Český překlad – phpBB.cz