PROTEST ŠLECHTY ČESKÉ A MORAVSKÉ proti nespravedlivému upálení M. Jana Husi
''Najpoctivějším v Kristu otcóm a pánóm, pánóm kardinálóm, patriarchám, arcibiskupóm, biskupóm, legátóm, doktoróm, mistróm i všemu zboru Konstanskému.
My Čeněk z Veselé, jinak z Vartenberka, nejvyšší purkrabie Pražský, Lacek z Kravař, hauptman markrabstvie Moravského; Boček starší z Kunštátu, jinak z Poděbrad; Hanuš z Lipé, najvyšší maršálek kralovstvie Českého; Petr z Kravař, jinak z Strážnice, najvyšší komorník desk Olomucských; Jan z Lomnice, najvyšší komorník desk Brněnských; Vylém z Zvieřetic; Jan starší z (Jindřichova) Hradce; Jindřich z Vartenberka, purkrabie na Králové Hradci; Vylém z Perštajna; Mikeš z Potštejna a na Žampachu; Jindřich Škopek z Dubé; Voldřich z (Jindřichova) Hradce; Jan mlazší z Opočna; Vaněk z Bozkovic a z Černé hory; Jan z Bietova; Aleš z Kunštátu a z Rájce; Smil z Štemberka; Hynek Krušina z Lichtenburka; Boček mlazší z Kunštátu; Bavor z Potštejna; Jan Puška z Kunštátu; Jaroslav z Štemberka a z Veselé; Vok z Holštejna; Erhart mlazší (Puška) z Kunštátu; Milota z Kravař; Heřman z Lanštejna; Jan z Rožmitála; Puota z Častolovic; Zigmund a Milota bratřie z Křižanova; Petr z Sovince; Zdislav z Zvieřetic; Vok z Valdštejna; Václav z Zvieřetic; Vylém z Potštejna; Arnošt z Richmburka; Petr z Zvieřetic; Jan z Vlašimě; Jan z Lanštejna; Zdeněk Medek z Týnce; Zdeněk z Rožmitála; Kuník z Drahotúše; Štěpán z Vartnova; Dobeš z Cimburka; Milota z Tvorkova; Jindřich z Valdštajna; Jan (Ozor) z Bozkovic; Jindřich z Lipé; Mikuláš z Valdštejna; Petr z Janovic a z Chlumce; Artleb z Věteřova; Jimram (Dúbravka) z Dúbravice; Zbyněk z Dúbravice; Zbyněk z Strálku; Mikuláš z Mochova; Jan z Miličína a z Kostelce; Jan z Košmburka;
urození páni a šlechtici najkřesťanštějšieho královstvie Českého a najjasnějšieho markrabství Moravského žádost všeho dobrého a zachovávanie přikázaní Pána Ježíše Krista! -
Poněvadž právem přirozeným i božským každému jest přikázáno, jinému to činiti, což sobě chce býti - a jest zapověděno, jinému činiti, což by sobě nechtěl učiněno býti (nebo Pán Kristus pověděl: ''Všecko, cožkoli chcete aby vám činili lidé i vy totéž čiňte jim; v tom zajisté záleží zákon i proroci'' a Pavel sv. die: ''Plnost zákona jest milovánie a všeliký zákon v jedné řeči se zavierá, totiž: milovati budeš bližnieho svého jako se samého''): protož my k zákonu božskému a milování bližnieho, jakž muožeme, s boží pomocí prohlédajíce i k našemu najmilejšiemu bližniemu, dobré paměti poctivému, mistru Janovi Husovi, svatého písma bakaláři dokonalému a kazateli křesťanskému čtenie svatého, - jehož předsím v zboru Konstanském, nevieme kterým duchem jsúc vedeni, an se neseznal ani hodně, jakžby slušelo, přemožen, žádní také proti němu nejsú dovedeni ani okázáni bludové ani kacieřstva, ale toliko k nepravým, falešným, nezbedným žalobám, osočení a nabádání jeho, mistra a království našeho i markrabstvie Moravského úhlavních nepřátel a zrádcí, jej jakožto kacieře neústupného odsúdili ste odsúzeného ukrutnú najmrzutější smrtí umrtvivše, na našeho království a markrabství Moravského a nás všech věčnú zlú pověst a zmazánie; jakož pak nejjasnějšiemu kniežeti a pánu, panu Zigmundovi Římskému, Uherskému atd. králi, dědici a pánu našemu budúciemu psanie naše do Konstancie jsme poslali, kteráž také v scházeních vašich čtena jsú a oznámena (a kteráž tuto mieti chceme za vložena) a ta, jakož slyšíme, k naší hanbě a potupě do ohně ste uvrhli - již pak i nynie Vašemu Otcovství o mistru Janovi Husovi listy naše zjevné jsme poslali, svobodně srdcem i ústy vyznávajíce i osvědčujíce, že on, mistr Jan Hus, byl ovšem člověk dobrý, spravedlivý a křesťanský, od mnohých let v našem království životem, ctnostmi a pověstí chvalitebně zachovalý a shledaný; zákon také Boží nového a starého zákona podlé výkladóv svatých doktoruov věrně kázal, nás i naše poddané učil a mnoho písem zuostavil, všeliké bludy i kacieřstva převelmi stále hyzdil a nás a všecky Kristovy věrné, abychom ty v mrzkosti měli, ustavičně a věrně napomínal; ku pokoji také a lásce, podlé své možnosti, slovem, skutkem i písmem a pilností vedl, tak že nikdy sme neslyšeli ani rozuměti mohli, přiloživše k tomu velikú pilnost, by předepsaný mistr Jan Hus který blud neb kacieřstvie na svých kázáních učil, kázal nebo kterým během jistil, nebo nás a naše poddané buď slovem neb skutkem kterým pohoršil, nébrž milostivě a tiše v Kristu jsa živ, všecky k zachování zákona Božieho a svatých otcóv ustanovení pro vzdělanie svaté matky cierkve a pro spasení bližních, pokud jest mohl, slovem i skutkem se vší pilností napomínal. Ještě pak na tom nebylo dosti, co jest k hanbě našeho královstvie a markrabstvie učiněno: ale nad to poctivého mistra Jeronyma z Prahy, muže veliké výmluvnosti a řeči příjemné, mistra sedmera umění a milovníka múdrosti ošem osvieceného, neviděvše ho, neslyševše ani přemohše, ale k samému jeho i nás zrádcí nepravému osočení, beze všie milosti jali jste, do vězení vsadili i ztrápili, a již snad jako i mistra Jana Husi přeukrutnú smrtí zamordovali jste. Přes to, což s přielišní bolestí pravieme, k nám došlo a z vašeho psanie béřeme zřejmě, kterak někteří utrhači, bohu i lidem nelibí, a našeho královstvie i markrabstvie nepřietelé a zrádce, před vámi a před vaším sborem naše královstvie i markrabstvie převelmi těžce a nešlechetně znesli sú, jistiece, ačkoli falešně, lživě a zrádně, že by v předepsaném království Českém i markrabství Moravském rozliční bludové a kacieřstva znikla, a mnohá srdce mnohých věrných obyvatelóv nakazila těžce a běhy mnohými, tak že, by nebylo přísného rychle přiloženo tresktánie, předepsané královstvie i markrabstvie s svými Kristovými věrnými vzalo by svých duší nenabytý pád a škodu. Zajisté takové ukrutné a převelmi škodné křivdy, beze všeho našeho proviněnie nám, království i markrabství učiněné, kterak snášeti muožeme? Poněvadž z milosti Božie, kdež téměř všecka královstvie světa častokrát pochybovala a nákladna byla roztržkám odřezaným a papežem nepravým: ale královstvie naše České najkřesťanštějšíe a markrabstvie Moravské nejjasnějšie od toho času, jakž vieru křesťanskú Pána našeho Jesu Krista přijaly, tak jakožto kámen čtverohranatý dokonalý beze všie úhony svaté cierkve Římské vždycky stály a bez přestánie se přidržely, poslušenstvie upřiemě zachovávajíce; kterakými pak náklady a pracemi převelikými, kterak také slušnú ozdobú a hodnú poctivostí svatú cierkev matku i jejie pastýře skrze kniežata a věrné své ctili jsú, všemu světu převelmi světle jest svědomo, i vy sami, chceteli pravdu praviti, toho všeho svědkové jste. Pak abychme podlé zprávy sv. Pavla opatřili v dobrém netoliko před Bohem, ale přede všemi lidmi, a také pro zanetbánie přeslavné pověsti napřed řečených království a markrabství, abychom ukrutní při svých blížních nebyli nalezeni, protož v Kristu Ježíšovi, pánu našem, majíce pevné doufánie, čisté a upřiemné svědomie a úmysl, i také pravú a křesťanskú vieru, tiemto listem Vašemu Otcovství a všem Kristovým věrným oznamujem a vzkazujem, srdcem i ústy zjevně osvědčujíce, že ktožkoli z lidí kteréhožkoli stavu, povýšení, duostojenství, povahy, řádu neb zákonictva bylby, ježtoby pravil neb jistil, praví neb jistí, že by v předepsaných království a markrabství bludové a kacieřstva znikla, a nás i jiné Kristovy věrné, jakož se předkládá, nakazila, samu osobu najjasnějšieho kniežete a pána, pana Sigmunda Římského, Uherského a t. d. krále, dědice a pána našeho budúcíeho, vyhradiece, (kteréhož v tom dověříme i doufáme nevinného): všeliký a každý takový, jakož se předkládá, právě lže v svú hlavu, jakožto zlosyn najhorší a zrádce předepsaných královstvie a markrabstvie a tak náš přenešlechetný nepřietel, sám ovšem jsa kacieř najškodlivější a všie zlosti a nepravosti naplněný, nébrž i syn diablóv, jenž lhář jest a otec lži.
Ale však takové křivdy Pánu Bohu, na něhož slušie pomsta a kterýžto hojně odplacuje těm, ktož pýchají, nynie porúčieme a u budúcieho papeže, kteréhož Pán Buoh své cierkvi předloží jediného a nepochybného pastýře, viece a šíře to položíme. Jemužto z božské vuole, jakožto věrní synové, což jest slušného a poctivého i rozumu i zákonu božskému příhodného, poctivost i poslušenstvie povinné učiniece, prositi budem i žádati na ty předepsané všecky věci i na každé zvláště podlé zákona pána našeho Ježíše Krista a sv. otcuov ustanovenie, aby nám království i markrabství opatřil o napravení potřebném: tak ovšem, aby což jest předepsáno, nebylo na překážku, že my kazateluov zákona Pána našeho Jezu Krista nábožných, pokorných a stálých až do krve vylitie chceme brániti a obhajovati, opovrhúce všelikú bázeň a nálezky lidské na odpor učiněné.
Dán v Praze, léta Božieho tisícieho čtyřistého patnáctého, druhý den měsiece září, v plné radě pánuov urozených, šlechticóv a vládyk královstvie Českého a markrabstvie Moravského, pod přivisutím našich pečetí.''
_________________ Skláním se před všemi, kteří měli odvahu postavit se církvi ještě v dobách, kdy měla moc nad světem.
|