Karel Konečný píše:
Přednáška:
Mgr. Gabriela Krejčová Zavadilová: „Sub utraque specie“ aneb 600 let přijímání podobojí.
Velice pozorně jsem si záznam poslechl a vydržel u něj až do konce.
S politováním však musím konstatovat, že - alespoň pro mne - to byla spíš přednáška Jakuba Smrčky (úvodní a závěrečné slovo). To není výtka směřovaná k Jakubovi, ale naopak k hlavní přednášející. Kromě toho, co uváděl Jakub (např., že i pravoslavná církev přijímá podobojí a to dávno před husity ajv.), si dovolím zveřejnit ještě některé další, IMHO podstatné, připomínky, které bude vhodné na našem DF fóru uvésti na pravou míru nebo doplnit (určitě minimálně pro ty, kteří si přednášku poslechli):
1) V době násilné rekatolizace, zejména po vydání Obnoveného zřízení zemského z r. 1627, mohli sice odcházet do exilu evangelíci, ale
to se bohužel netýkalo poddaných, ti to měli dokonce zakázáno. To bylo třeba v přednášce zdůraznit a rozvést.
2) Paní přednášející ve svém přehledu, který s kalichem také nepochybně souvisí, zapomněla nedopatřením uvést dva důležité letopočty.
♦ 1861 - byl vydán tzv.
Protestantský patent, který konečně přinesl ještě větší zrovnoprávnění evangelických církví než Toleranční patent z r. 1781
♦ 1867 -
Prosincová ústava definitivně posvětila
ústavně(!) svobodu vyznání v rámci R-U.
Je třeba si uvědomit, že Toleranční patent byl jen malou úlitbou náboženské toleranci a svobodě a "pouze" prvním krůčkem na trnité cestě českých evangelíků k náboženské svobodě.
3) Církev československá husitská pochopitelně nevznikla v r. 1918, ale až v r.
1920 jako
Církev československá. A přívlastek "husitská" si do svého názvu vtělila v r. 1971.