Jiří Motyčka píše:
Ještě malou poznámku k rychlosti Žižkova přesunu z Kostelce n. L. k Malešovu. Je každému jasné, že je relativně velký rozdíl mezi rychlostí pochodového šiku, který se přesouvá z bodu A do bodu B v době, kdy není nikým ohrožován nebo to zatím netuší, a rychlostí pronásledovaných oddílů, jejichž nepřítel je od samého počátku pronásledování skoro neustále na dohled a dýchá jim na záda.
Ano, a zatím jsme také uvažovali, že Žižka ustupoval s celým vojskem. Ale ono tomu tak být nemuselo. Na výpravě na plzeňsko měl Žižka asi 7000 pěších, 500 jezdců a 300 vozů (P. Čornej), ale po ústupu přes Kostelec měl u Malešova už jen asi 2500-3700 pěších, 250-300 jezdců a 120-180 vozů (takhle to odhadl J. Kejř). To je zhruba polovina původního počtu. Snížení stavu je odůvodněno vyčerpáním a dalšími ztrátami mužstva. Musíme však připustit, na základě podobných operací, že prioritou bylo zachránit velitele, štáb a nejkvalitnější jádro vojska. Některé jednotky bývaly používány jako "zdržovací" a měly umožnit ostatním uniknout.
V německých vojenských řádech se lze dočíst, že do válečného vozu bylo běžně zapřaháno 5 koní a v norimberském řádu z r. 1430 je dokonce požadováno 5 sedel na tyto tažné koně. To nabízí představu, že Žižka v Kostelci vybral ty nejlepší vozy a do nich zapřáhl nejlepší koně ve větším počtu, než bylo obvyklé a na tažné koně posadil chlapy. Část mužstva mohla být také posazena na zbylé tažné koně, pakliže byla sedla (tedy ono to jde i bez sedla, když se musí). A kdo na koni neuměl, ten dostal místo ve voze či zůstal ve městě nebo ve zdržovacích oddílech. Resp. nechci vzbuzovat iluzi svobodné volby Žižkových bojovníků, prostě to dostali rozkazem.
A kdybych rozvedl čistě iluzorní představu úniku, tak by snad šlo také uvažovat takto:
1) z celkového počtu 300 vozů (a 1200 tažných koní) bylo vybráno 150 nejlepších a do každého zapřaženo 5 koní
2) aby nikdo nemusel jít pěšky, šlo by rozdělit mužstvo takto:
- 5 lidí na tažné koně ke každému vozu, tj. celkem 750
- 450 lidí na zbylé tažné koně
- 300 jezdců
- 10 lidí do každého vozu, celkem 1500
Lidi na vozech a tažných koních mohou čas od času sesednout a rychle jít či běžet, aby koně zcela neoddělali.
3000 pěších, 300 jezdců, 150 vozů ... tak a jsme zhruba na počtech, které udává Kejř u Malešova
a přesun byl opravdu bleskový. Ovšem žádné zásoby, žádné těžší zbraně. Ale jde přece o útěk.
Nepřítel se ale mohl zachovat stejně a v každém případě byl početnější. I kdyby se útěk do Čáslavi podařil, co s tak silným nepřítelem před hradbami? No, nebylo by špatné ho nějak porazit. K tomu využijeme fakt, že nás bezhlavě pronásleduje a zkusíme ho tedy vlákat do nějaké léčky. Třeba nějaké úzké údolí či soutěska by nebyly špatné. Neznáš Bzdinko nějaké příhodné místo?
Tak jsem popustil uzdu fantazii poněkud více, než mám ve zvyku
.