Právě je 21.11.2024 - 17:38

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 45 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: tzv. Tajné Markovo evangelium I
PříspěvekNapsal: 22.09.2012 - 00:21 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8821
Bydliště: Athény východních Čech
V r. 1958 bylo prof. M. Smithem v klášteře Mar Saba (založený r. 482 svatým Sabasem; nachází se cca 10 km východně od Betléma v Judské poušti) objeveno torzo opisu z 18. století, do té doby neznámého listu Klémenta z Alexandrie jistému Theodórovi. Dopis se týká údajné tajné verze Markova evangelia, která je delší než kanonizovaná verze synoptického evangelia.
Kléméns v listu popisuje několik úryvků z tajného evangelia. Úryvek, který byl prý vřazen mezi verše 34 a 35 z 10. kapitoly (viz níže) nám známého Markova evangelia, Kléméns vykládá jako náznak Ježíšovy homosexuality. Z níže uvedené citace z onoho úryvku údajného tajného Markova evangelia se zdá, že Klémentův výklad se jeví docela pravdě podobný. Ale nepředbíhejme.
Po tomto nutném úvodu, který může - v nadsázce řečeno - připomínat "šifru mistra Leonarda", lze přistoupit k oné slíbené citaci z Tajného Markova evangelia (zeleně jsou uvedeny pasáže ze synoptického Markova evangelia, mezi něž byl citovaný apokryfní text, jenž je označen červeně, vložen):
"a budou se mu posmívat, poplivají ho, zbičují a zabijí; a po třech dnech vstane."
(Mk 10, 34)
"A přicházejí do Betanie. A byla tam jedna žena, jejíž bratr zemřel. Přišla a klaněla se Ježíšovi a řekla mu: 'Synu Davidův, smiluj se nade mnou.' Učedníci ji napomínali a Ježíš odešel rozhněván na zahradu, kde byl hrob. A hned se z hrobu ozval silný hlas. Ježíš přistoupil blíž a odvalil kámen od vchodu do hrobu. A hned vešel tam, kde byl ten mladík, vztáhl svou ruku a posadil ho. Ten mladík se na něj podíval, zamiloval si ho a začal ho prosit, aby s ním zůstal. Vyšli z hrobu a vešli do mladíkova hrobu. Byl totiž bohatý. A po šesti dnech mu Ježíš dal příkaz. A večer mladík přišel k němu. Měl na sobě plátno přes nahé tělo a zůstal s ním celou noc. Ježíš ho vyučil v tajemství království božího. Odtud šel a vrátil se na druhý břeh Jordánu."
"Přistoupili k němu Jakub a Jan, synové Zebedeovi, a řekli mu: 'Mistře, chtěli bychom, abys nám učinil, oč tě požádáme.'" (Mk 10, 35)

pokračování ...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: tzv. Tajné Markovo evangelium II
PříspěvekNapsal: 22.09.2012 - 12:00 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8821
Bydliště: Athény východních Čech
... dokončení

Pokud bychom se ztotožnili s naznačeným výkladem Klémentovým, tak zároveň musíme připustit, že tento výklad je v naprostém rozporu s tím, co předkládá evangelium Marie z Magdaly (viz tento příspěvek), které vzniklo přibližně ve stejné době jako apokryf tajné verze Markova evangelia.
Co z toho vyplývá především? Současným jazykem řečeno – nejednoznačnost Ježíšovy sexuální orientace. Ten, kdo nic neví o genezi kanonických a zejména apokryfních evangelií, přijde okamžitě s laciným vysvětlením, které se tu přímo nabízí, totiž že se mohlo jednat o bisexualitu. Sami vidíte, že tady cosi nehraje.
Abych neuvízl na mrtvém bodě, nebo se pode mnou neprolomil velice tenký led, na nějž jsem těmito dvěma příspěvky vstoupil, je třeba dojít k nějakému, alespoň trochu přijatelnému závěru, k němuž se přiklánějí současní biblisté a mně jako laikovi nezbývá, než se s ním ztotožnit.

Při posuzování těchto textů je třeba velice obezřetně postupovat při určování místa a doby vzniku apokryfního evangelia. A nejen to! Je třeba velice pečlivě analyzovat motivaci anonymního autora apokryfu, jež ho přiměla, aby se chopil psacího náčiní, a která může být na hony vzdálena objektivnímu přístupu. Tito autoři byli vesměs ovlivněni především náboženským prostředím, z něhož vzešli, a to nemuselo být vždy ortodoxně křesťanské nebo mu aspoň nakloněné. Nechápejme tyto texty doslovně, natož jako historické dokumenty, ale z biblistického hlediska jako druhotné. Proč?
Ukažme si to právě na příkladu Tajného Markova evangelia. Příběh o vzkříšení (a zasvěcení) mladíka, je podobný Lazarovu vzkříšení z Janova evangelia (kap. 11). Prof. Smith se proto domnívá, že pramen obou textů je společný a lze předpokládat, že sahá až do prostředí prvních křesťanských obcí.
Věrohodnější jsou však argumenty, které naznačují skutečnost, že Tajné Markovo evangelium má spíše charakter druhotnosti, resp. podružnosti. Tyto úvahy vycházejí mj. z toho, že motiv utajení je v Ježíšově učení rovněž druhotný. Jinak řečeno, že hypotézy o tajných naukách, které Ježíš předával vybraným a zasvěceným učedníkům, jsou poněkud v rozporu s Ježíšovými kázáními o zvěstování království božího, jak je známe z počáteční křesťanské literatury.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Mariino evangelium
PříspěvekNapsal: 22.09.2012 - 14:39 
Offline
desátník
desátník
Uživatelský avatar

Registrován: 27.07.2006 - 16:48
Příspěvky: 798
Jiří Motyčka píše:
...si nejsem zcela jist, zda lze z těchto fragmentálních textů apokryfního evangelia jednoznačně určit, že Marie z Magdaly byla Ježíšovou ženou, byť ji "velmi miloval jako žádnou jinou ženu". A že s ní pobýval, zdaleka ještě nemusí znamenat, že s ní spal v tom smyslu, jak to chápeme my.
O tom, že byla jeho ženou, se nesměle polemisuje už dlouho, "objev" těchto fragmentů však nepřináší nic moc novějšího, než co se píše v jiných apokryfech.
A souhlasím, že milovat neznamená to samé co milovat se a stejně tak v tomto smyslu tomu tak není. Ovšem to, že mu byla nejbližší také ještě nevyvrací, že by třeba spolu nebyli... velký objev nic objevného nepřináší, církev proto ani nemá zapotřebí brvami hýbati a vše je jak bylo doposavad. :)
Jediné tu chybí, serioznější výzkum apokryfů a počátků křesťanství... na druhou stranu, pohádky se také dají psychologicky analysovat, ovšem, budou pak mít ještě smysl na narativní úrovni?

_________________
"Poprávu užasli a budou žasnout králové a knížata celého křesťanstva nad tím, že vám byla vlita tak veliká moudrost." sarkasticky odvětil Zikmund Lucemburský, 1419
Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Mariino evangelium
PříspěvekNapsal: 04.10.2012 - 23:45 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8821
Bydliště: Athény východních Čech
JM píše:
S velkou mírou pravděpodobnosti byl nalezen další fragment apokryfního Mariina evangelia z 1. poloviny 2. st. až počátku 3. st. po Kr. ...
Profesorka Harvardské univerzity Karen Kingová v podstatě potvrzuje to, o čem i my v předchozích příspěvcích uvažujeme, když říká, "že ani v případě potvrzení autenticity papyru nelze text považovat za důkaz, že Ježíš byl ženatý. Byl by to však důkaz o tom, že si to raní křesťané mysleli."
P.S. Kategorická reakce Vatikánu nemůže nikoho překvapit! :roll:

K tomu více viz tady ...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: 40 dní
PříspěvekNapsal: 15.11.2012 - 16:31 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8821
Bydliště: Athény východních Čech
Níže uvedený dokument se snaží ukázat, jak lze i vědeckými metodami doložit oněch 40 dní Ježíšova pobytu zde na zemi od Jeho vzkříšení až po nanebevstoupení a Jeho šest zjevení se během těchto 40 dní.
Je zde přihlédnuto k apokryfním evangeliím (Mariino, ...), zejména těm, nalezeným v r. 1945 v egyptském Nag Hammádí (Tomášovo, Filipovo, ...) a k tzv. Turínskému plátnu, jímž byl Ježíš Kristus údajně přikryt, a které nese otisk Jeho těla v momentu vzkříšení. Vychází se z autenticity tohoto plátna, kterou mnozí zpochybňují např. tím, že plátno by tak dlouho prostě nemohl vydržet v tomto stavu.
No, zanechme tedy nikam nevedoucích spekulací a podívejte se - kdo má zájem - na tento dokument: http://www.youtube.com/watch?v=YNtb1MjBz9Y ...

Upozornila Dáša Nová.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: 40 dní
PříspěvekNapsal: 15.11.2012 - 21:36 
Offline
desátník
desátník
Uživatelský avatar

Registrován: 27.07.2006 - 16:48
Příspěvky: 798
Jiří Motyčka píše:
...ponechme tedy nikam nevedoucích spekulací a podívejte se - kdo má zájem - na tento dokument:...
Měl jsem zájem... podíval se... a celý film jsem jen opakoval: "Pane Bože!"
Děkuju, ale příště svoji zvědavost budu přiměřeně hasit už v počátcích. 8)

_________________
"Poprávu užasli a budou žasnout králové a knížata celého křesťanstva nad tím, že vám byla vlita tak veliká moudrost." sarkasticky odvětil Zikmund Lucemburský, 1419
Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: o konkrétnosti
PříspěvekNapsal: 15.11.2012 - 22:32 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8821
Bydliště: Athény východních Čech
Kolssteyn píše:
... Měl jsem zájem... podíval se... a celý film jsem jen opakoval: "Pane Bože!" ...
O. K.
Ale méně konkrétní jsi už být nemohl, to je naprosto evidentní. Snad jedině v případě, že bys místo repliky použil jenom tento smajlík: :roll:

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: o konkrétnosti
PříspěvekNapsal: 24.11.2012 - 18:57 
Offline
desátník
desátník
Uživatelský avatar

Registrován: 27.07.2006 - 16:48
Příspěvky: 798
Jiří Motyčka píše:
...že bys místo repliky použil jenom tento smajlík: :roll:
Tak mě už se nechtělo opakovat, ale jinak to bylo chvílemi tak "blbé", že to bezděky z diváků vyráželo automatická sousloví, právě onoho typu: "Pane Bože" nebo "ty vole!"
Jednalo se o souhrn obecně známých faktů, stupňovaný neuvěřitelnými hláškami doprovázející obsah dokumentu, které jen dokazovaly stupiditu tvůrců (možná to bylo jen špatným překladem z originálu...?). Párkrát bych ty hlášky přešel, ale opakující se co každých deset minut, to by nenechalo spát ani Schwarzenberga. :?
Nakonec tomu korunu nasadila infantilní animace Ježíše vznášejícího se nad planetu. Rozdíl mezi tímto dokumentem a písničkou strakonické formace Z ničeho nic: Ježíš Kristus byl mimozemšťan je jen v tom, že tito to nemysleli vážně...
Některé dokumenty potřebují trocha osvěžení, ale ne takovouto pouťovou formou. :(

_________________
"Poprávu užasli a budou žasnout králové a knížata celého křesťanstva nad tím, že vám byla vlita tak veliká moudrost." sarkasticky odvětil Zikmund Lucemburský, 1419
Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: kritika
PříspěvekNapsal: 24.11.2012 - 22:55 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8821
Bydliště: Athény východních Čech
Ano, to je zdrcující kritika, kterou dokonce ani trocha úlitby spočívající ve zmínce o možnosti špatného překladu nemůže zmírnit. Budiž.
Ale já jsem spíš chtěl debatu směřovat k tomu, o čem je toto téma, kam jsem příspěvek s odkazem na dokument nakonec vložil. Nejprve jsem ho totiž chtěl vložit sem a nerozhodl jsem se z minuty na minutu ... :wink:

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: kritika
PříspěvekNapsal: 25.11.2012 - 12:36 
Offline
desátník
desátník
Uživatelský avatar

Registrován: 27.07.2006 - 16:48
Příspěvky: 798
Jiří Motyčka píše:
...já jsem spíš chtěl debatu směřovat k tomu, o čem je toto téma, kam jsem příspěvek s odkazem na dokument nakonec vložil. Nejprve jsem ho totiž chtěl vložit sem a nerozhodl jsem se z minuty na minutu ... :wink:
Možná by's milý hejtmane udělal líp, kdyby's místo rozvažování kam nevkusný odkaz umístit, zažehnul jiskru debaty komentářem k daným skutečnostem, protože takto komický "dokument", jak vidíš, upírá pozornost jen na svou tupost a ne na pitvořený obsah a zvedá ze židle i ateisty jako já. 8)
Možná si to tedy pustím ještě jednou a jestli to přežiju a nestane se ze mě militantní ateista, pokusím se reagovat konkrétně. Ale panebože proč na takovým uslintaně nízkým malomyslným braku! :o :o

_________________
"Poprávu užasli a budou žasnout králové a knížata celého křesťanstva nad tím, že vám byla vlita tak veliká moudrost." sarkasticky odvětil Zikmund Lucemburský, 1419
Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 26.11.2012 - 01:40 
Offline
pavézník
pavézník
Uživatelský avatar

Registrován: 23.10.2012 - 23:31
Příspěvky: 196
Bydliště: Matka měst, Hlava republiky, Děvka babylónská
Apokryfy je zajisté velice poutavý námět, ale nejsem si jist, zda je onen dokument dobrým východiskem. Chtělo by to položit nějakou pozoruhodnou otázku. Zda to ovšem lze na základě jeho zhlédnutí, mohou být určité pochybnosti, i když bych nebyl tak přísný jako bratr Kolssteyn, podle něhož by se to nejspíš mělo jmenovat „Ježíšmarjá: 87 ztracených minut“.

Jiří Motyčka píše:
Níže uvedený dokument se snaží ukázat, jak lze i vědeckými metodami doložit oněch 40 dní Ježíšova pobytu zde na zemi od Jeho vzkříšení až po nanebevstoupení a Jeho šest zjevení se během těchto 40 dní.

Mělo by se upřesnit, že v dokumentu se ukazuje jistě obdivuhodné úsilí IT metodami vyrobit z otisku na plátně trojrozměrný obraz. Tu však také veškerá vědeckost víceméně končí. Vědecky nám je dokázáno, že Turínské plátno je možná pravé a možná taky ne, k čemuž jsme se mohli dopracovat i méně vědeckými metodami. Budiž, pro diváka může být docela zajímavé sledovat průběh těchto úvah, a i hypotéza se může stát východiskem. Pak už však jde jen o opakování biblické dějepravy okořeněné domněnkami dosti chabě dokládanými tím výkladem apokryfů, který se zrovna hodí. (Jestli jsem to dobře pochopil, významnost Mariina svědectví opírali o dohad, že s Ježíšem byla v důvěrném styku. Běžný divák si pod tím nejspíš představí nějaké „techtle mechtle“. Pravděpodobně spolu souložili, řekne si, a Ježíš jí něco v slabé chvilce prozradil, co neřekl ani učedníkům. Jak to bylo s Tomášem, se ani neodvažuju domýšlet, ale nabyl jsem pocitu, že i on měl nějaké výsadní postavení. Co jsem však úplně nepojmul, byl přínos těchto apokryfů k biblickému vyprávění, které bylo vzato sakumprásk bez jakéhokoli odstupu a doplněno psychologizujícím objasněním pohnutek, jednání a smýšlení zúčastněných. Sice snad přijatelným, ale také ne bůhvíjak vědeckým.)

Jistěže, evropského diváka může znechutit ten americký styl vyprávění, kdy je mu každých 5 minut opakována a obměňována nějaká základní jednoduchá myšlenka bez pořádného zdůvodnění. Je však třeba vzít v úvahu, že dílko mohou sledovat také hospodyňky při žehlení a je třeba jejich pochopitelné výpadky v soustředění nějak nahradit a umožnit plnohodnotné „plynule přerušované“ sledování děje. Mne tohle pojetí dříve rozčilovalo zejména u přírodopisných dokumentů, poněvadž na zásadní sdělení, že krokodýl má velmi pevný stisk, člověk obvykle nepotřebuje slyšet co chvíli zvolání „Wow, podívejte na to, ten má ale zuby!“. Vzal jsem to jako takový americký folklór, ale nepříjemně se mne dotklo, když jsem podobný styl v poslední době zaznamenal i u BBC. Přece jen bych uvítal, kdyby zůstal za oceánem. Navíc, ani to žehlení snad netrvá tak dlouho, aby děj, který lze pohodlně odvyprávět ve 20 minutách, byl natažen do čtyřnásobku.

No, ale ty apokryfy by mne opravdu zajímaly. Prdlajs o tom vím.

_________________
(Kaz 1:11) čili "Vše bude zapomenuto!"


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 26.11.2012 - 13:05 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8821
Bydliště: Athény východních Čech
Letmotivem dokumentu byla nepopiratelná skutečnost, že o oněch 40 dnech se v kanonických evangeliích píše velice málo. (O důvodech nemá cenu spekulovat, myslím, že o nich nespekulovali ani autoři dokumentu.) A to byl jeden z důvodů, proč si vzali na pomoc apokryfní evangelia. Byla řeč mj. i Mariinu evangeliu (rozuměj evangeliu Marie z Magdaly), protože Marie Magdalská byla první, která spatřila Ježíše v oné 40denní době.

Theodor píše:
... Jistěže, evropského diváka může znechutit ten americký styl vyprávění, kdy je mu každých 5 minut opakována a obměňována nějaká základní jednoduchá myšlenka bez pořádného zdůvodnění. Je však třeba vzít v úvahu, že dílko mohou sledovat také hospodyňky při žehlení a je třeba jejich pochopitelné výpadky v soustředění nějak nahradit a umožnit plnohodnotné „plynule přerušované“ sledování děje. Mne tohle pojetí dříve rozčilovalo zejména u přírodopisných dokumentů, poněvadž na zásadní sdělení, že krokodýl má velmi pevný stisk, člověk obvykle nepotřebuje slyšet co chvíli zvolání „Wow, podívejte na to, ten má ale zuby!“. Vzal jsem to jako takový americký folklór, ale nepříjemně se mne dotklo, když jsem podobný styl v poslední době zaznamenal i u BBC. Přece jen bych uvítal, kdyby zůstal za oceánem. Navíc, ani to žehlení snad netrvá tak dlouho, aby děj, který lze pohodlně odvyprávět ve 20 minutách, byl natažen do čtyřnásobku ...
Ano, s tím souhlasím.

Theodor píše:
... No, ale ty apokryfy by mne opravdu zajímaly ...
Pokud by tě opravdu, ale opravdu zajímaly, pak bych vřele doporučil literaturu uvedenou v tomto příspěvku.
Předpokládám, že tvoji touhu po poznání apokryfů zřejmě neuspokojí jenom toto téma, v němž si o nich "pouze" povídáme. :wink:

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 01.12.2012 - 09:20 
Offline
pavézník
pavézník
Uživatelský avatar

Registrován: 23.10.2012 - 23:31
Příspěvky: 196
Bydliště: Matka měst, Hlava republiky, Děvka babylónská
Tak vidím, že jsem to ve svém nadšení trochu přehnal. Měl jsem asi napsat, že by mne to „docela“ zajímalo. Bylo by to možná výstižnější. Tedy, ne že by mne to nezajímalo skutečně, ale 1588 stránek není právě maličkost, i když připustím, že mít volnou chvíli, rád bych si to přečetl. Možná, když odečtu vlastní text a omezím se na úvody a komentáře, dá to nějaký přijatelný rozměr. Obecně proti tlustospisům nic nemám, ale mám-li se rozhodnout, dám přednost jinému námětu a Simonu Schamovi (Občané) – to je také pěkných 972 stran. :)

Novozákonní apokryfy: I. Neznámá evangelia, usp. Jan A. Dus, Petr Pokorný, 2. vyd., Praha: Vyšehrad 2006, 461 s.
Novozákonní apokryfy: II. Příběhy apoštolů, usp. Jan A. Dus, 2. vyd., Praha: Vyšehrad 2007, 564 s.
Novozákonní apokryfy: III. Proroctví a apokalypsy, usp. Jan A. Dus, 2. vyd., Praha: Vyšehrad 2012, 563 s.

Ohledně toho Mariina evangelia: Připadlo mi, že jej vlastně k pokrytí těch 40 dnů ani nijak zvlášť nevyužili a tudíž vlastně nepotřebovali, že jej tam zmínili jakoby kvůli ozvláštnění. Mohu se mýlit, protože mi to neustálé opakování téhož už lezlo na nervy a ztrácel jsem pozornost. Vracet se z toho důvodu ke sledování onoho dokumentu příliš chuti nemám.

_________________
(Kaz 1:11) čili "Vše bude zapomenuto!"


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 01.12.2012 - 15:37 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8821
Bydliště: Athény východních Čech
Theodor píše:
Tak vidím, že jsem to ve svém nadšení trochu přehnal. Měl jsem asi napsat, že by mne to „docela“ zajímalo. Bylo by to možná výstižnější. Tedy, ne že by mne to nezajímalo skutečně, ale 1588 stránek není právě maličkost
...
Novozákonní apokryfy: I. Neznámá evangelia, usp. Jan A. Dus, Petr Pokorný, 2. vyd., Praha: Vyšehrad 2006, 461 s. ...
Myslím, že pro začátek ti úplně postačí pouze tento díl (a pak se můžeš na základě této zkušenosti rozhodnout jak dál). :idea: Ty díly jsou relativně samostatnými celky, takže tvoří jakousi trilogii.
Tedy, pokud dáš na někoho, kdo to má přečtené ... :wink:

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Zjevení Janovo
PříspěvekNapsal: 30.05.2013 - 21:59 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8821
Bydliště: Athény východních Čech
Nejedná se pochopitelně o kanonické Zjevení Janovo (to, jež obsahuje Bible a které známe), nýbrž o apokryfní apokalyptický spis. Někteří badatelé se domnívají, že chronologicky předchází kanonickou Apokalypsu. No, my to tady nebudeme řešit, to není náš prvořadý úkol. Teologicky obsahuje prvky syrského mnišství z přelomu 4. a 5. století po Kristu. Takže si můžete vybrat, která apokalypsa je starší.
Některé prvky z apokryfního Zjevení Janova nacházíme např. u bogomilů. Bogomilství je menšinové hnutí v křesťanství, které vzniklo v 10. století na území bulharského království. Bogomilové např. zastávali názor, že svět stvořil Satan, odmítali Starý zákon, nevěřili ve spasitelné poslání Ježíše Krista atd.

O čem apokalyptické Zjevení Janovo pojednává? Dozvídáme se mj. o tom, jak Satan vypadá a jak on stvořil svět (viz výše) a člověka, muže i ženu.
Apokryfní apokalypsa však začíná tím, že se Jan modlí na hoře Tábor a chce se dozvědět od Pána, co nastane po Jeho Příchodu na zem. Janovi se otevře nebe, on uvidí olbřímí knihu a ptá se, co v ní je obsaženo. Dostane se mu odpovědi, že je v ní sepsáno vše, co se stane na nebi a na zemi i pod zemí a jsou zde popsány soudy nad lidskými bytostmi. Jan se hned ptá, kdy k soudu dojde. Pak Jan klade stereotypní otázky typu "Co uděláš potom?", hlas k němu mluví a v mnoha odpovědích líčí to, co se bude dít před Příchodem, kdy bude nějaký čas na zemi působit i Satan, a pak, co se bude dít po skončení Satanovy činnosti a po Příchodu.
Pozorný čtenář může v apokryfu nalézti i jisté styčné body s kanonickým Zjevením Janovým…

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 45 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 64 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

Husité - Ktož jsú boží bojovníci | © 1998-2020 M. Gelbič & J. Motyčka
TOPlist Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group Český překlad – phpBB.cz