JM píše:
Pojďme se podívat na dvě události ze života Mikuláše z Husi, které husitský kronikář Vavřinec z Březové dal do souvislosti:
"... Ten totiž předtím jednoho dne, když byl král se svým dvorem u svatého Apolináře a obklopilo ho veliké množství lidu obojího pohlaví, ale beze zbraně, promluvil jménem toho lidu za svobodu podávání pod obojí způsobou jak dospělým, tak maličkým." ...
V interpretaci této události se poněkud rozcházejí Šmahel s Čornejem, který svoji verzi podpírá systematickým studiem pramenů.
Nejprve k dataci této události. Svátek sv. Apolináře se slavil 23. července, to však ještě neznamená, že k onomu setkání, které Vavřinec zaznamenal muselo dojít právě v tento den, neboť v blízkosti kostela s patrociniem sv. Apolináře měl král svůj dvorec, kde mohl pobývat celkem kdykoli. Šmahel (
HR 2, str. 360) na základě obsáhlého zdůvodnění klade datum setkání na některý den krátce před 22. červencem, kdy došlo k velké pouti zmiňované v předchozím příspěvku. Čornej se domnívá, že k této akci došlo na přelomu června a července, načež následovalo královo opatření, když provokativně 6. července vyměnil konšely na radnici Nového Města pražského, kde nabyla převahu strana podjednou.
Spor o termín nátlakové akce pražanů v čele s Mikulášem z Husi ponechávám bez komentáře.
Zaměřme se nyní na to, jaký požadavek resp. požadavky Mikuláš z Husi předložil jménem shromážděných králi Václavovi IV., ať už se to odehrálo kdykoli.
Šmahel se přidržuje Vavřince z Březové, kdežto Čornej uvádí, že oněch požadavků bylo více. Jednalo se pravděpodobně i o návrat Jana z Jesenice zpět do Prahy a vrácení některých kostelů zpět utrakvistům, což byl stav před únorem 1419, kdy byl Jesenic z Prahy vypovězen a katolické fary, které byly pod kališnickou správou, se vracely původním katolickým farářům. Právě utrakvisti i radnice toto opatření chápali jako dočasné, takže když Mikuláš z Husi předkládal uvedené požadavky králi, zainteresovaní se zřejmě domnívali, že nastal ten pravý čas.
Tady bych se tedy s dovolením přikláněl spíše k Čornejovu názoru, protože ty ostatní požadavky byly v dané době možná ještě důležitější než požadavek kalicha s tím, že husitský program 4 článků nebyl zatím oficiálně zveřejněn. A nebojácný Mikuláš z Husi všechny tyto požadavky předložil hodně šokovanému králi ...