Právě je 22.11.2024 - 03:18

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 255 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 17  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: ....a opět Jiří Kejř
PříspěvekNapsal: 12.09.2011 - 19:04 
Offline
desátník
desátník

Registrován: 11.09.2011 - 11:58
Příspěvky: 529
Jiří Kejř napsal také toto: „Hus vychází z centrální kategorie Božího zákona jako nejvyšší a všechen právní život předurčující normy. Biblický příkaz je pro něj směrodatným imperativem, který je nezbytné splnit, a to i za cenu porušení pravidel nalezených lidmi, i za cenu konfliktu se světskou mocí.
Osobně si myslím po přečtení několika pramenů, že: Na Husovu odsouzení měli vliv především Michal de Causis a Štěpán Páleč, který každý den běhal na koncil ke kardinálům a žaloval na Mistra Jana Husa a předkládal jeho pozměněné články v kniháh O církvi a Proti Pálčovi a Stanislavovi ze Znojma. Lživě byl obžalován z remanence, když naopak tvrdil,že v chlebu a vínu je přítomná jak podstata tak nadpostata těla a krve kristovi.
Husův spor se vymyká kanonickému právu římskokatolické církve, protože přesahoval jednotu, kterou církev vyžadovala.
Jiří Kejř správně uvedl taktické chyby Jana Husa v obhajobě dle kanonického práva,ale Husovo učení přesahuje tehdejší názor a právo církve, vychází přísně z bible a i v nynější době je se mi zdá , že pro katolickou církev nestravitelné. Nemůžeme posuzovat Jana Husa jen podle kanonického práva církve římskokatolické, protože Hus překročil ve svých názorech do novověku a ani tehdy jej římskokatolická církev neakceptovala a nerehabitlitovala. 8) :) :)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ....a opět Jiří Kejř
PříspěvekNapsal: 12.09.2011 - 21:29 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
Karel Konečný píše:
... Osobně si myslím po přečtení několika pramenů, že: Na Husovu odsouzení měli vliv především Michal de Causis a Štěpán Páleč, který každý den běhal na koncil ke kardinálům a žaloval na Mistra Jana Husa a předkládal jeho pozměněné články v kniháh O církvi a Proti Pálčovi a Stanislavovi ze Znojma...
Ano, velký vliv. :!:
Tito Husovi krajani byli v mnohém daleko horší než cizinci, jak sám přiznal papež českým průvodcům Husa.

Karel Konečný píše:
... Husův spor se vymyká kanonickému právu římskokatolické církve ...
Bohužel přísně v duchu tohoto práva byl Hus souzen a odsouzen k smrti na hranici. Že došlo k justičnímu omylu, je věc jiná ...

Karel Konečný píše:
... Jiří Kejř správně uvedl taktické chyby Jana Husa v obhajobě dle kanonického práva,ale Husovo učení přesahuje tehdejší názor a právo církve, vychází přísně z bible a i v nynější době je se mi zdá, že pro katolickou církev nestravitelné ...
... pro církev, v níž stále stojí Tradice a Kanonické právo vedle Bible.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 25.09.2011 - 21:04 
Offline
desátník
desátník

Registrován: 11.09.2011 - 11:58
Příspěvky: 529
Jiří Motyčka píše:
... K tomu ještě malá, zdánlivě nesouvisející poznámka. Nám "laikům" se zdá nepochopitelné, proč byl Hus krátce po svém dobrovolném příjezdu do Kostnice zatčen. Kejř to zdůvodňuje právě ustanovením kanonického práva. Stále totiž trvala Husova kauza nedostavení se k soudu u papežské kurie. (Hus se patrně domníval, že postačí, aby ho zastupoval jeho právní zástupce.) A na základě trvání této kauzy a Husova provinění v ní byl tedy Hus v Kostnici uvězněn. Z hlediska čistě procesního byl tento postup oprávněný. Také skutečnost, že se Husovi v jeho procesu v Kostnici nedostalo obhájce a to ani ex offo (nevím, zda tímto instrumentem kanonické právo vůbec disponuje; obávám se, že nikoliv), je také v souladu s uvedeným právem. Podezřelému z kacířství totiž advokát nepřísluší ...

K tomuto tématu bych si dovolil uvést, že tuto problematiku a celý proces M. Jana Husa vysvětluje Jiří Kejř ve své knize: "Z počátků české reformace". Je to vysvětlení právnické z pozice kanonického práva jak je známe v určité podobě z jiných knih Jiřího Kejře. K tomu chci říci, že zřejmě kanonické právo a pokus o reformaci katolické církve nejde dohromady. V poslední kapitole s názvem: "Znovu o Husově rehabilitaci" Jiří Kejř vysvětluje proč Husova rehabilitace není možná. Upozorňuje také na Husovo pojetí církve s predestinací a to, že zastával Wyklifův článek 15, který však Hus vymezil výhradou, že hříšník nezastává své postavení digne. Kniha je to vysoce odborná a předpokládá, že čtenář ovládá latinu. Je však zajímavá i pro laika, který se zajímá o husitství, protože má velké množství zajímavých informací a tak ji mohu doporučit. :)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: digne
PříspěvekNapsal: 26.09.2011 - 00:38 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
Karel Konečný píše:
... Upozorňuje také na ... to, že zastával Wyklifův článek 15, který však Hus vymezil výhradou, že hříšník nezastává své postavení digne ...
Protože tohle je jedna z velice důležitých věcí probíraných v Kostnici, dovolím si to doplnit a podrobněji vysvětlit.
Jednalo se o spor, zda papež či jiný kněz ve smrtelném hříchu může provádět svátostné úkony. Ten, kdo říkal, že nemůže, byl dle kostnických soudců bludař, tj. kacíř.
A tady je právě důležité ono slůvko "digne", které znamená důstojně, slušně, zaslouženě, hodně, které Hus ke "kacířské" tezi připojil, čímž se dostala do úplně jiného světla. V Husově interpretaci tedy ten, kdo z kněží je ve smrtelném hříchu, není hodně knězem před Bohem. Jinými slovy je nehodným/neslušným... knězem, čímž jsou zpochybněny i svátostné úkony, které jsou pak pak takovým knězem prováděny nedůstojně.
Samozřejmě v Husově obžalobě bylo veledůležité slůvko "digne" účelově vypuštěno ...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 28.09.2011 - 18:52 
Offline
desátník
desátník

Registrován: 11.09.2011 - 11:58
Příspěvky: 529
Cituji z knihy Z počátků české reformace: Jeho horlivá aktivita proti Husovi ho přivedla k dalšímu kroku- k sestavení 42 článků vyňatých většinou z traktátu De ecclesia, které měly být podkladem pro další obvinění. Je ovšem sporné, zda Páleč tyto články vybral přesně a zda je místy nezkreslil. Mladoňovic jej obviňuje, že články-nezná jejich přesný počet a mluví o 44 článcích-které falešně reprodukoval, některé na začátku,uprostřed nebo na konci zkrátil a jiné vymyslel, jež nejsou v knize obsaženy. Skutečnost sice nebyla tak zlá, jak zde naznačil Mladoňovic, ale určité odchylky od původních textů v článcích obsaženy byly, i když v mnohém vystihly aspoň smysl Husova textu.
Poslední věta vyjadřuje mínění katolického historika Jan Sedláka jak uvádí Jiří Kejř. S tímto tvrzením si dovolím nesouhlasit vzhledem k nepřátelství se Štěpánem Pálčem od protestů proti odpustkové bule a jejich vzájemným útokům i písemných (Antihus). Nevěřím tomu, ale chápu, že Jiří Kejř chtěl uvést protiváhu aby sdělení bylo objektivní. :)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: přání otcem myšlenky
PříspěvekNapsal: 04.11.2011 - 19:09 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
Citace:
... Skutečnost sice nebyla tak zlá, jak zde naznačil Mladoňovic, ale určité odchylky od původních textů v článcích obsaženy byly, i když v mnohém vystihly aspoň smysl Husova textu ...
Obávám se, že tady se jedná o katolické přání, které je otcem katolické myšlenky. Proč?
V mnohém byl opak pravdou. Stačilo účelově vypustit ev. pozměnit jedno slovíčko a věty dostávají úplně jiný smysl. (To jsme si názorně ukázali na slůvku "digne" - viz výše.) A to platí dnes jako před 6 stoletími. :!:

BTW a OT. Dnes to skvěle dokumentují naši politici a interpretace jejich verbálních výronů, rozuměj keců, ve sdělovacích prostředcích, které umí taky pěkně vytrhávat z kontextu, aniž bych se chtěl našich politiků zastávat. Toho jsem opravdu dalek!

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Husovo vzdělání a znalosti
PříspěvekNapsal: 02.01.2012 - 15:39 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
V knize Jan Lucemburský (vydala Epocha, Praha 1996) její autor Václav Drška na str. 67 v souvislosti s Husovým procesem píše, že "všichni, kteří způsobili jeho hrůzný konec, si museli být vědomi, že mají před sebou člověka, jemuž lze vytýkat řadu nepřesností či teologických omylů, pramenících jen z jeho nevelkého vzdělání v tomto oboru; že však v zásadě nemohou pochybovat o hluboké zbožnosti a upřímné pravověrnosti tohoto muže."

S tímto lze v zásadě souhlasit, až na to vzdělání v teologii. Ano, Hus byl "pouze" bakalářem teologie, jenž se ocitl tváří v tvář učencům, kteří disponovali doktorátem z této disciplíny z věhlasných evropských univerzit té doby. Tohle už tady taky zaznělo, když jsem polemizoval s Janem o tom, že nejsou rozhodující tituly, ale vědomosti, což platí jak tehdy, tak i dnes. To je základní teze. Z naznačeného důvodu se však nebudu znovu pouštět do podrobností, viz tady a následná debata ...
Proto nemohu s Václavem Drškou souhlasit, že Husovy "teologické omyly" pramenily z jeho nevelkého vzdělání v teologii. Jak jsem již naznačil, nelze to poměřovat pouze tituly, to by bylo velice krátkozraké. Mnohé Husovy "omyly", jak tomu Držka říká, vycházely např. z jiného výkladu Bible nebo z jiného posuzování každodenního života církevního i světského feudála prizmatem Bible. Hus měl také obsáhlé znalosti i ze scholastiky, neboť v Kostnici došlo i na problematiku univerzálií a remanence. Ale o tom se už v tomto tématu taky hodně debatovalo.

Kdyby si Hus nebyl jistý v kramflecích, co se týče svých teologických znalostí a kdyby se mylně nedomníval, že nejede k inkvizičnímu soudu, nýbrž k učené disputaci, kde se snadno obhájí, obávám se, že by s tak lehkým srdcem do Kostnice neodjížděl, pokud by tam vůbec jel.
Jinak tomu bylo s jeho právnickými znalostmi. Co se týče znalostí kanonického práva, podle něhož byl Hus souzen, ty byly takřka nulové. Ano, z těchto neznalostí pak pramenilo ono fatální nepochopení své vlastní situace (z právního hlediska) před odjezdem do Kostnice i dlouho poté, co se ocitl v žaláři.
Ale o úrovni jeho teologických znalostí bych si nedovolil pochybovat ...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Husovo vzdělání a znalosti
PříspěvekNapsal: 02.01.2012 - 18:45 
Offline
desátník
desátník

Registrován: 11.09.2011 - 11:58
Příspěvky: 529
Nejsem teologicky vzdělán a tak to mohu těžko posuzovat, ale domnívám se, že autor Václav Drška posuzuje vše tak, že katolická teologie je to pravé a všechny odchylky jsou omyly (zrovna mne napadá pojetí pokání).
Neuvědomuje si, že Mistr Jan Hus byl reformátor (katolické církve). :)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: teologické znalosti ...
PříspěvekNapsal: 02.01.2012 - 23:19 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
Karel Konečný píše:
Nejsem teologicky vzdělán a tak to mohu těžko posuzovat ...
No, já myslím, že ono k tomu není až tak zapotřebí bůhví jakého teologického vzdělání či znalostí teologie vůbec. Ne každý historik vč. těch profesionálních si půjde honem doplnit vzdělání na některou z teologických fakult jenom proto, aby správně posoudil inkviziční proces s Husem v Kostnici.
Jsem přesvědčen, že k tomu postačí "pouze" slušná znalost Mladoňovicovy relace z Kostnice a Husův proces od Jiřího Kejře. A k tomu ještě znalost Bible - ta se může taky hodit.

Karel Konečný píše:
... Neuvědomuje si, že Mistr Jan Hus byl reformátor (katolické církve) ...
Ano, zajímavý postřeh v dané souvislosti.
Když chce někdo něco reformovat, tak nejlacinější odmítnutí jeho reformy je, že se reformátorovi dá rovnou najevo, že dosavadní praxi, kterou chce reformovat, a teorii s tím spojené, moc nerozumí. I tohle platí obecně napříč staletími.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: aplikace teorie v praxi
PříspěvekNapsal: 05.01.2012 - 16:59 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
nedá mi to, musím ještě cosik doplnit ... :oops:

JM píše:
... Když chce někdo něco reformovat, tak nejlacinější odmítnutí jeho reformy je, že se reformátorovi dá rovnou najevo, že dosavadní praxi, kterou chce reformovat, a teorii s tím spojené, moc nerozumí ...
... a Hus se snažil o důsledné uplatnění nezpochybnitelné "teorie" – rozuměj Božího zákona – do praxe.
Aby na tento proces mohl mít vliv, v tom mu zabránili jeho justiční vrazi. Naštěstí měl ve své vlasti mnoho následovníků, kteří se chopili nejen tohoto fundamentu mučedníkova odkazu ...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 06.01.2012 - 17:06 
Offline
kazatel
kazatel
Uživatelský avatar

Registrován: 29.01.2004 - 14:47
Příspěvky: 996
Bydliště: Český Krumlov
Zde je ke stažení dokument o Mistru Janovi s anglickými titulkami.
http://www.ulozto.cz/6213619/jan-hus-final-mov

_________________
Peklo je tam, kde rozum není možný.
Kde není světlo poznání, tam vládne temnota!


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: stručný "komentář"
PříspěvekNapsal: 07.01.2012 - 15:27 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
Sabin píše:
Zde je ke stažení dokument o Mistru Janovi s anglickými titulkami.
http://www.ulozto.cz/6213619/jan-hus-final-mov
... tento dokument jsem nikdy neviděl, takže ani nevím, odkud pochází a kde a kdy byl uveden. :?

To však není vůbec důležité, a proto přejdu přímo k věci. Chtěl bych se pouze krátce pozastavit nad kontroverzními názory představitele katolické církve, podpřevora Královské kanonie premonstrátů na Strahově P. Zdenka Lohelia Klindery, Th.D., O.Praem.

Pan podpřevor v onom dokumentu mj. říká: "Hus bývá vnímán jednostranně a zkresleně jako nespravedlivě odsouzený spravedlivý kritik společenských nešvarů ..."
Není asi těžké uhodnout, koho touto sofistikovaně šroubovanou větou má Klindera na mysli. Lze však nejednostranně a nezkresleně konstatovat, že "Hus bývá vnímán jednostranně a zkresleně" zrovna tak i mnohými katolíky, a to ještě 6 století(!) po jeho Kostnickém procesu ... :shock:

Dále podpřevor Klindera praví, že Hus byl souzen i odsouzen mj. za to, že "... pokud jsou představení (rozuměj církevní hodnostáři počínaje papežem a konče biskupem, o faráři nemluvě - pozn. JM) v zajetí těžké viny, Hus vyslovil tezi, že tyto profesionální úkony vykonávají neplatně ..."
Jaképak "v zajetí těžké viny", když Hus říkal "v zajetí těžkého/smrtelného hříchu". Pokud by se snad někdo domníval, že je to hraní si se slovíčky, tak já si dovolím být zcela opačného názoru - je to sakra rozdíl, neboť "těžká vina" je velice relativní pojem. :!: K tomu viz také tady.
Zda se jednalo o viny či smrtelné hříchy, lze názorně posoudit např. z tohoto ...

Na závěr se musím pozastavit ještě nad tezí pana podpřevora, který říká, že "Hus se tragicky mýlil."
To, v čem se mistr Jan tragicky mýlil, se však již nedozvíme. :roll: Pan podpřevor by nám to jistě zdůvodnil malým časovým formátem pořadu, já však otevřeně tvrdím, že tohle je nakousnutá a málokdy dokončená(!) klasická fráze, velice často používaná, zejména v katolických kruzích. Obdobně viz také zde.
Ano, my zase tvrdíme, že se Husovi soudci mýlili, ale s tím podstatným rozdílem, že dodáváme v čem. :|

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: o lásce ...
PříspěvekNapsal: 06.05.2012 - 13:49 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
Takto Kraličtí přeložili 3. verš z 13. kapitoly první epištoly apoštola Pavla do Korintu:
"A kdybych vynaložil na pokrmy všecken statek svůj, a (kdy)bych vydal tělo své k spálení, a lásky bych neměl, nic mi to neprospívá." (1K 13, 3)

Mistr Jan Hus si v Kostnici na tento verš z Pavlova dopisu Korintským jistě nejednou vzpomněl, zejména v těch momentech, kdy stylizoval znění dopisů ze žaláře svým přálelům a kdy už tušil, jak to s ním dopadne. Ony dopisy jsou nesobecky naplněny láskou i laskavostí ...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: nic nového pod husitským sluncem
PříspěvekNapsal: 13.08.2012 - 21:57 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
Letos při příležitosti Husova výročí zhodnotil mj. i jeho proces v Kostnici v rozhovoru pro ParlamentníListy.cz katolický historik Petr Bahník: http://www.parlamentnilisty.cz/zpravy/H ... vec-238447

Dovolím si okomentovat několik jeho názorů, byť se budu v něčem opakovat. Jak je zřejmé i z rozhovoru s Bahníkem, je toho stále třeba.
Citace:
... Z katolického pohledu Jan Hus skutečně v řadě bodů své nauky heretikem byl. To ale mnozí z jeho kostnických soudců také, byla mezi nimi totiž silně rozšířena nauka o nadřazenosti koncilů nad papeži, takzvaný konciliarismus, která je z katolického pohledu bludná a dočkala se odsouzení...
To ovlivňovalo i Husovy teologické názory, z nichž některé nelze ani dnes považovat za slučitelné s katolickou naukou a Hus v tomto smyslu kacířem byl ...
K tezi, že Hus byl kacíř se nehodlám vracet. Na tomto DF by to bylo nošením sov do Atén. Pouze připomenu, že se opět nedozvíme – stejně jako od jiných současných katolických kritiků M. J. Husa –, které to jsou ony body a názory, které měly být kacířské.
Chci se však pozastavit nad tezí, že koncil by neměl být nadřazen papeži. Je vidět, že to je snad dodnes platné dogma o neomylnosti papežů, jehož hlava (pomiňme, že v Husově době to byly tři hlavy :lol: ) je podle tohoto dogmatu chytřejší než vícehlavé shromáždění účastníků synodu. Podle pana historika kdo zastává opačný názor, je kacířem i dnes. :roll:

Citace:
... Heretikem byl podle Bahníka Hus například ve svém pohledu na Církev, kterou chápal jako společenství vyvolených ...
Husova nauka o církvi je složitý teologický problém, který nejde úplně jednoduše vysvětlit. K tomu, zejména k učení o předurčených a předzvěděných, viz tady ...

Citace:
... Tak například křest udělený nemravným knězem by nebyl platným křtem ...
A zase! ...
O tomhle zřejmě někteří/mnozí? katolíci dodnes neví - to by byl ten lepší případ -, nebo to spíš nechtějí akceptovat.

Citace:
... Podle Bahníka určitě nebyla příčinou Husova odsouzení kritika dobových zlořádů. Ta zaznívala v Husových časech z různých stran a patřila spíše k běžnému koloritu tehdejšího církevního a veřejného života ...
Ještě na koncilu v Basileji s tím měli husiti problém, natož Hus v Kostnici před 18 lety! Rozhodně Husovi v Kostnici tato kritika přitížila.

Citace:
... Před soudce Husa dostaly heretické myšlenky v jeho dílech, a on sám to věděl, proto také usiloval o to, aby některá z nich vůbec nepřišla do rukou koncilních otců, například spis Contra occultum adversarium ...
... česky Proti skrytému odpůrci.
Hus o nic neusiloval, ale měl velké obavy. Shodou šťastných náhod tento spis mezi předloženými dokumenty prostě nebyl. Detail? Hraní si slovíčky? Nikoli!
K tomu viz také sem.

Citace:
... Koncil potřeboval při řešení problémů které si předsevzal, demonstrovat svou autoritu, proto žádal od Husa úplné odvolání ...
... jinak řečeno, koncil potřeboval jednoho napraveného kacíře. Když tuto pro koncil velice výhodnou nabídku Hus odmítl, byl upálen.

Viz také sem ...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 04.11.2012 - 22:36 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
Puotha mi 27. 9. 2012 v 12:58 v SZ píše:
Co se týče Husova procesu, tak si myslím, že ve své době požadoval zbytečně příliš a dost možná si neuvědomoval, že svými názory už příliš narušuje společenský systém. Mám za to, že to myslel dobře, ale chtěl toho jen mnoho naráz. Na jedné straně mu nelze upřít upřímnou snahu reformovat upadající církev, ale pokud například preferoval morálku nad lidskými zákony, pak by to v reálu přímo ohrozilo soudobé právní vazby nehledě na jeho myšlenku církve coby určitého mystického těla Kristova a nikoliv instituce. Zpětně mi to připadá, že do Kostnice odjížděl s tak extrémním programem, že v něm zanikly i realizovatelné reformní myšlenky (např. kritika odpustků, hříšný život kněžstva aj.).
Vyjádřím se pouze k zvýrazněnému, s ostatním v zásadě souhlasím.
Hus si to možná neuvědomoval, zato si to moc dobře uvědomovali jeho kostničtí soudci. Ano, tohle bylo jednou z mnoha věcí, která Husovi v Kostnici hodně přitížila.
BTW. V obdobném duchu se v Basileji setkaly s odmítnutím artikuly o zákazu světského panování církve a o trestání smrtelných hříchů. Tyto názory byly naprosto nepřijatelné, protože pokopávaly základy, na němž stála totalitní moc tehdejší římsko-katolické církve.

Ale Husovi zřejmě nijak extrémní nepřipadal. A i v tom spočívala tragičnost jeho postavení v Kostnici.

P.S. Mrzí mě jen, že mnozí významní představitelé katolické církve (i s velkými doktoráty) nejsou schopni po šesti stoletích změnit svůj úhel pohledu a zůstávají zabarikádováni za názorovou hradbou, která si v ničem nezadá s tou, kterou se zaštiťovali Husovi kostničtí soudci.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Naposledy upravil Jiří Motyčka dne 06.11.2012 - 11:57, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 255 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 17  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 17 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

Husité - Ktož jsú boží bojovníci | © 1998-2020 M. Gelbič & J. Motyčka
TOPlist Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group Český překlad – phpBB.cz