Právě je 21.11.2024 - 22:02

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 3 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Mikuláš z Drážďan
PříspěvekNapsal: 18.10.2011 - 16:20 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
Dáša mě přivedla na myšlenku založit tomuto cizinci samostatné téma, protože o něm tady na fóru máme pouze dvě významnější zmínky:
viewtopic.php?p=1641#p1641
viewtopic.php?p=5979#p5979 ...


Domnívám se, že si nepochybně samostatné téma zaslouží, i když nebude mít asi mnoho příspěvků, neboť Mikuláš z Drážďan Čechy opustil již v předrevoluční době, tj. konkrétně v r. 1416. Odešel do Říše, kde ho nakonec čekal stejný osud jako kostnické mučedníky. Měl spíše zůstat v husitské zemi navzdory všem svým oponentům, podobně jako jiný cizinec Peter Payne. Ten, kdyby se vrátil do vlasti, nečekalo by ho tam taky nic dobrého ... :idea:

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: spory o Mikuláše a jeho postoje
PříspěvekNapsal: 23.10.2011 - 18:39 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
Dodnes se badatelé přou o Mikulášovo pojetí husitizmu. Proč?
Někteří se domnívají, že se jednalo o jakési sloučení valdenství (o něm viz tady a také zde) s husitskými myšlenkami nápravy církve, které je nazýváno "zhusitizovaným valdenstvím", jiní v Mikulášovi z Drážďan vidí heretika valdenského rázu a jiní se přiklánějí k názoru, že ideje valdenství pouze aplikoval na potřeby husitství, které se vydalo poněkud jiným směrem než valdenská hereze, a to v daných souřadnicích místa a času, tj. v husitské Praze, kde vládla svoboda slova.
Nikdo však již nezpochybňuje Mikulášovy zásluhy o zavedení přijímání podobojí. Byl rovněž obhájcem laického šíření křesťanských idejí a odmítal očistec i přísahu, čímž poněkud předběhl dobu. Nejen tímto hodně ovlivnil svého jmenovce z Pelhřimova.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: dílo
PříspěvekNapsal: 03.11.2011 - 12:51 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
Ještě bychom si ve stručnosti měli připomenout dílo Mikuláše z Drážďan.
V Praze strávil něco kolem pěti let a za tuto dobu vytvořil kolem dvaceti spisů různě obsáhlých. Mikulášovy spisy se zabývají také kritikou znemravnělé církve oné doby a jejich praktik v konfrontaci s církví prvotní.

Jen jako příklad uvedu několik jeho spisů:
Apologia pro communione sub utraque contra conclusiones doctorum Constantesium – obhajoba z kalicha přijímajících proti ... kostnickým doktorům
Tabule veteris et novi coloris
Consuetudo et ritus primitive ecclesie – zvyk a bohoslužba prvotní církve
Querite primum regnum Dei
De reliquiis et de veneratione sanctorum: de purgatorio (De purgatorio)
...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 3 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 80 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

Husité - Ktož jsú boží bojovníci | © 1998-2020 M. Gelbič & J. Motyčka
TOPlist Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group Český překlad – phpBB.cz