Velikonoce jsou svátky jara, svátky rodícího se nového života.
Pro křesťany jsou spolu v Vánoci těmi nejdůležitějšími svátky, ale jaképak zrození, když Ježíš zemřel na kříži? Křesťané věří, ze byl Ježíš Kristus po svém ukřižování vzkříšen. I to je nedílnou součástí Velikonočního příběhu ...
motto:
"Jsou čtyři nejhlubší, nejtajnější a nejvyšší tajemství naší víry, první o nejsvětější Trojici, druhé o předzvědění a předurčení božím, třetí o vtělení Slova a čtvrté o velebné svátosti těla a krve Pána našeho Jezu Krista." (mistr Jan Hus)
Co je pro věřícího křesťana oním vtělením, nebo chcete-li ztělesněním Slova? Je to Ježíš Kristus. A kde je třeba to Slovo hledat a nalézat? Křesťani ho najdou v Bibli včetně Nového zákona, byť odkazy ke Spasiteli nelezneme pochopitelně i ve Starém zákoně.
A nechce-li se křesťan chovat stejně jako ti, které také Hus kritizoval, tj. jako ti, kteří z Bible účelově vytrhovali jen to, co se jim hodí, a to ostatní zavrhovali jako nepotřebný balast, který jim z nějakých důvodů nezapadá do jejich koncepce, měl by ono Slovo přijímat komplexně. Tohle na prahu 3. miléna pochopitelně nemůže být direktivou, ale "pouhým" doporučením.
Dovolte mi proto na závěr tohoto mého kratičkého a obecného zamyšlení připojit několik citací z Písma Starého i Nového zákona, které se váží k Velikonční zvěsti ...
"Jenže on byl proklán pro naši nevěrnost, zmučen pro naši nepravost. Trestání snášel pro náš pokoj, jeho jizvami jsme uzdraveni. Všichni jsme bloudili jako ovce, každý z nás se dal svou cestou, jej však Hospodin postihl pro nepravost nás všech. Byl trápen a pokořil se, ústa neotevřel; jako beránek vedený na porážku, jako ovce před střihači zůstal němý, ústa neotevřel." (Izajáš 53, 6-7)
"Druhého dne spatřil Jan Ježíše, jak jde k němu, a řekl: 'Hle, beránek Boží, který snímá hřích světa.'" (Jan 1, 29)
"Odevzdal jsem vám především, co jsem sám přijal, že Kristus zemřel za naše hříchy podle Písem a byl pohřben; byl vzkříšen třetího dne podle Písem ..." (1. Korintským 15, 3-4)
"... Ježíše Krista, který sám sebe vydal za naše hříchy, aby nás vysvobodil z nynějšího zlého věku podle vůle našeho Boha a Otce." (Galatským 1, 3-4)
"On je smírnou obětí za naše hříchy, a nejenom za naše, ale za hříchy celého světa." (1. Janův 2, 2)
"V tom se ukázala Boží láska k nám, že Bůh poslal na svět svého jediného Syna, abychom skrze něho měli život. V tom je láska: ne že my jsme si zamilovali Boha, ale že on si zamiloval nás a poslal svého Syna jako oběť smíření za naše hříchy." (1. Janův 4, 9-10)
_________________ Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12) Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)
|