Rubáš z Hrádku píše:
... Roku 1434 sice dal přednost obléhání Kostomlat před účastí v bitvě u Lipan, ale není dokladu, že by již tehdy zradil radikální stranu, k níž patřil ...
Ano, žádný písemný doklad např. v podobě dopisu, kde by se Jakoubek zmiňoval o tom, že na pomoc radikálům rezignuje, či dokonce rovnou kašle, se nedochoval. Ale to přece nic neznamená. Ano, nemusíme tomu říkat rovnou
zrada (na bojišti u Lipan nebyl jako Čapek ze Sán), ale "pouze" skutečnost, že dal přednost svým
partikulárním zájmům, je výmluvná! Prostě od Kostomlat neodtáhl, aby svým nezanedbatelným podílem pomohl radikálům v jejich tak těžké chvíli.
Rubáš z Hrádku píše:
... Ještě roku 1435 se zmocnil kláštera Teplice. To moc nesvědčí o jeho zradě a příklonu k Zikmundovi ...
Ano, Jakoubek měl na kláštery spadeno ještě po Lipanech, jak je patrné i z
tohoto příkladu.
Obávám se však, že z toho nelze vyvozovat jakýsi obecný závěr, že měl stále ještě radikální sklony, či sklony k radikálům.
A o "
příklonu k Zikmudovi" v této době kolem Lipan snad v naší debatě nebyla řeč vůbec.
Rubáš z Hrádku píše:
... Podle Bartoška z Drahonic to bylo kvůli JEDNODENNÍMU a NEÚSPĚŠNÉMU obležení bezvýznamné tvrze Řisuty na Slánsku. Ta měla asi táborskou posádku a Jakoubkovi ani nepatřila. Pochybuji, že by kvůli tomu přerušil obléhání Kostomlat, když to neudělal kvůli Lipanům. Považuji za nejisté, že by dostihl koaliční vojsko až po doručení případné prosby o pomoc. Jeho vojsko utrpělo v bitvě u Řevničova ztráty, ale nebylo zničeno. Poté pokračoval v obležení Kostomlat, které nakonec padly ...
No, podle Šmahela, který
bitvu u Řevničova sice popisuje poněkud stručněji, ale v podstatě shodně, tvrz Řisuty Jakoubkovi patřila. Když Jakoubek zjistil, že nepřítel není u Řisut, vydal se ho pronásledovat (
Šmahel, 3.díl, str. 296).
Dle mého skromného názoru nelze vůbec z bitvy u Řevničova vyvozovat něco na ten způsob, že by Jakoubek z Vřesovic kontinuálně stál na straně radikálů jenom proto, že zde bojoval s částí koaliční armády od Lipan. Přesto nebo právě proto, že Šmahel rovněž vychází z Bartoškovy kroniky.