Právě je 21.11.2024 - 22:31

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 16 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: 09.11.2010 - 02:09 
Offline
velitel vozu
velitel vozu

Registrován: 31.08.2009 - 13:47
Příspěvky: 324
Bydliště: Petrovice
Co říkáte grafické úpravě nového vydání kroniky Eneáše Silvia? ...

Překlad z r. 1687 upravil © Jiří Linhart 2010, ilustrace © Roman Zadák 2010, vydalo nakladatelství Dialog, Litvínov 2010) ...

Obrázek
... raději nekomentuji

_________________
De omnibus est dubitandum.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Aenea tady na fóru
PříspěvekNapsal: 11.12.2010 - 22:03 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
V následujícim seznamu, který si nenárokuje býti úplným ani chronologicky řazeným, jsem si dovolil uvést odkazy na příspěvky, v nich se píše o o Eneáši Silviovi Piccolominim (papeži Piovi II.) a jeho kronice. Jak vidíte, je jich už tady docela požehnaně, tak přeji hezké "počteníčko". :) 8)
Pozn. hvězdičkou jsou označeny ty příspěvky, kde je o Aeneovi nebo jeho kronice pouze zmínka.

viewtopic.php?p=2#p3882
http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?p=7275#p7275
http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?p=5997#p5997 *
viewtopic.php?p=6896#p6896 *
http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?p=7119#p7119 *
http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?p=7874#p7874
http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?p=10738#p10738 *
http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?p=12441#p12441 *
http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?p=8139#p8139*
http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?p=12498#p12498 *
http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?p=12583#p12583 *
http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?p=8094#p8094
http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?p=12921#p12921
http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?p=12912#p12912 *
http://www.husitstvi.cz/forum/viewtopic.php?p=13043#p13043

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Naposledy upravil Jiří Motyčka dne 15.08.2011 - 22:40, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: o kronice a jejím autorovi I – autor
PříspěvekNapsal: 14.12.2010 - 12:07 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
o autorovi

Myslím, že nebude vůbec od věci, když si velice stručně povíme o autorovi této kroniky, resp. historie, i o ní samé. Nebudu se pochopitelně zmiňovat znovu o tom, co už tady na fóru zaznělo od různých přispěvatelů (viz předchozí můj příspěvek).

Kronika Aenea Silvia Piccolominiho (dále jen Eneáš) je zajímavá mj. i tím, že autor byl současníkem mnohých protagonistů husitské revoluce, s některými z nichž se dokonce setkal na Basilejském koncilu. V r. 1451 se objevil u nás, na Táboře se setkal s Mikulášem z Pelhřimova (Biskupcem) ad. a udržoval kontakty vč. písemných s některými českými osobnostmi. Je legrační, jak Eneáš nazýval táborské bohoslovce. Tak např. Biskupec byl pro něj "zlým starcem" a Václav Koranda "starým ďáblovým sluhou".
Petr Čornej uvádí, "že svými vědomostmi o historii husitství předčil mnohé Čechy". Přestože jeho kronika je cenným dobovým svědectvím, nelze opominout její tendenčnost s černobílým pohledem personifikovaným (zjednodušeně řečeno) "hodnými katolíky a zlými kacířskými husity", s ojedinělými náznaky o nezaujatost, ale také hrubými historickými chybami.

Eneáš se narodil 18. 10. 1405 v Corsignanu, jako příslušník starobylého rodu. Studoval práva v Sieně, na jedné z nejstarších univerzit. Poměrně brzy přilnul k novému světonázoru – humanizmu. Působil na Basilejském koncilu a na základě těchto zkušeností se stal tajemníkem papeže Felixe V., přestože v této době byl Eneáš zastáncem konciliarizmu. V r. 1443 pracoval pro římského krále Fridricha III. v jeho kanceláři. O dva roky později byl vysvěcen na podjáhena a pak už sloužil jako biskup v Terstu a Sieně. Aby akceleroval svoji kariéru, tak se odklonil od konciliarizmu, takže se zcela logicky stal příznivcem papalizmu. O této klikaté cestě od konciliarizmu k papalizmu Eneáš - jak je pro něj mnohdy příznačné - vtipně poznamenal: "Odmítněte Enea, přidržte se Pia!"
Roku 1456 byl jmenován kardinálem a v r. 1458 byl dokonce zvolen papežem, který přijal jméno Pius II. Vskutku závratná kariéra!
Osmanská expanze způsobila, že r. 1453 se Konstantinopol stala muslimskou, takže papež Pius II. inicioval kruciátu proti Turkům. Krátce po příjezdu do Ascony, která byla určena jako shromaždiště pozemního i námořního vojska křížové výpravy, 14. 8. 1464 náhle zemřel.

Zdroj: Tajemství českých kronik

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Naposledy upravil Jiří Motyčka dne 13.08.2011 - 14:50, celkově upraveno 6

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 18.12.2010 - 19:38 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
o kronice

Pozoruhodné události husitských Čech Eneáše přivedly na myšlenku sepsat dílo, kterým by uchvátil čtenáře. Cítil se být k tomuto úkolu povolán, neboť se považoval na odborníka na českou otázku, kterou pochopitelně posuzoval prizmatem čelního představitele římské církve. Popudem k sepsání kroniky byla volba Jiřího z Poděbrad českým králem r. 1458, která v Evropě způsobila nemalý šok. Šok byl o to větší, že se Evropa začala pomalu ukolébávat nadějí, že se České země postupně navracejí do všeobjímající náruče římské církve. Z tohoto pohledu byla volba husitského krále pro mnohé velkým zklamáním. Eneáš zatím pouze tušil, jaký sok mu vyrostl v podobě "krále dvojího lidu". Oči Evropy se opět začaly upírat k nepoddajné zemi a tohoto zájmu Eneáš pragmaticky využil. Historie česká (Historia Bohemica) byla dokončena v polovině roku 1458 a byla určena neapolskému králi Alfonsu Aragonskému.
Eneáš dlouho a poctivě shromažďoval prameny, které měly napomoci k sepsání díla o české historii. Součástí kroniky, která je spíše historií (ve smyslu dějepisného žánru), jsou dějiny od příchodu praotce Čechy (zdroj: Dalimilova a Pulkavova kronika). Nejpodstatnější částí tohoto díla jsou však husitské dějiny přibližně od počátku vlády Václava IV. do Poděbradovy volby. Tady už pochopitelně čerpal ze svých vlastních cenných a bohatých zkušeností, ale také z listin obdržených od svých českých přátel.

Protože Eneáš byl humanista a renesanční člověk, nelze se podivovat nad tím, že husiti byli pro něj barbaři. Ne jedné straně italská renesance a na straně druhé čeští kacíři, i když v Basileji musel chtě nechtě připustit jejich vzdělanost a to nejen v teologii. A protože Eneáš nebyl fanatik se sklony k primitivizmu jako např. Kapistrán, lze předpokládat, že označeni "barbaři" nebylo míněno pejorativně, ale řekněme spíše z pohledu sociálního začlenění a ideologického přesvědčení. Když však ve své kronice píše, že Češi "žijí bez víry, bez dobrých mravů, (...) v cizoložstvu a ve vší nemravnosti", tak se nechává unést svojí subjektivní katolickou zaujatostí. Nebo v lepším případě, když se v Basileji projednávalo např. tohle, tak musel být (duchem?) nepřítomen. Poukazovat na nemravnost a cizoložství husitů bylo něco podobného, jako když zloděj křičí "chyťte zloděje!" na někoho, kdo vůbec nic neukradl.
Je nucen uznat, že husiti byli skvělí válečníci, ale jinak nemravové a cizoložníci. Zatímco křižáci bojující pod korouhvemi s křížem jsou patrně dle Eneáše pouze zbabělí humanisti. Je zřejmé, že ani tak vzdělaný člověk, jakým byl Eneáš, nebyl schopen překročit svůj vlastní stín. Avšak díky jeho kronice se Evropa mohla dozvědět o takových postavách dějin, jakými byli Žižka, Prokop Holý, Rokycana a Jiří z Poděbrad, které svým způsobem i obdivuje navzdory své nenávisti ke všemu husitskému.
Eneáš své vyprávění o husitech doplnil i mnohými smyšlenkami i nadsázkami, ale také fiktivními monology, strhujícími popisy bitev, anekdotami i zajímavými úvahami. Ale i tohle je dle Čorneje dokladem jeho vzdělanosti a především stylistických schopností s talentem k fabulaci až do té míry, že jeho kronika je spíše dílem literárním než dějepisným.

Před vynálezem knihtisku se Historie česká šířila mnohými opisy a v r. 1475 byla poprvé vytištěna v Římě. Další tisky jsou však zaznamenány až později. U nás vyšla tiskem pravděpodobně na konci 15. století a ohlas Eneášovy kroniky se objevil i ve vrstvě starých letopisů, pocházejících z této doby. Utrakvistickou majoritou byla v podstatě odsouzena, např. Václavem Píseckým (o něm zmínka viz tady), naopak mezi katolíky byla pochopitelně přijata s velkým pochopením a to vč. Václava Hájka z Libočan, jenž hojně z kroniky čerpal.

Zdroj: Tajemství českých kronik

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: chyby
PříspěvekNapsal: 02.08.2011 - 12:25 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
JM píše:
... Přestože jeho kronika je cenným dobovým svědectvím, nelze opominout její tendenčnost s černobílým pohledem personifikovaným (...) "hodnými katolíky a zlými kacířskými husity", s ojedinělými náznaky o nezaujatost, ale také hrubými historickými chybami ...
..., které poněkud diskvalifikují již tak dost kontroverzní kvalitu Piccolominiho historie.

Např. o bitvě u Ústí n. Labem z r. 1426 Eneáš S. Piccolomini píše:
"Žižka oblehl Ústí zároveň s Pražany; Bedřich, markrabě míšenský (...) sebravše vojsko (...) chtěli obleženým přispěti ku pomoci. Bitva byla svedena před městem; vítězství bylo dlouho nejisté, ježto byli nejstatečnější na obou stranách zabiti, a brzy ti, brzy oni zdáli se přemoženými i vítězi. Konečně přiklonilo se slepé vítězství slepého následovavši na stranu kacířů.
...
Žižka zpyšněv tím vítězstvím, jednal den ode dne zpupněji, pustošil kostely na všech stranách a krutě pronásledoval kněze, kteří konali bohoslužby dle zvyku předků.
"

Pomiňme nepřesné líčení průběhu bitvy a pronásledování katolických kněží po roce 1426. Je však záhadou, jakým zmatením smyslů mohl Piccolomini určit Žižku jako přímého účastníka bitvy u Ústí, když v té době byl již skoro dva roky mrtev, a autor Historie české věnoval celou jednu kapitolu, v pořadí XLVI., smrti neporaženého válečníka! ... :shock: :roll:
Povšimněte se vtipu, s jakým Eneáš píše závěrečnou větu o domnělém Žižkově vítězství (zvýrazněná část citace). Pokud bych si zaspekuloval uvažuje o tom, že Piccolomini určil Žižku vítězem v bitvě u Ústí záměrně, mohlo by se jednat o jednu z jeho poťouchlostí.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Naposledy upravil Jiří Motyčka dne 01.01.2012 - 18:46, celkově upraveno 3

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: smrt kněze Prostředka
PříspěvekNapsal: 11.08.2011 - 23:30 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
JM píše:
... Na základě velice nepřesných informací patrně od Windeckeho je v jeho iluminovaných Pamětihodnostech zobrazena třípatrová šibenice, v jejímž nejvyšším patře skončil svůj život bouřlivák Jan Roháš z Dubé (btw. v prostředním patře resp. na nižší šibenici skončil např. mj. i Wyszek Raczyński a jaká ironie osudu(!) i kněz Prostředek) ...
A jak tuto událost popisuje Eneáš S. Picolomini?
Jako proslulý cynik bez sebemenšího náznaku empatie ke kacířům:
"Šibenice, na nichž odsouzení byli potrestáni, byly trojí výšky; nejvýše visel Roháč, nejníže lupiči, okolo devadesáti; prostřední uchvátila kněze jménem Prostředka (Medius), a tak tento Prostředek v prostředku šibenic odevzdal zločinnou a prokletou duši satanu."

Povšimněte si, že Windecke píše o třípatrové šibenici a Eneáš o šibenicích různých výšek ...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: smrt kněze Prostředka
PříspěvekNapsal: 13.08.2011 - 12:25 
Offline
desátník
desátník
Uživatelský avatar

Registrován: 27.07.2006 - 16:48
Příspěvky: 798
Jiří Motyčka píše:
Povšimněte si, že Windecke píše o třípatrové šibenici a Eneáš o šibenicích různých výšek ...
Což mohlo být jinými slovy popsáno totéž... 8)

_________________
"Poprávu užasli a budou žasnout králové a knížata celého křesťanstva nad tím, že vám byla vlita tak veliká moudrost." sarkasticky odvětil Zikmund Lucemburský, 1419
Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: smrt kněze Prostředka
PříspěvekNapsal: 13.08.2011 - 14:02 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
Kolssteyn píše:
JM píše:
Povšimněte si, že Windecke píše o třípatrové šibenici a Eneáš o šibenicích různých výšek ...
Což mohlo být jinými slovy popsáno totéž...
Ano, ani to nelze vyloučit zvláště poté, když si Eneášův text přečteme velice pozorně a za předpokladu, že eliminujeme nepřesný překlad.
Navíc když ...
Citace:
... Na základě velice nepřesných informací patrně od Windeckeho je v jeho iluminovaných Pamětihodnostech zobrazena třípatrová šibenice ...

Teď jde jen o to, zda šibenice byla patrová nebo různých výšek ... :wink: :D

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: smrt kněze Prostředka
PříspěvekNapsal: 13.08.2011 - 14:15 
Offline
desátník
desátník
Uživatelský avatar

Registrován: 27.07.2006 - 16:48
Příspěvky: 798
Jiří Motyčka píše:
Teď jde jen o to, zda šibenice byla patrová nebo různých výšek ...
Jestli byla patrová, tak logicky bylo každé patro v jiné výšce. Pokud by byly všechny na jedné úrovni, nevidím důvod, proč by pak měla být každá jinak vysoká? :D

_________________
"Poprávu užasli a budou žasnout králové a knížata celého křesťanstva nad tím, že vám byla vlita tak veliká moudrost." sarkasticky odvětil Zikmund Lucemburský, 1419
Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: smrt kněze Prostředka
PříspěvekNapsal: 13.08.2011 - 14:27 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
Kolssteyn píše:
... Pokud by byly všechny na jedné úrovni, nevidím důvod, proč by pak měla být každá jinak vysoká? :D
Cosik naznačuje papež Pius II. ve svém textu ... :wink:
Těch pověšených bylo relativně velmi hodně. Takže - Roháč visel na té nejvyšší šibenici, skvělý puškař Zelený, kněz Prostředek, polský rytíř Wyszek Raczinsky na té/těch prostřední/ch velikosti a na nejnižší(ch) zbytek Roháčovy party ("lupiči" - Eneáš).
Dokážu si představit, že tohle by si uměl ryšavec vychutnat a tentokrát by Lucemburský skrblík nešetřil penězi pro tesaře ... :wink:

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: chyby
PříspěvekNapsal: 18.10.2011 - 22:29 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
JM píše:
... Pokud bych si zaspekuloval uvažuje o tom, že Piccolomini určil Žižku vítězem v bitvě u Ústí záměrně, mohlo by se jednat o jednu z jeho poťouchlostí.
Petr Čornej je přesvědčen, že se jedná o ten druhý případ, který jsem nazval "zmatením smyslů". Proč? No, proto, že bitva u Ústí byla fakt hodně krvavá a Eneáš si nedovedl představit, že by ta "ohava proklatá, krutá, hrozná, protivná" - jak autor Historie české důvěrně Žižku nazývá - onu krvavou lázeň pro Sasíky, Míšňany a Lužičany neuchystala. :D

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: chyby
PříspěvekNapsal: 25.10.2011 - 21:56 
Offline
desátník
desátník
Uživatelský avatar

Registrován: 27.07.2006 - 16:48
Příspěvky: 798
Jiří Motyčka píše:
JM píše:
Piccolomini určil Žižku vítězem v bitvě u Ústí záměrně...
...Eneáš si nedovedl představit, že by ta "ohava proklatá, krutá, hrozná, protivná" - jak autor Historie české důvěrně Žižku nazývá - onu krvavou lázeň pro Sasíky, Míšňany a Lužičany neuchystala. :D
Pochybuju totiž, že by po smrti Žižkově zpráva o skonu neoběhla půl Evropy. To musela být informace tak vysoké důležitosti, že se nemluvilo o ničem jiném... pokud se to tedy nedrželo co nejdéle v tajnosti, aby to nezpůsobilo lavinu protiútoku od okolních nepřátel.
Nejprve by mne tedy zajímal původní (nepřeložený) tvar uvedený přímo Piccolominim. 8)

_________________
"Poprávu užasli a budou žasnout králové a knížata celého křesťanstva nad tím, že vám byla vlita tak veliká moudrost." sarkasticky odvětil Zikmund Lucemburský, 1419
Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: o Češích ...
PříspěvekNapsal: 29.02.2012 - 10:52 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
Sabin píše:
Papež Pius II.: "... Lid v celém království českém je pijácký, obžerství oddaný, pověrčivý a chtivý novot."...
... a dodává:
"Kdykoli krčmáři prodávají krétské víno, nalezl bys přemnohé, kteří přísahou se zavázavše nikdy neopustí hospodu, dokud sud nevypili. Totéž dělají s vybranými víny italskými."
(Zaměňme víno za pivo a jsme v současnosti ... :D )

A na jiném místě se dočteme:
"V nich (v Čechách – pozn. JM) totiž za našich časů nejhorší lidé, odvrhnuvše poslušenství římské církve, pošlapavše náboženství svých otců, vyvrátivše chrámy svatých, bez víry, bez dobrých mravů, v loupežení, cizoložství a ve všech zlořádech žijíce, vůči nejmocnějším králům, nesčetným národům, nejzkušenějším vůdcům a nejvycvičenějším vojskům nepřemoženými zůstali."
Papeže Pia II. jistě ani ve snu nenapadlo, že to, co autor tohoto příspěvku v předchozí citaci zvýraznil, by klidně jako vysoký představitel římské církve mohl napsat i o mnohých svých kolezích, kteří se v oněch dobách své nejen pastýřské službě, nýbrž i víře na hony vzdálili.

A o šlechtě:
"Šlechta slávychtivá, válek zkušená, pohrdající nebezpečím a ve slibu stojící, ačkoliv je velice nesnadno utišiti její nenasytnost."
(To poslední z uvedené citace platí bezezbytku i o současné "šlechtě" ... :twisted: )

P.S. Pozorný čtenář si u těchto několika strohých úryvků jistě zároveň povšimne jakéhosi latentního obdivu k národu, o němž Enea Silvio Piccolomini s jistou dávkou shovívavé objektivity referuje.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: další nesrovnalost ...
PříspěvekNapsal: 15.07.2012 - 20:11 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
První dekáda května léta Páně 1434 byla nabita událostmi. Připomeňme si nejdůležitější z nich:
5. května bylo ovládnuto Nové Město pražské koaličními jednotkami
6. května Prokop Holý ve chvatu opouští Nové Město pražské
8. května Prokop Malý zvaný Prokůpek nechává strhnout ležení u Plzně na popud Prokopa Holého

A právě v souvislosti s těmito událostmi E. S. Piccolomini ve své kronice píše:
"Plzeňští dozvěděvše se o tom (o dobytí Nového Města – pozn. JM), smáli se Prokopovi s hradeb a pobízeli ho, aby přispěl svým občanům ku pomoci a aby neznepokojoval jiné. Že jest hloupý, ježto nedovede ochrániti vlastní a doráží na cizí, jestliže nenechá obležení z vlastní vůle, že přijdou brzy pánové, kteří ho k tomu přinutí. Prokop se domníval, že jest to klam a útěcha poskytnutá měšťanům, aby statečně snášeli obležení. Jakmile však dostal jistou zprávu o pražských událostech, hned zanechav obléhání, zamířil pln hněvu se všemi zástupy proti Praze."
Tady to opět z hlediska časové posloupnosti autorovi kroniky jaksi hapruje, protože Prokop Holý opustil ležení u Plzně už na počátku podzimu předchozího roku a odešel do Prahy. Nebo si náš milý Eneáš spletl Prokopa Holého s Malým.
Domnívám se, že pravděpodobnější verze je ta druhá.

Pozn. pro bratra Kolssteyna: k latinskému originálu se (možná) dostanu, až mi to čas dovolí. Nevypustil jsem to ze zřetele.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 16.03.2017 - 15:37 
Offline
sudličník
sudličník

Registrován: 03.11.2010 - 21:36
Příspěvky: 67
Bydliště: Zvíkovské Podhradí
to že Pius psal spíše literární dílo, než čistou historii, na to již upozorňuje Pekař a dává právě do srovnání Žižka jako vraždící zrůda a pak zase Žižka, kterého měli prostí sedláci rádi nade vše ap. Nesmí se zapomínat, že třeba právě v této kronice, je jedině Žižka jmenován se svým predikátem z Trocnova!!!, kronikáři až do 16. století o tomto věděli právě a pouze z Eneovy kroniky, kupříkladu Vavřinec z Březové ani jednou jeho přídomek nepoužil (z Trocnova), taky je jediný, kdo se zajímal a podal správu jak hezky poznamenává Pekař, o Žižkovi-člověku. Starší kronikáři na to nahlíželi z gotického pohledu, tedy bez zájmu o člověka jako takového, zatímco v Eneovi se projevuje již člověk renesance. Mj. je utorem přídomku Veliký, pro Prokopa Holého.
Zmínka výše, že o smrt Žižky se v cizině museli zajímat, pramení z neznalosti dobových pramenů. Zmínky o Žižkovi v době jeho života u cizích kronikářů až na vyjímku tuším v listu z Lužice, chybí. Českou věc viděli z jiného úhlu pohledu a to dost oprávněně, protože pro okolní svět, byla nositelem revoluce v mezinárodním měřítku Praha a univerzita a co se týká pohybu Žižkovi branné moci, omezil se za dobu svého působení pouze na rize občanskou válku v rámci Čech a i Morava byla až na malou vyjímku mimo jeho radius. Konečně ani jednotky poražené na Vítkově nevěděli že bojují s Žižkou. Až pozdější vyprávění, čerpající hlavně zase z Eneovy kroniky, ho dostalo do povědomí i mimo Českou kotlinu. Za jeho života ne.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 16 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

Husité - Ktož jsú boží bojovníci | © 1998-2020 M. Gelbič & J. Motyčka
TOPlist Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group Český překlad – phpBB.cz