.... dokončení
JM píše:
... Protože jsme v tématu, které by se mělo zaobírat spíše religiózními dějinami, vraťme se po tomto krátkém antré ... opět k náboženské problematice v období před létem 1523 ...
Po Lutherově razantním vystoupení se čeští kacíři konečně dočkali historického zadostiučinění, na něž si však museli celé jedno století počkat. O setkání luterské reformace s Jednotou bratrskou jsme se tady už zmiňovali, takže se podívejme i na kališníky.
Napo_Leon píše:
Lutherovo učení, nebo-li luteránství, pronikalo do Čech především v severních Čechách, kde žilo mnoho Němců, kteří udržovali nepřetržité a čilé styky se Saskem a Durynskem. Na začátku roku 1520 působily luteránští duchovní již na panstvích Děčín, Benešov nad Ploučnicí, Česká Kamenice a na Loketsku. I na ostatních panstvích v Krušných horách. V Praze nahrávalo luteránství radikálním kališníkům v městě i na radnici. Díky Zigu Vaníčkovic se v Týnském chrámu stali farářem a kazetelem Jan Poduška a Václav Rožďalovský, na které se obrátil varhanář Jakub, když chtěl zprostředkovat setkání s Martinem Lutherem. Oba totiž udržovali styky s Lutherem a Václav Rožďalovský například Lutherovi zaslal Husovo stěžejní dílo "De ecclesia", které poté vyšlo tiskem v Mohuči. Na Starém Městě pražském podporoval luteránství také farář Jan Miruš.
Náboženská situace v Praze nebyla vůbec jednoduchá. Kromě katolického proudu, který byl v menšině, zde působily proudy umírněných a radikálních kališníků, stejně jako skrývaní a potlačovaní stoupenci Jednoty bratrské a dřívější táborské věrouky. Farář Jan Poduška byl známý svým nesmiřitelným postojem k obrazům svatých a jiným vnějším a okrasným způsobům uctívání svatých a Ježíše Krista. Na pražských ulicích se objevovali různí náboženští blouznivci, jako například Matěj Poustevník, který odsuzoval hříchy stavů i prostých lidí.
Poduška také odmítal dogma o
transsubstanciaci.
Zkrátka a dobře našli bychom věci, v nichž se ani utrakvisti s Lutherem neshodli a to byl docela problém, komplikující průnik luteránství mezi husity.
Svéráz Matěj Poustevník byl opravdu přísný mravokárce vycházející ve svých kázáních z Jana Milíče z Kroměříže a Petra Chelčického. Spisy posledně jmenovaného začaly být vydávány tiskem, aby se vlastně tak i ony dočkaly své satisfakce. Např.
Sieť viery pravej vytiskli v r. 1521 bratří Václav a Hynek z Perunova ve
Vilémově.
Pro radikální proudy utrakvizmu reprezentovanými některými mistry pražské univerzity a nakonec i dolní konzistoří byla v této rozjitřené době kompaktáta souhrnem jen relativně menšího počtu stanovisek, která zastávali a prosazovali v rodícím se protestantském prostředí. K mistrům pražské univerzity se připojili i kališničtí měšťané a někteří šlechtici, z nichž mezi ty nejvlivnější patřili např. Jan z Vartenberka, Felix z Valdštejna, Vilém Kostka z Postupic ad.
Když konzervativní administrátor dolní konzistoře Matěj Korambus před auditoriem nejvyššího fóra utrakvistů v dubnu 1520 označil Jana Podušku za sektáře, tj. za valdenského, rozuměj bratrského, kněze, musel se pakovat.
A když morová smršť nekompromisně ukončila pozemskou pouť Rožďalovského i Podušky, tak radikální utrakvisti ztratili významné opory. Kališnický synod v dubnu roku 1521 nastolil již opět umírněný, "kompaktátní" směr, ale kontroverze mezi radikály a konzervativci tím neskončily. Setkáváme se tak s fenoménem, kdy – obrazně řečeno – česká reformace na tu evropskou paradoxně jakoby žárlila. Avšak vítězná druhá reformace, postupně zachvacující téměř celou západní Evropu, už zastavit nešla. To platilo jak pro Jednotu bratrskou, tak i pro utrakvisty.
K tomu viz také
tady ...