Právě je 02.04.2025 - 02:24

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 77 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 06.10.2009 - 22:55 
Offline
velitel vozu
velitel vozu

Registrován: 31.08.2009 - 13:47
Příspěvky: 324
Bydliště: Petrovice
Martin Luther přece také nechtěl zakládat novou církev.
A vezmeme-li to obecně, tak reformátoři nikdy nezakládají novou církev, nýbrž jen očišťují tu pravou.

_________________
De omnibus est dubitandum.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: další vývoj
PříspěvekNapsal: 06.10.2009 - 23:11 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8873
Bydliště: Athény východních Čech
Iohannes Cladis píše:
Martin Luther přece také nechtěl zakládat novou církev.
A vezmeme-li to obecně, tak reformátoři nikdy nezakládají novou církev, nýbrž jen očišťují tu pravou.

Jo, ale dalším vývojem v konfesionální a církevní oblasti se obě reformace (přece jenom) lišily. A to jsem měl na mysli především.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 06.10.2009 - 23:17 
Offline
velitel vozu
velitel vozu

Registrován: 31.08.2009 - 13:47
Příspěvky: 324
Bydliště: Petrovice
A jestli to byla občanská válka?
Mistr Alois Jirásek přece má přímo v titulu Proti všem.

_________________
De omnibus est dubitandum.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: jaká válka?
PříspěvekNapsal: 06.10.2009 - 23:21 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8873
Bydliště: Athény východních Čech
Iohannes Cladis píše:
A jestli to byla občanská válka? ...
Ano, byla. :!:
Taky, ale nejenom ... :!: :!: :!:

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Naposledy upravil Jiří Motyčka dne 07.10.2009 - 10:27, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: další vývoj
PříspěvekNapsal: 06.10.2009 - 23:31 
Offline
velitel vozu
velitel vozu

Registrován: 31.08.2009 - 13:47
Příspěvky: 324
Bydliště: Petrovice
Jiří Motyčka píše:
Jo, ale dalším vývojem v konfesionální a církevní oblasti se obě reformace (přece jenom) lišily. A to jsem měl na mysli především.

Je ovšem otázka, co budeme brát jako další vývoj husitství.
Jestli konzervativní staroutrakvismus nebo českobratrskou církev, i když ty můžeme brát jako odštěpence od husitství.

_________________
De omnibus est dubitandum.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 07.10.2009 - 06:00 
Offline
hejtman nad řádem
hejtman nad řádem
Uživatelský avatar

Registrován: 20.08.2009 - 21:45
Příspěvky: 1284
Bydliště: Plzeň - město Slunce
Husitství přežívalo v dobrých lidech, na církve nehleďme. Ti, kteří mne učili milovat husity, byli třeba zrovna katolíci, kteří měli nad postelí Panenku Marii, tedy moje babička určitě. A co Mikoláš Aleš a Alois Jirásek atd., kde že to byli pokřtěni, a záleží vůbec na tom? Nebo učitelé dějepisu, údajně bez vyznání, kteří tak nadšeně vykládali o Božích bojovnících? Jezuité byli také nedůslední, neboť se dochoval celý Husitský chorál, slova i melodie!

_________________
Skláním se před všemi, kteří měli odvahu postavit se církvi ještě v dobách, kdy měla moc nad světem.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: nositelé tradic ...
PříspěvekNapsal: 07.10.2009 - 12:01 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8873
Bydliště: Athény východních Čech
Dáša Nová píše:
Husitství přežívalo v dobrých lidech, na církve nehleďme. Ti, kteří mne učili milovat husity, byli třeba zrovna katolíci, kteří měli nad postelí Panenku Marii, tedy moje babička určitě. A co Mikoláš Aleš a Alois Jirásek atd., kde že to byli pokřtěni, a záleží vůbec na tom? Nebo učitelé dějepisu, údajně bez vyznání, kteří tak nadšeně vykládali o Božích bojovnících? ...
Ano, Dášo.
Ale vysvětluj to zavilým a především tendenčním odpůrcům husitství. Ti se tomu budou usmívat ... :(

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: další vývoj
PříspěvekNapsal: 07.10.2009 - 12:02 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8873
Bydliště: Athény východních Čech
Iohannes Cladis píše:
... Je ovšem otázka, co budeme brát jako další vývoj husitství ...
Ano, to je velice správná otázka. :D

Je třeba si uvědomit, že starokaličníci byli v podstatě katolíci přijímající pod obojí způsobou. Byla to "konfese" ukotvená a posvěcená kompaktáty, tedy naprosto legální.
Zcela jinak tomu bylo s táborskou církví, resp. konfesí, která kompaktáta neuznala (tuto výjimku jim posvětil dokonce i král Zikmund(!) v r. 1436), která vyznávala učení o remanenci(!) a žila si dál svým životem až do ledna r. 1444, kdy pražský zemský sněm vyřkl jasný verdikt, v němž definitivně odsoudil vyznání Mikuláše z Pelhřimova. Toto rozhodnutí táboři pochopitelně nerespektovali v podstatě až do r. 1452, kdy v památný den 1. září se hrdý Tábor pokořil zemskému správci Jiřímu z Poděbrad, podpořenému brannou mocí, aby se tak uzavřela jedna velká kapitola v dějinách husitství.

A dále. O Jednotě bratrské se trošičku s patosem říká, že to byl nejlíbeznější květ, který vykvetl na úrodné půdě české reformace a na těch nejušlechtilejších idejích Petra Chelčického. Přesto za Jiřího z Poděbrad to byla pronásledovaná sekta a jako samostatná církev to neměla jednoduché ani po vítězství reformace německé.
Zcela zvláštní kapitolu v tomto mém stručném exkurzu musí zaujmout i Kutnohorský náboženský mír, nepřehlédnutelný milník v dějinách české reformace a české konfesionality vůbec.
Druhá reformace pak vygenerovala novoutrakvisty a další "luteránské" a "kalvínské" konfese, ale to už je jiná story, i když v sobě nese především v Čechách a na Moravě i kontinuitu reformace české (k tomu podrobněji viz tady a také zde) ...

V těchto souvislostech se však různí Chystalové z české kotliny nad husitstvím, oním "velkým podvodem na českém národě", nikdy zamýšlet nebudou. No, co se dá dělat! Pak tuto osvětu musí (s potěšením) odpracovat tento server a jeho diskusní fórum.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Naposledy upravil Jiří Motyčka dne 10.10.2009 - 10:15, celkově upraveno 4

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: malá poznámka, zdánlivě OT
PříspěvekNapsal: 04.11.2010 - 23:19 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8873
Bydliště: Athény východních Čech
Tom píše:
... Pro většinu dnešních lidí fráze, pro středověkého člověka fanaticky věřícího nikoliv. On nemohl v boji nic ztratit. Pokud zemřel získal život věčný ...
Ale tohle přece evokuje islámského militantního radikála, který má kolem pasu plno výbušnin, a na tržišti třeba v iráckém Bagdádu plném lidí je hodlá odpálit. A proti této představě se musím ohradit, i když se najdou i tací, kteří se mnou nebudou souhlasit.
Pohybujeme se totiž v době středověku, takže je třeba velice pečlivě rozlišovat mezi hluboce věřícím a fanatikem. Tím ani v náznaku nechci řící, že mezi husity nebyli fanatici. Minimálně v rané fázi revoluve převažovali ti první a v pozdní fázi (již takřka bez fanatiků) možná přibylo vlažně věřících (v husitské ideály) na úkor těch hluboce věřících. ... :idea:

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 05.11.2010 - 01:43 
Offline
sudličník
sudličník

Registrován: 03.11.2010 - 21:36
Příspěvky: 67
Bydliště: Zvíkovské Podhradí
já se opravdu domnívám že člověk který za sebou ,spálil mosty' zbavil se majetku, opustil dosavadní způsob života a odešel na ,hory' aby čekal na příchod Kristův, denně utvrzován mnohdy opravdu pomatenými kazateli byl fanaticky věřící, zvlášť nevzdělaný a prostý běžný vesničan, z dnešního pohledu s neuvěřitelně jiným vnímáním světa kolem sebe a v ochotě sebeobětování se mnoho nelišil od těch co zmiňuješ. Stále žijem v tom že oběť života je ta největší věc , jeho ale po té oběti čekal život věčný, spasení, položit život v boji z antikristem - proti antikristu věrný křesťan, mučednická smrt, co víc si přát. Vítkov byl pár měsíců po poutích na hory a očekávání konce světa. Nepochybně pragmatičtěji uvažující měšťan či šlechtic to viděl trochu jinak. Po krátkém čase to viděli jinak i ti prostí bojovníci a ti kteří ,nevystřízlivěli' leží dnes v Klokotech, Příběnicích,Ostrově a jinde. Nebo spíš jejich popel. Ne nadarmo po několika měsících od založení Tábora mnozí z prvních obyvatel odešli. Byla to éra náboženského vystřízlivění . Ale nemyslím že by se to až tak rozcházelo s Tvým pohledem, možná jsem jen nepřesně formuloval.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 05.11.2010 - 15:35 
Offline
cepník
cepník

Registrován: 30.11.2007 - 23:00
Příspěvky: 145
Platnost vypršela


Naposledy upravil David dne 24.02.2011 - 19:20, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 07.11.2010 - 19:16 
Offline
sudličník
sudličník

Registrován: 03.11.2010 - 21:36
Příspěvky: 67
Bydliště: Zvíkovské Podhradí
Lepší svět? V programu husitů, není nikde ani zmínka o lepším světě v pojmu jak ho chápeme většinou my. Majetkový přesun lze poznat pouze ... Konec světského panování kněží.
Husitská šlechta byla dále jinou třídou, měšťan a řemeslník se určitě necítil stejně jako podruh a nádeník, sedláci odváděli dávky do táborských měst. Éra společných kádí byla kraťoulinká a její iniciátoři byli velmi brzo odstraněni (i fyzicky) novými vůdci . Ano, rovnost a bratrství - ale před bohem, ne v běžném životě. V kontextu víry v život věčný a ne pouze pomíjivý konzumní život vezdejší po němž třeba není nic nebo něco ,jiného, mimo nás' jak rádi prezentují dnešní panevropští pseudointelektuálové, to ale není zrovna málo.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: lepší svět
PříspěvekNapsal: 07.11.2010 - 19:44 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8873
Bydliště: Athény východních Čech
Tom píše:
Lepší svět? ... Konec světského panování kněží ...
Ale i to přece mohlo vést k "lepšímu světu", protože ten horší, či přesněji řečeno zkažený, mělo na svědomí mj. právě to "světské panovaní" kléru na všech stupních hierarchie římské církve ... :wink:

Tom píše:
... Ano, rovnost a bratrství - ale před bohem, ne v běžném životě ...
I tohle mohlo vésti u středověkého hluboce věřícího člověka k pocitu "lepšího světa". Pro něho to nebylo málo, neboť to (pro něho) mělo daleko hlubší smysl. :idea:

Tom píše:
... Éra společných kádí byla kraťoulinká ... sedláci odváděli dávky do táborských měst. ...
:!:
Ano, na to nelze zapomínat a neustále připomínat marxistickým obdivovatelům husitství, kteří viděli a možná ještě vidí v husitech revolucionáře, kteří se snažili vyvrátit feudální řád v samých jeho základech. To však je absurdní i ahistorická představa!
Jak správně Tom připomíná a vrací nás do reality pozdního středověku, netrvalo opravdu dlouho a komunismus společných kádí byl velice rychle nahrazen opět starým osvědčeným feudálním systémem nejen hospodaření, ale především odvádění dávek všeho možného druhu, ty peněžní nevyjímaje, na základě purkrechtního práva (emfyteuze) ...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Naposledy upravil Jiří Motyčka dne 09.11.2010 - 18:28, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: příčiny vítězství ...
PříspěvekNapsal: 08.11.2010 - 13:10 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8873
Bydliště: Athény východních Čech
Martin Picek píše:
... Je to určitě tím, že zde nešlo o boj za duchovní obrodu společnosti, ale o prachobyčejnou obranu vlasti ...
Po neblahých zkušenostech ze dvou předválečných mobilizací v minulém století všichni víme, nebo aspoň tušíme, že obrana vlasti je velice významný důvod pro válku s nepřítelm. Nenazýval bych ho tedy "prachobyčejným". To zaprvé.
A zadruhé víme taky, že husiti věděli naprosto přesně, za co bojují, věděli, že jejich "svatá válka" má hluboký smysl, což jim dávalo obrovské odhodlodlání s nasazením vlastních životů. Tato donekonečna omílaná skutečnost už člověku na přahu 3. milenia může znít jako fráze a klišé. Avšak není tomu tak. Tento druhý důvod byl ještě významnější než ten první, i když se vzájemně doplňovaly, protože husiti vedli i domácí válku ...

Pozn.: Pod pojmem "... obroda společnosti" nelze vidět to, co si pod tímto pojmem představovala, nebo jak ho vykládala marxistická historiografie. Nebudeme-li si však brát servítky, tak součástí tzv. "duchovní obrody společnosti" v husitském pojetí byl především cílený, nesmiřitelný a zároveň oprávněný útok proti mocenskému postavení římské církve se všemi konsekvencemi (sekularize církevního majetku, ...) a průvodními jevy (ikonoklazmus, likvidace klášterů, ...).

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Naposledy upravil Jiří Motyčka dne 09.11.2010 - 17:56, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: příčiny vítězství ...
PříspěvekNapsal: 08.11.2010 - 19:01 
Offline
velitel vozu
velitel vozu
Uživatelský avatar

Registrován: 27.01.2006 - 11:12
Příspěvky: 454
Bydliště: Český Brod
Jiří Motyčka píše:
Pozn.: Pod pojmem "... obroda společnosti" nelze vidět to, co si pod tímto pojmem představovala, nebo jak ho vykládala marxistická historiografie.
To určitě ne. Já jsem tenhle pojem použil, protože jsem byl v časové tísni a nemohl jsem tudíž danou tématiku více rozvádět. Není v tom nic pejorativního :wink: .

Jiří Motyčka píše:
A zadruhé víme taky, že husitsi věděli naprosto přesně, za co bojují, věděli, že jejich "svatá válka" má hluboký smysl, což jim dávalo obrovské odhodlodlání s nasazením vlastních životů.
Určitě mezi husity byli i tací, zvláště v počátcích hnutí. Ale zobecnit bych si to netroufnul. V době, kdy neexistovaly hromadné sdělovací prostředky se informace šířily velmi obtížně a tak skutečně netuším, zda všichni husiti "věděli naprosto přesně, za co bojují". Zkrátka nemohu pominout třeba zmínku Vavřince z Březové, kterak se zalidňovalo Hradiště hory Tábor, kdy byli do města násilím odvedeni duchovní pastýři z okolí, aby je pak následovaly jejich "ovečky".
Když mi před chalupu přitáhne houfec chlapů a začnou halekat, ať jdu s nimi, nebo že mi vypálí chalupu, poberou dobytek a mou rodinu pověsí na strom, tak se ze mne okamžitě stane jejich nejvěrnější následovník a okamžitě budu vidět hluboký smysl v jejich snažení :evil: . Takhle to probíhalo v tolika válkách a při tolika povstáních, ... a husitská revoluce, že by byla výjimečná? Spíš asi ne, ale nerad bych tímto zavdal příčinu k nějaké vyhraněné diskusi, jen si myslím, že se i tenkrát chovali lidé podobně jako dnes :lol: .

_________________
Martin, střelec českobrodský


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 77 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 38 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

Husité - Ktož jsú boží bojovníci | © 1998-2020 M. Gelbič & J. Motyčka
TOPlist Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group Český překlad – phpBB.cz