Jiří Motyčka píše:
Sabin píše:
... Nějak tu ale chybí vyřešení další zásadních rozporů, napři. přijímání z kalicha a přítomnost Krista v hostii a víně (laicky řečeno).
Máš-li na mysli anglikánské círke, obecněji řečeno "
anglikánství", tak tady se obávám, že s eucharistií se to má u nich "po katolicku", tj. přesně v intencích kostnického (1414 - 1418) a tridentského (1545 - 1563) koncilu, tj. přijímání podjednou spojené s vírou v
transsubstanciaci, neboli v mystérium přepodstatnění chleba v tělo Kristovo bez reálné přítomnosti chleba v
konsekrované (vysluhujícím knězem "požehnané") hostii.
Dle mého skromného názoru anglikánství ve své podstatě zůstalo na půli cesty k protestantizmu. Proč?
No, v liturgii potažmo částečně i v pastorační praxi má velice blízko ke katolické tradici vč. apoštolské posloupnosti, kterou v zásadě uznává. Pouze v nauce, která se vyvíjela v souladu s druhou reformací, tj. svojí teologickou doktrínou, se anglikánství přiblížilo (spíše) k protestantizmu.
Ale - znovu zdůrazňuji - je to pouze můj názor.
Ty informace o anglikánech jsou poněkud zavádějící, pokud je mi známo, tak i u anglikánů je zavedeno přijímání pod obojím způsobem, nějaké jednotné učení o eucharistii v anglikanismu neexistuje, v 39 článcích je pouze uvedeno, že se učení o transsubstanciaci odmítá, jinak ale panuje značná variabilita, od kalvinistického u některých protestantizujících anglikánů (low church) po přijetí učení skutečné a trvalé přítomnosti (což ovšem samo o sobě nemusí znamenat přijetí učení o transsubstanciaci, které nesdílejí ani pravoslavní), nejčastější je však u anglikánů luterské učení o konsubstanciaci.
Za důležité bych uvedl, že pan Hepworth, který teď vede konzervativní anglikány do lůna Vatikánu, je sám původně římskokatolický kněz, který avšak posléze přešel k anglikánům, dvakrát se oženil a teď asi prozřel, to řešení rozporů mezi anglikánstvím a katolicismem tedy chybí více lidem, ovšem přijímání pod obojí bude asi ten úplně nejmenší problém, to všechno ovšem tak trochu značí, že dnes se konfliktní linie posouvají někam jinam