Habart z Lopaty shromáždil na hradě početný oddíl ozbrojenců, se kterými loupil v okolí. Mezi jeho členy jsou uváděni Přibík z Řesanic, Velký Licek a Šlechta z Velhartic. Výpady byly často směrovány proti nedalekému hradu Vlčtejnu, který vlastnil husitský hejtman Svojše ze Zahrádky, kterého takovéto počínání pochopitelně iritovalo. Svojše se tedy spojil s Přibíkem z Klenové, hejtmanem ve Stříbře (zmínka o tom viz také
tady), Janem Zmrzlíkem ze Svojšína, Janem Řitkou z Bezdědic a Menhartem z Hradce. Válečné výpravy proti Lopatě se zúčastnila také hotovost měst Klatovy, Sušice, Horažďovice a Domažlice. Vojsko přitáhlo ke hradu 27. října 1432. Hrad na strmé skále nebylo možné dobýt útokem a bylo nutné ho "vyležet" (vyhladovět). Přesto byla přivezena děla a obléhací stroje a zdá se, že ostřelování bylo velmi intenzivní.
Obléhatelé umístili svůj tábor na náhorní planině korunované stejnojmenným vrchem Lopata vzdáleným od hradu asi 300m. Tato vzdálenost byla zjevně považována za bezpečnou pokud se týče účinného dostřelu střelných a palných zbraní obránců (zhruba stejná je i vzdálenost obléhacího tábora od
hradu Sion). Východně od hradu se zachoval zbytek náspu a příkopu, který chránil palebné pozice obléhatelů před útokem zvenčí. Asi 60m od hradu zde bylo vybudováno palebné postavení obléhacího děla - bombardy. Podle nalezeného zbytku pískovcové koule byla rekonstruována jeho ráže na 50cm. I když obvykle býval bořící účinek bombard na takto malou vzdálenost značný, zde se díky poloze hradu na skalním suku nepodařilo opevnění zásadně poškodit, jak je uvedeno i ve starých letopisech. Postavení bombardy zasypávali obránci velkým množstvím střel z různých zbraní a tak se zde nalezlo mnoho hrotů šipek do kuší, olověných kulí z ručnic a také velké kulové a válcové železné střely z hradní tarasnice.
Kolem hradu bylo výzkumem identifikováno mnoho palebných pozic. Prokázáno bylo, že hrad ostřelovaly dva velké praky (trebuchety) a jeden menší vrhací stroj. Dále tři až čtyři postavení pro tarasnice a několik okopů pro střelce z hákovnic.
Odhodlání obránců bylo velké a metali na útočníky vše, co létalo. Na nádvoří hradu a na předhradí vylámali velké jámy a získané kamení použili jako střelivo do praku(-ků). Za stejným účelem zřejmě rozebírali též hradní budovy, protože v okolí hradu se našlo velké množství rozmetaných ozdobných dlaždic. Na předhradí byly objeveny zbytky opukových a hliněných kadlubů pro odlévání olověných kulí do ručnic a tarasnic různých ráží. Urputnost boje byla velká a jen hrotů šipek do kuší bylo nalezeno několik set.
Početná posádka obléháním velice strádala a podle nalezených kostí byla nucena pojídat i jezdecké koně. Po čtyřech měsících byla situace již tak beznadějná, že Habart jedné noci zapálil hrad a v nastalém zmatku s několika členy posádky uprchl. Většina obránců (40 mužů) byla zajata. Hrad byl pobořen a již nikdy nebyl obnoven. Habart z Hrádku provozoval lapkovské řemeslo i nadále a sice z
hradu Husi, kde byl o 9 let později obležen. Opět se mu ale podařilo uprchnout a usadil se v Českých Budějovicích. Připomínán je ještě r. 1444, ale r. 1454 již byl mrtev.
Případ loupežného rytíře Habarta z Hrádku není ojedinělý. Lapkovskému řemeslu se věnovalo více příslušníků šlechty a v podstatě bez rizika, že budou nějak výrazně potrestáni. Panovník se obvykle spokojil s dobytím příslušného hradu, ze kterého byly podnikány výpady a výjimečně sáhnul na další majetek loupeživého šlechtice. Urozený pán, ač lapka, nebýval trestán na hrdle, pokud se nejednalo o vlastizradu nebo ohrožení panovníka.
Ještě jedna věc mne zaujala na výzkumu M. Novobilského (ze kterého jsem převážně čerpal). Před Lopatou byla identifikována vozová cesta ke hradu a zjištěna její konstrukce. Vozovka byla vyskládána z plochých kamenů na způsob dlažby v šířce nepřesahující 150 cm. Tato šíře podle autora odpovídá běžným středověkým cestám (s výjimkou zemských silnic - stezek). Jde o dílčí informaci k tématu
"středověký vůz", kdy lze z průměru dochovaných kol (cca 120-140 cm) a šířky vozovky druhořadých cest nepřímo vytušit, že tvar korby větších vozů byl spíše pravoúhlého, než lichoběžného průřezu. Což také koresponduje s naprostou většinou dobových kreseb osobních, užitkových i válečných vozů, ... a je v rozporu s rozšířenou rekonstrukcí husitského válečného vozu.