Iohannes Cladis píše:
... Obávám se, že náboženská, názorová a tím méně politická svoboda tady nebyly ani v tom XV. století, za husitských válek ani po nich ...
Nerad bych se vracel k období do r. 1436, o tom je převážná část tohoto fóra.
V tomto roce byla pak oficiálně přijata
kompaktáta, která legalizovala
dvojvěří v Čechách a na Moravě. Ta předpona "
dvoj" znamená, že podjednou nebyli nijak diskriminováni, ba práve naopak, a nemuseli opustit svoji domovinu. Tuto konfesní rovnoprávnost musel zaručit již zmiňovaný Jiří z Poděbrad a jsem přesvědčen, že se o to i upřímnně snažil. Pak tady máme
Kutnohorský náboženský mír z r. 1485, potvrzený písemně, kde...
Citace:
...Nejdůležitější pasáž tohoto dokumentu, týkající se svobody vyznání, praví jednoznačně, že eucharistie je vysluhována „buď pod jednú, nebo pod obojí zpuosobú“, ke změně konfese věřícího nikdo nutit nemůže a ani nesmí, proto se v dokumentu píše, že „tajně ani zjevně žádného nenutíc“.
Takže byť jen s náznakem jakési náboženské nesvobody v období "
po nich..." je třeba zacházet velice obezřetně ...
Iohannes Cladis píše:
... Habsburkové u nás vládli již od roku 1526 a byli za české krále dokonce demokraticky (v rámci tehdejších možností) voleni.
Ale, Iohannesi, my přece mluvili o období 1648 - 1740. Proč myslíš, že jsem ho chtěl asi tak upřesnit?
A už je to tady ...
Nicméně budiž. Ano, tato doba, tj. od r. 1526 do řekněme Rudolfova Majestátu (1609) byla obdobím relativně klidným. Ale i tady bych si dovolil připomenout první, předbělohorský evengelický exil, o němž se většinou cudně mlčí, a "akcentuje" se pouze ten druhý, pobělohorský.
BTW. Komunisti v r. 1946 nebyli zvoleni demokraticky? Navíc volby vyhráli ...
P.S. Znám mnoho lidí, dokonce i profesionálních historiků, které velice irituje srovnávání období násilné rekatolizace s rudou totalitou.
Tato část české historiografie se proti tomu dokonce ostře ohrazuje. Ale to je asi tak všechno, co se s tím dá dělat ...