V polemice mezi autorem traktátu a jeho učitelem se jako červená nit táhne spor o pojetí papežství (papež=hlava církve, dle Stanislava ze Znojma, hájící oficiální stanovisko církve) a početného sboru kardinálů (=tělo církve). Hus o tom v 8. kapitole mj. píše: "Jako již jménem uvedení, i ostatní apoštolé a věrní kněží Páně pilně řídili církev v potřebách ke spáse dříve, než byl uveden úřad papežský, tak by činili, i kdyby, což jest nejvíce možno, papež scházel, až do dne soudu, neboť Kristus sám bez papeže může nejlépe říditi svou církev svými věrnými kněžími. A proto jestliže papež s kardinály myslí, že jsou hlavy obecné svaté církve apoštolské nebo jinak, že jsou nejdůstojnější a nejpřednější v té církvi, pak neznají onen článek víry: 'Církev svatou obecnou'. A jsouce zaměstnáni světskými záležitostmi, nejsou schopni učiti a říditi kázáním v článcích víry a přikázáních Páně údy svaté církve obecné a Pána Ježíše Krista. Avšak pokorní Kristovi kněží chudí, kteří odvrhli ctižádost a veškerou bezbožnost světa, vedeni jsouce milostí Ducha Páně, učí, zpravují a řídí syny církve v článcích víry a přikázáních nevyhnutelných ke spáse. A naskytne-li se pochybnost, tu po způsobu apoštolů a svatých později zvítězivších, utíkají se modlitbami k nejvíce stačujícímu a nejbezpečnějšímu útočišti, k Duchu svatému a ke Kristu, ženichu církve, prosíce Otce ve jménu jeho, aby je řídil ku prospěchu církve, a nebyl jich vzdálen, budou-li za něco řádně prositi ve jménu Ježíše, neboť řekl v 16. kap. Janově (evangeliu - pozn. JM): 'Amen, amen pravím vám: Že zač byste koli prosili Otce ve jménu mém, dáť vám.' (J 16, 23 - pozn. JM). A opět ve 14. kap. téhož evangelia: 'A jestliže byste co prosili ve jménu mém, toť učiním, …' (J 14, 13 - pozn. JM). A velmi vhodně k tomu praví v 18. kap. evangelia Matoušova takto: 'Jestliže by dva z vás svolili se na zemi o všelikou věc, za kterouž by koli prosili, staneť se jim od Otce mého nebeského. Nebo kdežkoli shromáždí se dva tři ve jménu mém, tuť jsem já uprostřed nich.' (Mt 18, 19-20 – pozn. JM). A těmito slovy Kristovými posíleni a spokojeni jsouce, apoštolé Kristovi a později svatí po dlouhý čas bez okolků a kacířství řídili církev v zákoně Páně."
Jinak řečeno – co se týče fungování církve úplně k tomu dle Husa postačí živý Kristus sedící po pravici Boha Otce a jemu oddaní a věrní kněží, žijící skromně a v pokoře před zákonem Božím, poctivě vykonávající práci sluhy Božího a spoléhající se na milost Ducha svatého. V raných dobách církve přece taky neexistoval papež a kardinálové, píše Hus ve svém traktátu. Z výše uvedeného citátu vyplývá, že by Hus byl možná ochoten připustit i nadřízené kněžím, tj. biskupy, kardinály a papeže, kdyby i oni žili v souladu s biblickými principy a neskvěli se v nádheře a světském panování. To mělo platit v dobách Husových, ale pochopitelně by to mělo platit i dnes. Mnohé Husovy apely týkající se fungování (nejen) římskokatolické církve jsou totiž nadčasové.
zvýraznění: autor příspěvku
_________________ Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12) Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)
|