Právě je 21.11.2024 - 23:46

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 181 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 13  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Kanonizace
PříspěvekNapsal: 14.12.2006 - 16:42 
Offline
desátník
desátník
Uživatelský avatar

Registrován: 27.07.2006 - 16:48
Příspěvky: 798
Jiří Motyčka píše:
Nevím, zda tato konvence stále ještě platí , ale v době kanonizace Nepomuckého platila bezpochyby, to vím, neboť se zajímám o historii...
Mě historie moc nezajímá, proto se ptám... :D já si totiž nepamatuju obyčejně co bylo předevčírem, :lol: :( ale jak je možné, že sv. Alžběta Durynská byla kanonizována 4 roky po své smrti a sv. Dominik 13 let? Nebo 13. století bylo výjimkou?

_________________
"Poprávu užasli a budou žasnout králové a knížata celého křesťanstva nad tím, že vám byla vlita tak veliká moudrost." sarkasticky odvětil Zikmund Lucemburský, 1419
Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Kanonizace
PříspěvekNapsal: 14.12.2006 - 17:17 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
Kolssteyn píše:
...ale jak je možné, že sv. Alžběta Durynská byla kanonizována 4 roky po své smrti a sv. Dominik 13 let? Nebo 13. století bylo výjimkou?
Ano. Uvedené pravidlo - 300 let trvání kultu, kromě dalších zpřísnění, začalo platit až po tridentském koncilu (1545 - 1563).
Ale to jsme opět odbočili, toto téma je přeci jenom o něčem jiném a Johánkovi z Pomuku i kanonizacím, znovu zdůrazňuji, je věnováno téma na jiném fóru... :D

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 03.04.2007 - 19:22 
Offline
práče
práče
Uživatelský avatar

Registrován: 19.03.2007 - 17:02
Příspěvky: 39
Bydliště: Šternberk
Vidím, že poslední příspěvek byl 15.9. 2005
Přemýšlel jsem do kterého fóra zařadit můj nový příspěvek a snad jsem to trefil. Díval jsem se na rubriku Husité v literatuře a nenašel jsem tam knížku kterou napsal Nikolaj Velimirovič. Jmenuje se Svatý Jan Hus. Nikolaj Velimirovič byl vysvěcen biskupem Srbské pravoslavné církve.
Jeho spis o Svatém Janu Husovi je proto odborným pojednáním pravoslavného teologa, jež patří nejen akademické obci bohoslovecké, ale vyjadřuje též postoj hluboce věřícího člověka, odpovědného za spásu svěřeného duchovního stádce. Není divu, že tento spis i osobní postoj jeho tvůrce vedl srbskou církev k rozhodnutí přiznat M. Janu Husovi svatost a zařadit jej do církevního kalendáře. Také další pravoslavné církve nepochybují o Husově svátosti.
Proto doporučuji sehnat tuto knížečku. Je to spíše brožurka, ale zajímavé je, jaký je pohled tohoto autora na M. Jana Husa a také postoj Srbské pravoslavné církve.
Vřele doporučuji :wink:

_________________
Už od malinka jsem byl srdcem husita. Jsem členem CČSH. Věřím v boha našeho pána a spasitele Ježíše Krista. Věřím, že až na tomto světě nebudu, potkám se s našim svatým mistrem Janem Husem a budou tam i moje sestry a moji bratři v Ježíši Kristu.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Pravoslaví v. Hus
PříspěvekNapsal: 03.04.2007 - 22:36 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
Zajímavé info. Myslím, že nejen mě by zajímal pohled teologa pravoslavné církve na tuto velkou osobnost, jakou Hus bezesporu byl. Ale kde tuto knihu sehnat a zda vůbec?...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 04.04.2007 - 15:48 
Offline
práče
práče
Uživatelský avatar

Registrován: 19.03.2007 - 17:02
Příspěvky: 39
Bydliště: Šternberk
Dobré odpoledne bratři, :)
tuto knížku vydala Pravoslavná akademie 2003 a tiskla ji firma Tuček tiskárna, Rakovník. Zkoušel jsem knížečku najít v Googlu a došel jsem až k tomuto webu http://www.orthodoxia.cz/literat/index.html . Snad trochu pomůžu, je tam adresa. :wink:
Já osobně si jí půjčil od našeho bratra faráře.

_________________
Už od malinka jsem byl srdcem husita. Jsem členem CČSH. Věřím v boha našeho pána a spasitele Ježíše Krista. Věřím, že až na tomto světě nebudu, potkám se s našim svatým mistrem Janem Husem a budou tam i moje sestry a moji bratři v Ježíši Kristu.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Husova kritika, jeho "kacířství"
PříspěvekNapsal: 18.09.2008 - 10:31 
Offline
mystifikátor/ka

Registrován: 03.09.2008 - 10:35
Příspěvky: 61
Bydliště: Kuusamo- Finland
Hus pranyroval prodejnost a zkazenost mravu a nenasytnost knezi - na tom ale nebylo nic kacirskeho. Vzdyt proti nerestem knezi vystupovali i jini ucastnici koncilu. Husovo kacirstvi bylo ale v tom, ze pozadoval, aby duchovenstvo prisne zachovavalo krestanske cnosti, jak je vyhlasila cirkev.

"Prohlasuji se cirkevni hodnostari za nastupce apostolu?" - ptal se Hus, a odpovidal: "Jednaji vsak opacne a jsou to lhari a podvodnici, a pak ma svetska moc pravo zbavit je cirkevnich titulu a obroci."


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Husova kritika, jeho "kacířství"
PříspěvekNapsal: 18.09.2008 - 22:20 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
Bernard Gui píše:
...Husovo kacirstvi bylo ale v tom, ze pozadoval, aby duchovenstvo prisne zachovavalo krestanske cnosti, jak je vyhlasila cirkev...
... říká kdo?...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Husova kritika, jeho "kacířství"
PříspěvekNapsal: 26.09.2008 - 08:07 
Offline
kazatel
kazatel
Uživatelský avatar

Registrován: 29.01.2004 - 14:47
Příspěvky: 996
Bydliště: Český Krumlov
Bernard Gui píše:
Husovo kacirstvi bylo ale v tom, ze pozadoval, aby duchovenstvo prisne zachovavalo krestanske cnosti, jak je vyhlasila cirkev.

Mě by spíše zajímalo o jaké cnosti se jednalo a kdo a kdy je vyhlásil.

_________________
Peklo je tam, kde rozum není možný.
Kde není světlo poznání, tam vládne temnota!


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 08.02.2009 - 17:42 
Offline
křižák

Registrován: 08.02.2009 - 17:13
Příspěvky: 627
Bydliště: jihovýchodní Morava
Citováno z: Bohumil Zlámal, Příručka českých církevních dějin, svazek IV.
Nelze popřít, že zaujetí pro anglického mistra (J. Viklef) ve filosofických otázkách mělo neblahý vliv na Husovo věroučné přesvědčení; a to by bylo potřeba veliké víry a pokory Tomáše ze Štítného, aby Husova pravověrnost neutrpěla úhonu.

_________________
Ut omnes unum sint.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: má to smysl
PříspěvekNapsal: 09.02.2009 - 15:21 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
Na téma Husův proces i na téma zda byl Hus heretik či nikoli, byly popsány stohy papíru, a to i tady na fóru.
Možná by se slušelo napsat i pár příspěvků o tom, jak Viklef ovlivnil Husa, který vlastně podle některých jeho kritiků jenom vše od anglického myslitile "voprásk a nevobjevil tak nic novýho" ... :idea:

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Hus a viklefizmus
PříspěvekNapsal: 10.03.2009 - 12:31 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
Také jsem se setkal s mylnými a částečně i ahistorickými úvahami na téma týkající se otázky viklefizmu české reformní skupiny v čele s Husem.
Viklefizmus se uchytil v Čechách díky Jeronýmovi Pražskému, Husovi a dalším představitelům realizmu na pražské univerzitě. V této souvislosti se objevila spekulace o tom, že prý "... viklefismem se nedali zlákat zkušenější němečtí mistři, ti však přes všechny disputace s naivními Čechy nic nezmohli." Je to – dle mého názoru – naprosto irelevantní argument. Ano, věřím, že pro německé mistry, nominalisty bylo Viklefovo učení noční můrou. Autor ocitované pasáže se nám snad snaží sugerovat představu, že čeští mistři byli méně zkušení, rozumějme méně erudovaní než němečtí, a proto sáhli po Viklefovi? Ne. Nepodceňujme je!
Taky si velice obtížně dovedu představit, že by např. Jeroným Pražský, čtyřnásobný mistr svobodných umění, byl "naivní". Dopředu v této souvislosti odmítám argument, že Jeroným nebyl teolog a měl pouze nižší svěcení.

Je třeba si však především uvědomit to, že Husovi šlo v prvé řadě o důsledné uplatnění "viklefizmu" v praxi. Právě tímto cíleným zaměřením na praxi se Hus nejvíce odlišil od anglického myslitele, teoretika uzavřeného to ticha své pracovny. A v tomto punktu Viklefovo učení rozvinuté Husem nalezlo v Čechách nejpříhodnější podmínky. V této jedné větě je koncentrovaně vyjádřen závěr hlubokých analýz moderní, nejen české historiografie. Proto čeští mistři Viklefovi naopak rozuměli lépe než němečtí.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 12.03.2009 - 21:38 
Offline
kazatel
kazatel
Uživatelský avatar

Registrován: 29.01.2004 - 14:47
Příspěvky: 996
Bydliště: Český Krumlov
1) Mistr Jan nevycházel pouze a jenom z Viklefa.
2) Cizojazyční mistři (nebyli zde pouze Germáni), pochopili reformní hnutí hlavně jako ohrožení jejich moci a jako hroucení jejich pozlátkového a lživého světa. O teologii (nedej Bože duše oveček) jim vlastně skoro ani nešlo.

_________________
Peklo je tam, kde rozum není možný.
Kde není světlo poznání, tam vládne temnota!


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 14.03.2009 - 21:53 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
Dále jsem se setkal i s názorem – je třeba po pravdě říci, že jen u katolicky orientovaných oponentů – že Hus se často choval pyšně, sebevědomě až bohorovně s tím, že "bude trpět pro nedostatek pokory a lásky", jak Husovi v jednom dopise psal jeho odpůrce Ondřej z Brodu.

Motto: "Od počátku svého studia jsem si učinil zásadou, že kdekoli poznám mínění správnější, ihned upustím od svého a pokorně a radostně přijmu názor odůvodněný lépe, věda, že to, co víme, je zcela nepatrným zlomkem toho, co nevíme." (M. Jan Hus)
Tento Husův známý citát srozumitelně dokládá, jak pokorně, bez náznaku pýchy a bez bohorovnosti mistr Jan pregnantně vyjádřil svůj respekt k nedostatečnosti lidského poznání, které se pochopitelně týká i Božího zákona.
S tímto krédem Hus odjel do Kostnice, nejednou ho otcům koncilu trpělivě znovu opakoval i vysvětloval a jak mu to bylo platné, je všeobecně známo. Jsem pevně přesvědčen, že tomuto krédu se Hus nikdy nezpronevěřil a že svědčí o Husově bohabojnosti, nikoli bohorovnosti. :idea:
Ano, Jan Hus neskutečně trpěl, jak mu to předpověděl Ondřej z Brodu a jak si to nikdo z nás nedovede vůbec představit, ale ne pro "nedostatek pokory" a už vůbec ne pro "nedostatek lásky". To bych si s dovolením vyprosil ...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Naposledy upravil Jiří Motyčka dne 24.03.2009 - 11:49, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Hus údajně nedbal ...
PříspěvekNapsal: 19.03.2009 - 14:46 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
Hus údajně nedbal,
"že papež není hlavou protivníků Kristovy víry, že nepronásleduje náboženství a dovoluje křtít děti, nezakazuje přijímání svátostí a nikterak o něm nelze tvrdit, že je hlavou všech zpustlíků a rouhačů a že založil protikřesťanský kult." Tohoto prý nedbal později ani Jakoubek ze Stříbra.

Ano, Hus opravdu nedbal na obedienci ve vztahu k nedůvěryhodným papežům usilovně se zabývajícím papežským fiskalizmem, nedbal na obedienci k žádnému ze tří papežů v době největšího schizmatu v dějinách římské církve, v zavrženíhodné éře trojpapežství. Nebo měl snad farizejsky přehlížet schizma jako by ho nebylo a nevidět, že na Petrově stolci, ať už se nacházel v Avignonu nebo v Římě, není zdaleka vše v pořádku?
Ano, o reformu církve, naprosto zásadní a radikální mělo jít především biskupům, kardinálskému sboru a papeži a ne aby se za reformu této znemravnělé církve museli brát nějací "zoufalci" z Prahy. Kde to vůbec je, ta Praha, z pohledu věčného města? ...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 19.03.2009 - 21:59 
Offline
kazatel
kazatel
Uživatelský avatar

Registrován: 29.01.2004 - 14:47
Příspěvky: 996
Bydliště: Český Krumlov
Několikrát tu bylo z protistrany nadhozeno, že upálení Mistra Jana bylo vlastně jenom takovým vedlejším bezvýznamným produktem Kostnického koncilu.
Pokud by byl Mistr Jan tak bezvýznamným a přehlédnutelným jedincem blouznivých myšlenek, proč s ním tak urputně válčil pražský arcibiskup, proč ho nemohli vystát cizozemští mistři, proč mu bylo nařízeno aby se dostavil k soudu do Říma, proč byl nad Prahou vyhlášen interdikt, proč byl dán do klatby a proč se nakonec stal obětí justiční vraždy? :wink:

_________________
Peklo je tam, kde rozum není možný.
Kde není světlo poznání, tam vládne temnota!


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 181 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 13  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 17 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

Husité - Ktož jsú boží bojovníci | © 1998-2020 M. Gelbič & J. Motyčka
TOPlist Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group Český překlad – phpBB.cz