Libi se mi, kdyz nekatolici a pripadne lide, kteri ani nejsou verici ci nemaji zaklady katolicke teologie radi "Vatiku" co delat
Zaznelo tady par nazoru, ktere bych rad okomentoval svym nazorem - 1. rozdil mezi J. Husem a J. z Arcu neni jen v te zkratce "sv." pred jmenem - Johance z Arcu nikdy nebylo dokazano zadne odchyleni od dogmat, cili hereze. Naproti tomu Jan Hus hereticke odchylky mel, za coz byl upalen - to, ze si je neuvedomoval a nepripoustel, v tom tkvi jeho tragika. Nicmene az do konce zivota (tedy pomineme-li akt exkomuniakce tesne pred smrti) zustal rimskokatolickym knezem a asi by tak ostre nevystupoval proti svetcum, jak se to deje tady. Pochopitelne je nutno vazit si J. Husa za jeho obranu moralnosti a bezuhonnosti cirkve, v tom je pravym reformatorem, nikoliv svymi nazory a uz vubec ne tim, ze se drzel sve pravdy, ktera z dogmatickeho hlediska ani pravdou nebyla.
Jiří Motyčka píše:
akt odehrávající se 6. 7. 1415 byl justiční vraždou, kde se vražedným nástrojem stala planoucí hranice...
Z techto duvodu je citovane tvrzeni mirne receno nesmysl. Zadna justicni vrazda, klasicky stredoveky prubeh setreni kacire.
A 2. svatoreceni neni leninuv rad prace, aby se jimi vyznamenavali urciti lide (mozna u luteranu, tam jsou jen vzory pro zivot), ale v katolicke verouce musi byt u svetce jistota, ze uz dosel spasy, coz se projevuje zazraky a ne ze se papez dobre vyspi a svatoreci si po ranu podle sve vule par lidicek. Dokud nebude mit J. Hus zazrak, neni se o cem bavit, a ponevadz z Husa nelze odstranit nalepku kacire, protoze by se tim podkopalo cele uceni, nemuze byt kacir ani svatorecen. Proto je treba Husa vynaset jinak, ale nelze jej svatorecit...