Protože je
můj článek poměrně dlouhý (59 tiskových stran), domluvili jsme se s hejtmanem, že se ho tady pokusím v rámci možností
stručně shrnout, byť to není úplně snadný úkol.
Poté, co jsem dokončil svoji studii pro SMB, která byla výše prodiskutována, publikoval Jan Krško další tři stati, v nichž zpochybňuje jak moje závěry (jedná se prý o
„kontroverzní a většinou mylné hypotézy“), tak opět i historicitu Husova pobytu na Krakovci: Jan KRŠKO,
Krakovec v kontextu mimopražských pobytů Jana Husa, in: Renata Mayerová – Jan Krško (edd.), Hus – osobnost napříč staletími, Rakovník 2016 [vyd. 2017] (= Otázky z historie I), s. 79–91; TÝŽ,
Nové poznatky kolem pobytu Jana Husa na Krakovci?, Rakovnický historický sborník 12–13, 2015–2016 [vyd. 2018], s. 257–269; TÝŽ,
Nevděčné Rakovnicko? Husův Krakovec a netečnost regionu na prahu revoluce, in: Petr Elbel – Libor Jan – Jiří Jurok (edd.), Z počátků husitské revoluce. K výročí svěcení husitských kněží na Lipnici v roce 1417, Brno 2019, s. 89–105. Krškova argumentace je však opět zatížena řadou omylů a dezinterpretací, a proto jsem sepsal souhrnný článek, v němž se snažím uvést tyto nesrovnalosti na pravou míru a zasadit je do širšího kontextu. Kromě nových Krškových statí v něm podrobuji kritické reflexi i druhou, dosud trochu opomíjenou kapitolu knihy téhož autora s názvem
Pět životů Jana Husa na Krakovci (Rakovník 2015).
Text jsem rozdělil do
několika oddílů:
I. Venkovské pobyty Jana Husa jako předmět pochybností a sporůO Husově pobytu na Krakovci se toho v posledních letech napsalo opravdu hodně, ale věděli jste, že kdysi bylo zpochybněno i působení mistra Jana na jihočeském Kozím hrádku, o němž se píše ve stejné zprávě starého letopisce? Tyto pochybnosti, vyřčené amatérským dějepiscem Václavem Leflerem, však tehdy byly odborníky (August Sedláček, Václav Novotný) s rozhodností odmítnuty. Úvodní část mého článku přináší shrnutí obou kauz včetně relevantních bibliografických údajů.
II. Staré letopisy české a Husovo působení na Krakovci – omyly, fakta, souvislostiZde uvádím na pravou míru řadu nových omylů a dezinterpretací Jana Krška týkajících se SLČ. O některých z nich jsem už dříve psal i v tomto vlákně na DF. Především není pravda, že klíčový text F, v němž se poprvé objevuje informace o Husově pobytu na Krakovci, je nedokončeným opisem některého z mladších rukopisů. Na základě detailně rozvedených argumentů, jejichž výčtem nemůžu toto shrnutí zatěžovat, koriguji Krškův názor, že na text F je třeba nahlížet jako na nedůvěryhodný zdroj. V závěru oddílu se pak zabývám otázkou, kdo je záhadný Jan Zvíkovec, který je v textu F jmenován jako jeden z kronikářových informátorů. K dosavadním možnostem zformulovaným prof. Čornejem připojuji novou alternativu – mohlo jít o Jana Zvíkovského, jenž byl na počátku 40. let 15. století členem městské rady v Rakovníku a k roku 1449 je tamtéž doložen v úřadu rychtáře. V takovém případě by bylo možné, že údaj o Husově působení na nedalekém Krakovci pochází právě od něj.
III. Husův pobyt na Krakovci v zrcadle předbělohorského dějepisectví a otázka existence místní tradice v raném novověkuV této části dokládám, že výskyt Krakovce v souvislosti s Janem Husem není v dílech předbělohorské historiografie nikterak ojedinělý, jak ve své knize
Pět životů Jana Husa na Krakovci tvrdí Jan Krško. Ten ho registruje pouze v
Kronice české Václava Hájka z Libočan, ale ve skutečnosti se Krakovec objevuje také v kronice Martina Kuthena ze Šprinsberka, v latinském historickém kalendáři s názvem
Rerum Boemicarum Ephemeris, sestaveném Prokopem Lupáčem z Hlavačova, nebo ve spise
Hussitenkrieg luteránského dějepisce a teologa Zachariase Theobalda. Příběh v Hájkově kronice o hádání mistra Jana se sedlákem na Chlístově (součást krakoveckého panství) zcela jistě nevznikl za účelem zesměšnění šlechtického rodu Lažanských, jak ve své monografii nadhazuje J. Krško, a pravděpodobně se jedná o ohlas místní tradice o Husově pobytu na Krakovci. Existenci takové tradice v 16. století nasvědčuje i zápisek v jednom z rukopisů utrakvistického duchovního Václava Rosy, v němž je Krakovec zmíněn v souvislosti s Husem a který se odkazuje na ústní podání (je uvozen slovem
dicunt, tj. říkají). Také v tomto bodě se interpretačně rozcházím s J. Krškem, podle kterého Rosa převzal údaj o Husově pobytu na Krakovci buď ze Starých letopisů, nebo z Hájkovy kroniky. Takovou domněnku však nelze ničím podložit, protože v Rosově knihovně, jež se dochovala v dnešní Rakouské národní knihovně, žádný rukopis SLČ nenacházíme a uvedený zápisek vznikl pravděpodobně dříve než Hájkova kronika. A navíc je tu ono slůvko
dicunt, přičemž víme, že Rosa řadu let působil ve středních Čechách a skutečně si poznamenával nejrůznější informace, které pochytil při běžných rozhovorech.
IV. Otázka smysluplnosti krakoveckého pobytu Jana Husa a problém lokalizace místa jeho odchodu do KostniceV tomto oddílu polemizuji s Krškovým názorem, že Husův pobyt na Krakovci odporuje prosté logice a zdravému rozumu, a to opět za pomoci důkladného rozboru jednotlivých argumentů. Nejzávažnější se jeví Krškovo tvrzení, že
„po většinu času Janova údajného pobytu vůbec nebyl v Čechách jeho hostitel“ – to je však založeno na chybné interpretaci edice účtů, jež si norimberská městská rada vedla v letních a podzimních měsících roku 1414 (viz výše v tomto vlákně). Velmi problematický je třeba také předpoklad, že mistr Jan při svých přípravách na cestu do Kostnice nutně potřeboval odborné zázemí v podobě univerzitní knihovny. Dosavadní poznatky o projevech, které si kostnický mučedník před osudnou cestou na koncil připravil, naopak nasvědčují tomu, že si při jejich sepisování vystačil s menším počtem spisů, jež měl po ruce. V případě lokalizace místa Husova odchodu do Kostnice konstatuji, že jak pro Krakovec, tak pro Prahu lze v pramenech najít určitou oporu, aniž bychom měli k dispozici rozhodující důkaz, a legitimní tak z mého pohledu zůstávají obě alternativy. Zajímavé mi přitom přijde zjištění, že pro současníky nebylo místo mistrova odjezdu podstatné a posléze nenašel výchozí bod mučedníkovy poslední cesty uplatnění ani v rámci Husova kultu.
V. ZávěrObecněji pojaté shrnutí celé polemiky. Je třeba zdůraznit, že pramenná základna k Husovu pobytu na Krakovci je stále stejná jako před Krškovým vystoupením a že nedošlo k žádnému jejímu zúžení (ve smyslu odhalení listinného falza apod.). Vedle klíčové zprávy starého letopisce, jež Krakovec explicitně uvádí, ji tvoří řada nepřímých dokladů, které jsou s kronikářovou lokalizací Husova přebývání v souladu. Především víme, že mistr Jan jednal v létě 1414 o své cestě do Kostnice s Jindřichem Leflem z Lažan, tehdejším majitelem Krakovce, a v Husově korespondenci nacházíme i další zmínky o jejich kontaktech včetně mistrova poděkování za prokázané dobrodiní. Jeden rozdíl tu nicméně je. Před rokem 2015 nebyla známa geneze oné kronikářské zprávy, takže nebylo jasné, nakolik je důvěryhodná. Teď už s jistotou víme, že nejstarším textem SLČ, kde se údaj o mistrově přebývání na Krakovci objevuje, je text F, jehož redaktor čerpal informace o Husově době prokazatelně ze zpráv a vzpomínek jejích pamětníků.
Můj článek je poměrně dlouhý a obsahuje řadu detailních rozborů, takže možná na první pohled není příliš čtenářsky atraktivní. Ale je nutné si uvědomit, že vypustit do světa nějakou závažně vyhlížející hloupost (např. že text F SLČ je nedokončený opis některého z mladších rukopisů) je velice jednoduché a stačí na to několik málo vět, či dokonce věta jediná, zatímco když chce člověk každý takový problém nějak kontextualizovat a odborně i srozumitelně objasnit, zabere to mnohem více času, úsilí a v konečném důsledku i papíru... Budu velice rád za každého, kdo si najde čas seznámit se s mými argumenty a zamyslet se nad nimi. A samozřejmě nadále platí, že rád zodpovím případné dotazy.