Právě je 21.11.2024 - 21:20

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 5 ] 

Hodnocení knihy (1 až 5 jako ve škole)
1 0%  0%  [ 0 ]
2 50%  50%  [ 1 ]
3 50%  50%  [ 1 ]
4 0%  0%  [ 0 ]
5 0%  0%  [ 0 ]
Celkem hlasů : 2
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: 22.08.2008 - 10:08 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
Název: Čechové na Basilejském sněmu
Autor: Alois Krchňák
Vydalo: nakladatelství Trinitas, Svitavy 1997, 2. doplněné a rozšířené vydání
Obal:
Obrázek

Nejprve mi dovolte několik málo slov o autorovi. Alois Krchňák (*1922) vystudoval filozofii a teologii v Brně a Římě. V r. 1950 je v Římě vysvěcen na kněze. Po r. 1948 se už nemohl vrátit do vlasti, a proto v r. 1950 působí v duchovní správě v tyrolské diecézi Brixenu. V r. 1958 obhájil disertační práci na téma „Církev v díle Jana Stojkoviče z Dubrovníku“ a získal doktorát z teologie. Na Lateránské univerzitě dále studuje obojí právo a paleografii (věda zabývající se historickým písmem a písemnictvím - pozn. autor recenze). Právnická studia ukončuje dosažením licenciátů (akademická hodnost mezi Bc. a Mgr. - pozn. autor recenze) z kanonického, římského, středověkého a moderního srovnávacího práva. V letech 1961 – 1964 působí jako odborný asistent na univerzitě v Mohuči. V tomto městě také 7 let řídil duchovní správu pro Italy zde žijící a nadále zde také působí jako soudce nebo advokát při biskupském soudu. V Raunheimu sloužil 19 let jako farář a nyní žije v Rockenbergu. Pro své historické práce čerpal podklady z rukopisů uložených v mnoha evropských knihovnách.
Z výše uvedeného je patrné, že v recenzované knize se setkáme s pohledem katolického kněze na Basilejská jednání a zároveň s velkým znalcem života a díla chorvatského dominikána Jana Stojkoviče z Dubrovníka, Rokycanova oponenta při rozpravě o artikulu týkajícím se přijímání podobojí. Přesto si dovolím tvrdit, že v knize je patrná snaha po nestranném pohledu, Krchňák nikde a nikdy nezapře, že je Čech a Slovan. To především při komentářích Stojkovičova vystoupení na koncilu.

Jako červená nit se však jeho knihou táhne akcent na to, že Čechové přijeli na koncil nepřipraveni a že byli méně vzdělaní než celá plejáda učených doktorů práv i teologie zastoupených v Basileji. Krchňák mj. píše: „Srovnáme-li řeči Čechů se soudobou bohovědnou literaturou, musíme uznat, že řečníci svým věděním nestáli příliš na výši. V Čechách v té době vědy nekvetly. ... Kutnohorský dekret násilně zasáhl do stanov pražské univerzity a z jednoho z nejslavnějších mezinárodních učilišť se stalo po odchodu cizinců jen učení domácí. Viklefovy a Husovy nauky uvrhly univerzitu i celou zem do věroučných sporů a posléze do bratrovražedných válek, a učinily tak konec české vzdělanosti mezinárodní úrovně.
Nechci o tomto s autorem polemizovat. Přesto si v této souvislosti neodpustím malou poznámku obecnějšího charakteru. Nejvyšším dosaženým univerzitním gradem u Čechů, kterým disponovali, byl mistr, tj. z dnešního pohledu titul Mgr. Nerozlišujme, zda ho bylo dosaženo na artistické či teologické fakultě. I v dnešní době se setkáváme s tím, že někomu ani sebevyšší akademický titul nepomůže k tomu, aby byl odborníkem na slovo vzatým ve své profesi. Dokonce i středoškoláci mohou dosahovat ve vysoce odborném oboru (např. v astronomii, historii ap.) srovnatelných výsledků jako akademici ve vědeckých ústavech. A to platí dnes stejně tak, jako před 6 stoletími. Chci tím naznačit, že zástupci české delegace měli srovnatelné vědomosti z oblasti teologie, scholastiky i filozofie jako jejich oponenti, někdy možná i vyšší. Je třeba si uvědomit, že jednalo-li se o úzce odborný problém, mohl proti Čechům nastoupit specialista na tuto problematiku. A tady byla pochopitelně česká strana poněkud handicapována, což mohlo vést ke zcela mylným závěrům, že zástupci husitů jsou méně vzdělaní. Také na jednání 3. dubna 1433 se účastníci jednání tohoto aspektu přímo a zásadně dotkli, když Jan Stojkovič kategoricky prohlásil, že se nechce zpronevěřit své alma mater, pařížské univerzitě. Když Rokycana opáčil, že ani on se nechce zpronevěřit pražské univerzitě, důrazně Stojkoviče několikrát vyzval, aby to objasnil. Stojkovič mu zdráhavě odpověděl: 'Stanovy pařížské univerzity nedovolují, aby doktor teologie disputoval s mistrem filozofie. Přesto však mu odpovídá, protože jde o otázky víry.' Rokycana se urazil a podrážděně odpověděl: 'Jan z Dubrovníka není víc než Kristus, a Jan Rokycana není horší než ďábel'“ Myslím, že Rokycanova vtipná a pohotová, i když rozhořčená odpověď pregnantně vyjádřila podstatu přístupu Otců koncilu k českým husitům.
Co se týče připravenosti, je třeba přiznat, že ještě v Basileji se česká delegace krátce dohadovala o tom, kdo bude obhajovat artikul o svobodném hlásání slova božího. Ale jinak obhajoby byly v první fázi prezentovány tak, že byly čteny z předem připravených textů, tzv. sexternů. Obhajoby, potažmo texty byly velice dlouhé, nelze tedy vyvozovat závěry, že Češi přijeli na jednání nepřipraveni. Mnohdy svými argumenty své oponenty zaskočili natolik, že si od Čechů museli vyžádat jejich písemné zpracování, aby na ně mohli řádně a relevantně odpovědět. Tuto praxi pak začali s výhodou využívat i Češi.

Autor ve své knize popisuje den za dnem probíhající jednání na Basilejském koncilu. Věnuje se i činnosti Čechů mimo jednací prostory, popisuje i neoficiální setkání účastníků obou zainteresovaných stran i setkání, kterých se zúčastnil samotný papežský legát Julián Cesarini, „poražený“ od Domažlic. Při tom autor pochopitelně čerpá ze svého největšího zdroje, kterým byla husitská kronika o tomto jednání. Skoro by se chtělo napsat, že recenzovaná kniha je prostým kompilátem tohoto fundamentálního zdroje. Protože autor této recenze uvedený pramen velice dobře zná, může konstatovat, že tomu tak není, i když pochopitelně základ i osnova recenzované knihy z tohoto zdroje přímo vychází. Krchňák rovněž akcentuje, jak Čechové s povděkem kvitovali to, jak o ně bylo dobře postaráno, že nedošli k žádné úhoně na zdraví ani na majetku a že jednání probíhala se vzájemným respektem. Obě strany se omlouvaly za některé drobné neuctivosti, které ale nebyly myšleny ve zlém. Mnozí protagonisté důležitých jednání se loučili se slzami v očích a Češi při té příležitosti upřímně slibovali, že o vyslance koncilu do Čech bude postaráno a zajištěna jejich bezpečnost stejně, jako se o tom mohli přesvědčit na vlastní oči oni sami v Basileji.
Kniha nekončí odjezdem Čechů z Basileje, ale volně pokračuje stručným shrnutím dějinných událostí, které následovaly po basilejských jednáních až do slavnostní korunovace Zikmundovy v Praze v srpnu 1436.
Součástí publikace je i stručný kalendář událostí, jež se týkaly jednání husitů na koncilu, velice podrobné poznámky k textu knihy, použitá literatura a jmenný rejstřík.

Co říci závěrem? Kdo se chce podrobněji dovědět o tom, jak probíhala učená hádání o čtyřech pražských artikulech na koncilu v Basileji a jejich pozadí vč. toho zákulisního, lze tuto knihu vřele doporučit. Už jenom proto, že se jedná o pohled současného katolického historika, tedy jedná se o názor někoho jakoby „z druhé strany barikády“. A ten se mnohdy docela dobře může taky hodit, i když opětovně zdůrazňuji, že u autora nepochybně převažuje historik nad katolíkem.


Naposledy upravil Jiří Motyčka dne 29.03.2012 - 22:16, celkově upraveno 2

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 21.08.2009 - 09:28 
Nejvyšším dosaženým univerzitním gradem u Čechů, kterým disponovali, byl mistr, tj. z dnešního pohledu titul Mgr.

Jistě, české slovo mistr je staženinou latinského magister. Ovšem fakticky ve středověku universitní mistr odpovídá dnešnímu profesorovi.


Nahoru
  
 
 Předmět příspěvku: dokrorát z teologie
PříspěvekNapsal: 21.08.2009 - 14:41 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
Iohannes Cladis píše:
... Jistě, české slovo mistr je staženinou latinského magister. Ovšem fakticky ve středověku universitní mistr odpovídá dnešnímu profesorovi.
Ano.

Ale tady jde především o tohle:
Citace:
... Také na jednání 3. dubna 1433 se účastníci jednání tohoto aspektu přímo a zásadně dotkli, když Jan Stojkovič kategoricky prohlásil, že se nechce zpronevěřit své alma mater, pařížské univerzitě. Když Rokycana opáčil, že ani on se nechce zpronevěřit pražské univerzitě, důrazně Stojkoviče několikrát vyzval, aby to objasnil. Stojkovič mu zdráhavě odpověděl: 'Stanovy pařížské univerzity nedovolují, aby doktor teologie disputoval s mistrem filozofie ...' ...
... tj. o doktorát z teologie proti mistru, akademickému gradu získanému na fakultě artistické (filozofické). To byly tenkráte opravdu nesrovnatelné tituly při vší hluboké úctě k tomu druhému. :|
Za všech okolností a ve všech dobách bude vždy platit základní teze o tom, že jedna věc je titul a druhá znalosti.
K tomu ještě něco také tady ...

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 13.03.2012 - 17:40 
Offline
velitel vozu
velitel vozu

Registrován: 31.08.2009 - 13:47
Příspěvky: 324
Bydliště: Petrovice
Dostalo se mi do rukou exilové vydání z roku 1967 (v Křesťanské akademii v Římě).
Neodolám, abych neocitoval dva poslední odstavce:

V bitvě u Lipan bylo na hlavu potřeno jádro táborských a sirotčích radikálních vojsk, před kterými se po léta starcem třásla celá Evropa. A dozvuky Lipan a mnohaletého husitského válčení? Český národ, kdysi perla Evropy, proslulý svým bohatstvím a vysokou kulturou, se stal jen popelkou. Nenahraditelné poklady vědy a umění, pilně a pracně po staletí vytvářené a střádané uprostřed rušných měst i v zátiší klášterů, byly zničeny nebo zachráněny odvezením do ciziny, odkud se už nikdy nevrátily. I původní krásný ideál a úsilí o čistotu a svatost církve, naroubované na kořen bludných nauk, přinesli jen ovoce rozvratu a zkázy.
Jak se máme vůbec dívat na celou husitskou dobu? Doba husitská je od mnohých českých historiků považována za vrcholné období našich dějin. Beze sporu; ale je to vyvrcholení ve smyslu spíše záporném. V čem spočívala ona velikost? Snad v tom, že celá střední Evropa byla poseta mrtvolami a že všude stoupaly k nebi mraky dýmu z hořících měst a vesnic. Dějepisec Kamil Krofta jednou prohlásil: "Jsme na husitství hrdí, ale litujeme, že nás neminulo." Dívá-li se na husitskou dobu Čech v národním zápalu a vidí-li jen jednu strany pravdy, že se totiž před husity třásla celá Evropa, může být na to hrdý. Vidí-li však pravdu celou a uvědomí-li si, že síla národa v této smutné době vykrvácela a politický i hospodářský význam Čech navždy upadl, jeho nadšení jistě ochabne a bude vidět všechno daleko střízlivěji.

_________________
De omnibus est dubitandum.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: staré vs. nové vydání
PříspěvekNapsal: 13.03.2012 - 19:14 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8822
Bydliště: Athény východních Čech
Iohannes Cladis píše:
Dostalo se mi do rukou exilové vydání z roku 1967 (v Křesťanské akademii v Římě).
Neodolám, abych neocitoval dva poslední odstavce ...
No, vydání z r. 1997 končí korunovací krále Zikmunda a tebou citovaná pasáž je nahrazena(?) mj. citací z Čorneje, str. 193 a 202.
Zdá se mi, jakoby Krchňák za těch 30 let svůj pohled v jistém smyslu přece jenom korigoval s ohledem na závěry moderní české historiografie. A to mu slouží nepochybně ke cti. Nicméně! ...

... I tebou citovanou pasáž je třeba respektovat jako názor katolického historika.
JM píše:
... lze tuto knihu vřele doporučit. Už jenom proto, že se jedná o pohled současného katolického historika, tedy jedná se o názor někoho jakoby „z druhé strany barikády“. A ten se mnohdy docela dobře může taky hodit, i když opětovně zdůrazňuji, že u autora nepochybně převažuje historik nad katolíkem.

Takže nyní konečně k věci.
Co bychom asi tak chtěli od válek pozdního středověku? Kvetoucí zahrady a políčka osetá pšenicí, jejíž zrající klasy se zachvívají ve vánku poslední květnové neděle? A k nebi pokojně stoupající dým z komínů chalup, kde se pekly voňavé koláče a všichni se těšili na nešpory? Asi těžko, že. Přesto si dovolím tvrdit, že i tohle se dálo ve vzácných chvílích míru.
Některé historiky, zejména katolické orientace, neadekvátním způsobem fascinují, či přesněji řečeno spíš iritují, právě husitské války. Našinec by očekával, že s podobným nasazením se budou zabývat a ronit krokodýlí slzy nad zmarem války třicetileté, která přinesla nesrovnatelně větší utrpení zdaleka ne jenom ve středoevropském prostoru a které se velice aktivně zúčastnila i katolická strana reprezentovaná takovými evropskými velmocemi, jakými byly Rakousko, Francie a Španělsko, nad jejíž "říší slunce nezapadalo". Vím, 30letou válku zase rozpoutali ti "zlí" protestanti ...
Vraťme se však zpět k válkám husitským. Slyšel někdo z vás od katolicky orientovaného historika cosi o vnucené, obranné válce? (Vím, byla to i občanská válka!) Obtěžoval se někdo z těchto historiků zabývat objektivní a vyváženou analýzou toho, co husitské revoluci předcházelo? Brečet nad následky, je brečením nad rozlitým katolickým mlíkem.

Citace:
... Vidí-li však pravdu celou a uvědomí-li si, že síla národa v této smutné době vykrvácela a politický i hospodářský význam Čech navždy upadl ...
Možná, že "politický i hospodářský význam Čech upadl", příkře bych se však ohradil proti slůvku navždy. :roll: Dále jsem pevně přesvědčen, že "síla národa ... vykrvácela" (sic!), ale až po Bílé hoře.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 5 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 24 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
Husité - Ktož jsú boží bojovníci | © 1998-2020 M. Gelbič & J. Motyčka
TOPlist Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group Český překlad – phpBB.cz