Název: Jan Hus známý i neznámý
Autor: doc. JUDr. Jiří Kejř, DrSc
Vydalo: UK, nakladatelství Karolinum, Praha 2009
Obal:V úvodním slově autor píše: "
Můj již značně pokročilý věk je varováním před příliš zdlouhavou prací na podrobně dokumentované obsáhlé knize, která by mohla být výsledkem teprve mnohaletého úsilí, ke kterému již sotva zbývá čas. Prosím proto své čtenáře a kolegy, aby přijali mé rozhodnutí napsat jen 'resumé knihy, která nevyjde' ..."
Doc. Jiří Kejř, velký znalec husitství zanedlouho oslaví své úctyhodné osmaosmdesáté narozeniny. A my jen můžeme s povzdechem litovat, že byl nucen upustit od svého původního velkolepého záměru, který byl nahrazen "pouze" touto útlou publikací s podtitulem "
Resumé knihy, která nebude napsána". Přesto, jak bude z níže uvedeného patrné, stojí tato knížka za přečtení. Popřejme tedy v této souvislosti panu docentovi Kejřovi ještě mnoho dalších let prožitých s jeho husitstvím.
Než se pustím sám do recenze, dovolte mi ještě ocitovat daleko povolanější recenzenty této publikace, kterými byli pánové Šmahel a Čornej, kteří pregnantně v následujících citovaných slovech vystihli o čem je tato publikace především.
"
Kejř osvětluje Husovu osobnost z více úhlů, než bývalo a bývá zvykem. Jan Hus tím neztratil na svém dějinném významu. Spíše naopak, jeho postava dostala lidské dimenze a tím nabyla věrohodnosti." (František Šmahel)
"
K Husovi nelze přistupovat pouze s vědomím jeho velikosti a netajeným obdivem, nýbrž především s vědomím, že byl živým člověkem, který měl své přednosti i slabosti a jehož je možné vyložit pouze v dobových souřadnicích. Proto se možná budou části čtenářů jevit některé autorovy soudy snad až příliš kritické, v každém případě vyplývají z bezpečné znalosti i adekvátní interpretace zachovaných pramenů." (Petr Čornej)
Pozn.: Domnívám se, že obdobnému pohledu na kostnického mučedníka zůstalo naše fórum přece jenom něco málo dlužno a je nejvyšší čas tuto "pohledávku" splatit.Obávám se, že k výše uvedeným citacím recenzentů by se skoro nemuselo už nic dodávat, přesto se o to pokusím a dopředu se omlouvám za svoji troufalost.
Kniha obsahuje 12 kapitol, úvodní a závěrečné slovo, velice srozumitelně uspořádaný přehled Husova života, nebo chcete-li Husova CV, přehled pramenů a literatury a Kejřovu bibliografii.
Jednotlivé kapitoly:
I. Jak poznáváme Jana Husa – Kejř v první kapitole naznačuje, že základem tohoto poznání musí být Husovo všestranné dílo a odborná literatura o Husovi. Kapitola obsahuje přehled obojího.
II. Některé omyly – tady Kejř upozorňuje na některé nepřesnosti a nesprávnosti týkající se Husova života, účasti na koncilu atd.
III. Odchylky od církevního učení – zde je čtenáři předkládán přehled Husových tezí odklánějících se více či méně od oficiálního učení církve.
IV. Ve sporu s církevní vrchností – v této kapitole se autor snaží o přiblížení Husova jednání ve sporu s církevní vrchností, aniž by toto poznání bylo dezinterpretováno optikou člověka 21. století.
V. Kacíř? – kapitola o tom, proč byl Hus pokládán za kacíře a proč byl nakonec také jako kacíř i odsouzen.
VI. Základní princip - zákon Boží – tady vnímavý čtenář (možná) nalezne odpověď na otázku, zda v době vrcholné středověku bylo možné poměřovat dobovou každodennost pouze přísnými zásadami Božího zákona, jak se o to Hus důsledně a po celý svůj život snažil.
VII. Kritická léta – Husův duchovní svět a jak se k němu tato vůdčí osobnost reformního proudu postupně propracovávala.
VIII. Procesy – o Husových kauzách u kurie i na koncilu
IX. Přípravy na cestu do Kostnice – příprava na koncil a počáteční fáze Husova pobytu v Kostnici.
X. Koncil kostnický – některé známé i méně známé okolnosti a souvislosti týkající se vlastního Husova procesu v Kostnici.
XI. Očima žalobců – body Husovy obžaloby a jejich interpretace Husovými žalobci.
XII. Neodvolám – tady se Kejř snaží porozumět motivacím Husova jednání, které ho vedly až k hranici na břehu Rýna.
Tolik ve značné stručnosti k obsahu jednotlivých kapitol.
Po přečtení této knížky by se někomu mohlo zdát, že v některých pasážích týkajících se hodnocení Husových lidských vlastností, správného pochopení jeho postavení na procesu s kacířem a v neposlední řadě i Husova vztahu k zákonu Božímu a jeho aplikace v praktickém životě křesťana, je Kejř velice kritický, přísný až krutý. Není tomu tak. Proč?
Jiří Kejř ani v náznaku nezpochybňuje Husovo hrdinství, jeho reformní úsilí, jeho zápas za očistu církve, jeho důslednou snahu po uplatnění Božího zákona v křesťanské praxi a vůbec jeho poctivě a upřímně míněné úmysly. K tomuto velkému "A" však Kejř objektivně, kriticky a bez tendenčního záměru dodává ještě ono příslovečné malé "b" spočívající v pochopení Husových povahových vlastností i těch negativních, které se snaží Kejř analyzovat s psychologickou přesností, byť s odstupem 6 století. Rovněž tak se čtenář dozvídá o Husových chybách i těch taktických, kterých se dopustil ve svém zápase s římskou kurií, s umírněnými otci koncilu i konciliárními jestřáby. Jako erudovaný právník a znalec středověkého práva analyzuje Jiří Kejř Husovo fatální nepochopení svého postavení v trestně právním procesu u kurie a na koncilu, nepochopení svého postavení kacíře na inkvizičním procesu. O to více je třeba litovat toho, že doc. Kejř již nenapíše na toto téma onu zamýšlenou daleko obsáhlejší a podrobnější publikaci ...
Přesto, nebo spíše právě proto bych tuto zajímavou knížku doporučil všem, kteří se zajímají o mistra Jana Husa, o němž, jak naznačuje Jiří Kejř, nebylo řečeno ještě zdaleka poslední slovo.