Rád bych zde vysvětlil pár věcí k obsahu i interpretaci kompaktát, čímž snad uvedu na pravou míru některá nepřesná tvrzení uvedená výše. Předem se omlouvám za délku příspěvku...
Je důležité si uvědomit, že v dohodě o přijímání podobojí jsou ve skutečnosti uvedena dvě povolení kalicha! Nejprve se uvádí, že Čechové a Moravané, kteří se sjednotí s obecnou církví ve víře a ritu a "
ktož takový obyčej mají, přijímati budú pod obojí zpósobú mocí pána našeho Ježíše Krista a cierkve, pravé choti jeho". Je to právě přítomný čas ve větě "
ktož takový obyčej mají", na základě kterého mohli katolíci dovozovat, že toto povolení kalicha se vztahuje pouze na osoby hlásící se k utrakvismu v okamžiku uzavření kompaktát. Nutno zdůraznit, že s touto interpretací nepřišel jako první Pius II., v tomto duchu prokazatelně hovořil např. již basilejský legát Filibert v Praze r. 1437.
Dále se v kompaktátech uvádí, že koncil rozhodne, zda je laické přijímání podobojí nutné ke spáse (to se opravdu stalo v prosinci r. 1437, kdy byl publikován dekret
Ut lucidius videatur hájící dostatečnost přijímání podjednou). V kompaktátech poté stojí, že pokud po vydání dekretu Češi a Moravané budou nadále inklinovat k utrakvismu a jejich poslové to dají najevo, "
svatý zbor kněžiem řečených královstvie a markrabstvie, aby podávali lidu pod obojí zpósobú, těm totiž osobám, kteréž v letech rozumných jsúce poctivě a nábožně žádali by, moc ku požitku jich a spasení v pánu Bohu dá." V této poněkud hůře srozumitelné formulaci se skrývá příslib, že basilejský koncil udělí českým a moravským kněžím licenci podávat podobojí nábožně žádajícím laikům užívajícím rozumu. Tuto licenci však koncil nikdy nepublikoval, zůstala jen v podobě konceptu. Toto druhé povolení kalicha neuváděla v život samotná kompaktáta, jelikož mělo být teprve vydané v budoucnu. Z tohoto důvodu není možné pasáž "
svatý zbor ... v pánu Bohu dá" použít na obranu tvrzení, že uzavřením kompaktát byl zaručen kalich i budoucím generacím. Utrakvisté, jmenovitě Martin Lupáč, se ve skutečnosti vůči tezi o dočasné platnosti přijímání podobojí vymezili pomocí jiných argumentů (to zde ale nechci rozvádět).
Ještě bych rád doplnil, že skutečnost, že v kompaktátech se píše o dvou časově oddělených povoleních kalicha nebyla v historiografii dostatečně reflektována, což má bohužel za následek řadu větších či menších nepřesností i v publikacích renomovaných historiků.
Pokud jde o údajné porušování kompaktát utrakvisty, to je samozřejmě ožehavé téma a byla by chyba to nějakým způsobem zjednodušovat. Text kompaktát podléhal na mnoha místech odlišné interpretaci ze strany katolíků a kališníků, přičemž si nedovolím tvrdit, která z nich byla správnější. Utrakvisté byli třeba často obviňováni z podávání podobojí dítkám. Dle katolíků to odporovalo jednak slovům "
ktož mají takový obyčej", protože dítka si obyčej nemohou osvojit, jednak slovům "
v letech rozumných" (jakkoliv se tato slova týkala primárně onoho DRUHÉHO a nikdy nevydaného povolení kalicha). Utrakvisté ovšem mohli namítat, že přijímání dítek je v souladu se soudcem chebským (ten je v kompaktátech zakotven hned na dvou místech) nebo že ono druhé povolení kalicha se slovy "
v letech rozumných" se mělo týkat jen katolických kněží, kteří by tak měli povinnost podat nábožně žádajícím laikům podobojí. Další příklad odlišnosti v interpretaci kompaktát: z traktátu Martina Lupáče "
O kropení" víme, že se tento kněz setkával ze strany katolíků s námitkou, že utrakvisté musí používat kropáč, a to na základě kompaktátního požadavku na jednotu ve víře a ritu. Lupáč ovšem namítal, že slova "víra" a "ritus" jsou ještě upřesněny v kompaktátní ceduli B, a ve světle těchto upřesnění utrakvisté nemají povinnost kropáč používat.
Kromě výše sdíleného rozhovoru v pořadu Hergot! bych k doplnění právě napsaného rád doporučil ještě pár svých dalších výtvorů: populárně naučný článek ohledně sporů v interpretaci kompaktát, odbornou studii na téma přijímání dítek a disertační práci, kde je ve 4. části obrovské množství informací k výkladu kompaktát:
https://pravo21.cz/spolecnost/basilejska-kompaktata-z-roku-1436-obsahovala-radu-pravnich-nejasnostiBohužel, odborná studie je momentálně nedostupná, kvůli výstavbě webu Historického ústavu AVČR.
https://is.muni.cz/th/ij6ob/A. Pálka