Právě je 21.11.2024 - 18:20

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 10 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Cikáni a vtah k nim v husitské době
PříspěvekNapsal: 15.05.2008 - 11:29 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8821
Bydliště: Athény východních Čech
Aby se někoho náhodou nedotkl název tohoto tématu, je třeba hned na úvod konstatovat, že v oněch dávných dobách se tomuto etniku jinak neřeklo než "cikáni".

V Čechách se cikáni poprvé objevují někdy ve 13. nebo spíše až ve 14. století, protože u těch nejstarších zmínek panuje v moderní historiografii jistá skepse. Od starého letopisce se dovídáme, že putovali po české zemi a mj. už tenkrát se snažili "přivydělat" si vykladačstvím.
Máme doklad o tom, že do Prahy někdy v druhé dekádě 15. st. přišla cikánský tlupa čítající kolem tří set hlav. Tito cikáni kočovali odněkud z balkánských oblastí a byli součástí migrační vlny, která směřovala do střední a dále pak do západní Evropy.
Jejich kočovný způsob života připomínal vojenský život táborského polního vojska, které také neustále měnilo svůj pobyt, ale získávání obživy božích bojovníků byl v první fázi revoluce přece jenom diametrálně odlišný. :D
Již od prvopočátků měli Češi, a husity nevyjímaje, k cikánům nedůvěru. V tom se však cikáni v oněch dobách nelišili od jiných cizinců. Tato xenofobie však byla umocněna divokým vzezřením a tmavou pletí cikánů.

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 07.01.2011 - 23:22 
Offline
křižák
Uživatelský avatar

Registrován: 16.12.2006 - 20:36
Příspěvky: 174
Ta tříset hlavá skupina, byla pravděpodobně ta, které dal Zikmund někdy v třicátých letech (nevím přesně kdy) glejt pro bezpečný průchod "jeho" zeměmi.
Potom se o nich nějakou dobu nevědělo, až do doby, kdy toto etnikum je uvedeno několikrát v Rožmberských popravčích knihách, pro údajné (drobné) majetkové delikty :lol:

_________________
Luštím známé i neznámé zločiny.
Věděním, intuicí, invencí a důvtipem musí být vybavený i podprůměrný historik nebo badatel.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 07.01.2011 - 23:55 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8821
Bydliště: Athény východních Čech
odpurce paleni v sudech píše:
... doby, kdy toto etnikum je uvedeno několikrát v Rožmberských popravčích knihách, pro údajné (drobné) majetkové delikty :lol:

... kdo by to do nich řek'? ... :D

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 08.01.2011 - 00:56 
Offline
křižák
Uživatelský avatar

Registrován: 16.12.2006 - 20:36
Příspěvky: 174
Co je zajímavé, tak o důvodu svého kočování říkali často protichůdné věci.Scénař byl takový, že kočují z náboženských důvodů a v jejich domovině jim nebylo přáno se modlit k jejich bohu.Tu domovinu ale často měnily.Jednou to byl Balkán a po druhé třeba Izrael, Sýrie nebo Egypt :lol:

_________________
Luštím známé i neznámé zločiny.
Věděním, intuicí, invencí a důvtipem musí být vybavený i podprůměrný historik nebo badatel.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: cikáni v Uhrách
PříspěvekNapsal: 06.05.2017 - 14:06 
Offline
hejtman
hejtman
Uživatelský avatar

Registrován: 19.05.2005 - 10:48
Příspěvky: 8821
Bydliště: Athény východních Čech
Wilhelm Baum o cikánech píše:
"O několik dní později (v r. 1423 - pozn. JM) udělil (Zikmund - pozn. JM) Cikánům, kteří se v té době objevili v dunajském prostoru ve velkém počtu, právo vlastního soudnictví na území Uher." (Baum, str. 205)

_________________
Super omnia vincit veritas (3Ezd 3, 12)
Ego sum via veritas et vita (J 14, 6)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Cikáni v Táborské republice
PříspěvekNapsal: 11.03.2019 - 19:49 
Offline
hejtman nad řádem
hejtman nad řádem
Uživatelský avatar

Registrován: 20.08.2009 - 21:45
Příspěvky: 1283
Bydliště: Plzeň - město Slunce
Cikáni se objevují také v Kaplického beletrii, proto ty haléříky - to jen takový slang, aby bylo srozumitelné současnému čtenáři, že se jednalo obecně o drobnou minci. Kdyby napsal flútky, nepoučený čtenář by nevěděl o co jde.

Hejno špinavých a otrhaných dětí se rozběhlo od Nové brány do ulic s velkým křikem:
''Cikáni! Cikáni!''
Lidé vybíhali z domů a dílen. Někteří už znali ten podivný národ tuláků, ale více bylo těch, kteří o něm jen slyšeli.
Cikáni na dvou vozech projížděli živou ulicí na rynk a tam se na dolním konci zastavili. V mžiku byli obstoupeni zvědavci. První vůz táhl pár krásných mladých koní, za druhým bylo přivázáno několik ubohých herek, jedva se držících na nohou. Z předního vozu vyskočil cikán, ne starý a ne mladý, vysoký, snědý, s očima jiskrnýma, s vlasy kudrnatými a černými, s malým vouskem pod nosem. Oblečen byl v cárech, bos, na hlavě měl cosi jako turecký turban, stál však vzpřímeně a díval se kolem sebe, ukazuje bílé zuby, jako by byl roven váženým táborským měšťanům. Až to pobouřilo krejčího Dražického, který na rynk přiběhl mezi prvními.
''Že tu holotu vůbec vpustili do města! Ještě tu zapálí!'' vykřikoval.
Také nožíř Dub povážlivě kroutil hlavou:
''Jsou to jistě špehýři tureckého císaře. Máme tu pěkné pořádky, když takové huntíře pustí do města!''
To se již zástupem prodral rychtář Velek z Chýnova, malý, silný a ramenatý. Hned spustil na cikána, jak se dostal na rynk.
''Bránou, páníčku!'' usmíval se cikán.
''Jak je branný mohl takové panchartské pokolení pustit do města!'' zlobil se rychtář.
Cikán dobře rozuměl a zablýskal očima.
''My jsme poctiví křesťané. Prodáváme koně.''
Cikán mluvil hrdelním hlasem, lámal českou řeč všelijak, ale rozumět mu bylo. Jeho slova však způsobila u zvědavců smích. Prodávat na Táboře takové herky? Kdo v městě potřebuje koně, koupí si ho od vojáků. A jakého! Ani v krumlovských maštalích nemají takové jako někteří sousedé!
Mezitím z vozů vyskákaly ženy a děti. Polonahá cikáňata obklopila hned táborská drobotina, cikánky se rozběhly po městě.
''Co vy jste vlastně zač?'' zeptal se krejčí Dražický cikána. ''Jste Turci, Tataři, Récové nebo mohametisti?''
''Jsme křesťané, páníčku,'' odpovídal cikán, a na důkaz toho se začal křižovat.
''A přijímáte pod jednou nebo pod obojí způsobou?'' Tomu cikán nerozuměl a neodpovídal.
''Co s ním mluvíš? Jsou to mohametisti!'' rozhodl nožíř Dub a odplivl si.
''Odkud jste přijeli?'' zeptal se kdosi.
Cikán místo aby jmenoval nějaké známé místo, začal vyprávět jakousi bajku, z níž posluchači téměř nic nerozuměli.
Zatím mladému cikánovi přišel na pomoc starý, hubený až běda. Mluvil řečí mnohem srozumitelnější:
''My jsme, páníčkové, přijeli z moc daleka. Naše země je až za mořem, mnoho mil za Egyptským královstvím. Odtud jsme přišli, páníčkové. Když Ježíšek byl ještě nemluvňátkem a utíkal před králem Herodesem, který chtěl všechna nemluvňátka zabít, prosila Panenka Maria cikány, aby Ježíška ochránili, ale ti to neudělali. Za trest se od těch dob musíme toulat světem a nesmíme se vrátit domů.''
Všichni sice nechápali, co cikán říkal, jen slova Herodes, Panenka Maria a Ježíšek byla každému známá. Přece tedy to budou křesťané, a ne mohametisti. Cikánovi však šlo nejvíce o to, aby upoutal pozornost posluchačů.
Hrnčíř Srša mohl na cizincích oči nechat. Jací to divní lidé chodí po světě! Tenhle je hnědý, kdesi prý žijí i lidé docela černí, mouřeníni, jako byl jeden za tří králů, kteří se přišli poklonit Spasiteli. Mezi lidmi nejdřív nebylo rozdílu, až když zpyšněli a začali stavět babylónskou věž, Bůh je potrestal zmatením jazyků a poznamenal je rozličnými barvami.
''Čím se živíte?'' zeptal se přátelsky starého cikána.
Cikán dělal, že nerozumí.
''Kradou, nač přijdou!'' odpověděl za něho rychtář.
Tu se stařec začal dušovat, že to není pravda, cikáni že nekradou, nikomu že nevezmou ani haléřík, že se živí poctivou prací, protože však nemají domova, lidé je odevšud vykazují.
Rychtář už toho měl dost:
''Za hodinu ať jste z města pryč! Jinak na vás pošlu biřice!''
Nasupen pak odešel k brannému, ostatní však zůstali a vyptávali se dál. Zatím se děti cikánské i městské zcela spřátelily.
Cikánky tou dobou žebraly v městě:
''Dejte, paničko, chlebíček nebo vajíčko nebo penízek,'' a když viděly kamenné tváře, volaly: ''Chceš-li, budu ti hádat z ruky, co tě čeká a co tě nemine. Já všechno uhodnu.''
Některá hospodyně uštědřila almužnu, aby se zbavila nezvaného hosta, jiná cikánku politovala a přidala kus chleba, mnohé, slyšíce, že mohou nahlédnout do budoucnosti, dávaly si hádat, třeba hadačství bylo na Táboře považováno za velký hřích a přísně trestáno.

kapitola 8. - Neklid na Táboře
(Z doby mezi jednáním se Zikmundem v Prešpurku (1424) a spanilou jízdou do Němec.)

_________________
Skláním se před všemi, kteří měli odvahu postavit se církvi ještě v dobách, kdy měla moc nad světem.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 12.03.2019 - 08:34 
Offline
desátník
desátník

Registrován: 11.09.2011 - 11:58
Příspěvky: 529
Jestliže si to dobře pamatuji, tak Petr Čornej říkal, že Cikáni přišli do Čech v letech 1416 - 1417 po výhostu ze Sedmihradska.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 30.12.2019 - 15:46 
Offline
hejtman nad řádem
hejtman nad řádem
Uživatelský avatar

Registrován: 20.08.2009 - 21:45
Příspěvky: 1283
Bydliště: Plzeň - město Slunce
To napsaly americké noviny, doufejme, že se naše školství nedostane na jejich úroveň a nebude se učit, že Žižka kočoval jako Dežo.
http://www.skrytapravda.cz/domaci/2948- ... 53VaPjHOtE
''V anglosaském prostředí se totiž používalo pro nás označení Bohemians. Toto slovo zároveň označovalo i Cikány a bohémy, z čehož vyplývala řada omylů. Američané se tak mohli dočíst, že Cikáni pocházejí z Čech a že otcem této rasy je husitský vůdce Žižka. ''
Příloha:
bandicam 2019-12-30 15-03-44-390.jpg
bandicam 2019-12-30 15-03-44-390.jpg [ 141.24 KiB | Zobrazeno 8021 krát ]

_________________
Skláním se před všemi, kteří měli odvahu postavit se církvi ještě v dobách, kdy měla moc nad světem.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 30.12.2019 - 19:58 
Offline
desátník
desátník

Registrován: 11.09.2011 - 11:58
Příspěvky: 529
Myslím, že nejde vše absolutizovat, tedy to co se týká označení nějakého společenství. Dobře je známo, že do Ameriky se v průběhu 19. století vystěhovalo velké množství lídí z naší oblasti. Když jste se zmínila o českém školství, tak rozhodující je aby se žáci a studenti naučili logicky myslet. Můžete si lehce všimnout, že často lidé jen memorují, a to se týká i lidí, kteří jsou na předních místech ve společnosti.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: 02.02.2021 - 02:02 
Offline
příslušník chudiny

Registrován: 22.01.2019 - 21:15
Příspěvky: 8
Někde jsem četl (už si bohužel nevzpomínám kde), že se Cikáni na našem území poprvé ocitli v době krále Václava I. Utíkali prý před nájezdy Mongolských hord (tehdy označovaných Tataři), které se ze dvou směrů v letech 1241/1242 valily do Evropy. Václav I. vyrazil na pomoc polskému králi Jindřichu II. k odražení Tatarů. Bitvu u Lehnice v Polsku Václav zmeškal, protože polský král si natolik věřil, že Tatary - působící mnohem méně vyzbrojenějším dojmem podcenil, nepočkal na spojence a utrpěl zdrcující porážku.
Václav si z debaklu Jindřicha II. vzal poučení a podařilo se mu zorganizovat obranu Moravy a Čech. Během organizace obrany prý nechal odsunout do bezpečnějších míst za horami do Čech lidi z nížinných oblastí Moravy. Tedy ty, kteří se nemohli bránit v opevněných hradech a městech. Na vyklizených místech při ústupu uplatnil taktiku spálené země ne níž útočník nemohl najít nic k jídlu.
Když Cikáni při úprku před Tatry dorazili na Moravu místní se jich báli. Kvůli odlišnému vzhledu a zejména tmavé barvě kůže, a kvůli pro ně nesrozumitelnému jazyku je prý považovali je za tatarské špióny. Nechtěli je pouštět do měst. Král Václav I. jim prý přesto vydal glejt na cestu Moravským markrabstvím i Českým královstvím. Na glejtu povolujícím cestu jím ovládaným územím - spíš asi sadě glejtů pro jednotlivé skupiny - byla prý přivěšena pečeť s textem "Wencezlaus quartu rex Bohemorum" (Václav čtvrtý král český). Označení tuláků - neosedlých na půdě a lidí bez stálého zaměstnaní ve městech v některých jazycích jako Bohémové prý pochází od toho, že se při průchodu Říší a ve Francii první vlna Cigánů prokazovala tímto cestovním glejtem od krále z Bohemie (Čech).
Nevíte zda je na tom něco pravdy, nebo je to spíše beletristické zpracování?


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 10 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 29 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
Husité - Ktož jsú boží bojovníci | © 1998-2020 M. Gelbič & J. Motyčka
TOPlist Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group Český překlad – phpBB.cz